• Mrs 78

Förkyld och kruppliknande hosta, vad göra för att underlätta??

Sonen 20 månader är dunderförkyld och har i kväll börjat få en skällande hosta. Letat på nätet och verkar som det kan vara krupp. Förstår det som att det är en virusinfektion och inte mkt att göra men hur ska vi underlätta för att han ska kunna sova???
    Sover som det är nu kanske 10 min i sträck, sen hosta hosta, snörvla gråta hosta ännu mer stackarn...

Har gett näsdroppar, höjt under huvudet, suttit upprät m honom i famnen...vad mer ???

Tips o råd någon??? ....så vi kan sova lite i natt alla 3...

• Svar på tråden Förkyld och kruppliknande hosta, vad göra för att underlätta??
  • Jenny26

Vad som hjälpte mig när ajg var mindre och hade svår krupp var att få vistas där det var svalt, det hjälper väldigt mycket.

• Pallas

Häng in blöta badlakan i rummet, den fuktiga luften vidgar luftrören lite och gör det lättare att andas. Öppna görna fönstret också.

• Mrs 78

ok, ska vädra i sovrummet då. tack!

• Drage

Min dotter (snart sju) får, sedan hon var sex månader, falsk krupp varje gång hon är förkyld. Från det att barnet blir två år kan han få en medicin som heter Desentol-Lephentol (risk för felstavning...) som är lugnande och hostdämpande. Han är ju nästan två så det kan hända att de skriver ut det till honom redan. Ring ngn barnläkare imorgon även om han skulle verka må bättre, eftersom besvären inte brukar komma förrän de har sovit en stund. Vår dotter brukar visserligen även bli lite hes på kvällen innan hon går och lägger sig och då vet man att det är krupp (sorry! falsk krupp) på gång. Det finns även ngt vidgande som man inhalerar som de kan få, men den ska man ge var tredje timme så det är nog lättare när han blir större.

Se till att han sover högt, nästan sitter upp (Vi satte henne ibland i vagnen i sele bredvid vår säng). Öppna fönstret så att rummet blir riktigt kallt och låt honom sova med mössa på! I de värsta attackerna svepte jag en stor filt om henne och gick ut en stund med henne i famnen.

Lycka till!

P.S. Du skrev Krupp, heter även difteri, men det dör man av och alla barn i Sverige vaccineras mot det. Antagligen är det falsk krupp han får. Om man får vara lite besser wisser...

• Jenny26

Ring till sjukhuset imorgon och be om en tid, jag fick både ventolin och som Drage skrev, Desentol Ledhentol (stavning?) och det brukade fungera superbra.

• Jenny26

Jag hittade detta på nätet

Allmänt
    Krupp är en vanlig barnsjukdom som beror på att området nedanför stämbanden blir svullet, oftast på grund av en förkylning. Eftersom luftrören är ganska trånga hos små barn, kan redan en liten svullnad i svalget leda till att luften får svårare att passera.

Krupp brukar gå över inom en vecka. Barn som har haft krupp en gång kan få det igen i samband med nya
    förkylningar. När barnet kommer upp i fem-sex års åldern brukar besvären försvinna.

Symtom
    Barn som får krupp brukar

få skällande hosta

bli hesa

få en väsande och ansträngd andning

få svårt att andas.

Behandling
    Barn som brukar ha krupp behöver oftast ingen behandling. Det brukar räcka om barnet får komma upp och sitta eller stå. Det är bra om barnet också andas frisk luft.

Om barnet blir upprört kan besvären bli värre. Därför är det viktigt att försöka lugna barnet.

Det är sällsynt att krupp leder till allvarliga besvär, men om det skulle behövas kan barnet tillfälligt få behandling på sjukhus med till exempel kortison eller adrenalin.

När ska man söka vård?
    Man ska söka vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning om

barnet är under ett år och får symtom på krupp

det är första gången barnet får krupp

andningsbesvären inte går över inom 15-30 minuter efter att barnet har fått komma upp

barnet har mycket svårt att andas

barnet har svårt att andas och samtidigt dreglar, har svårt att svälja eller har hög feber.
    Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för råd.

• Jenny26

Att ge söt saft hjälper oxå

• morrontrött

har en flicka som blir likadan. hon får ventoline och pulmicort via nebunette (förkylningsastma), näsdroppar, huvudet högt i sängen och öppet fönster. det brukar hjälpa. ibland nåt att dricka.

• Mrs 78

Tack för alla svar!

Den "kruppliknande" el "falsk krupp likande" hostan höll bara i sig 1 natt. Sen dess är han tät och rosslig i bröstet och har fortfarande mkt svårt att sova. Tycker dock att det ändå är lite bättre idag. Pratade m barnmott idag som nog tyckte att han behöver medicin i samband m sina förkylningar, dte är ju inte första gången det blir så här. Men tiderna var slut för dagen, så jag skulle ringa i morgon om det blir sämre....vilken bra sjukvård vi har :( Behövde ju bara att nån lyssnar på lungorna och att vi har medicin hemma tills nästa gång så det slipper bli såna superjobbiga nätter...
    Nåja, nya tag. Tror o hoppas att denna natten blir bättre.

• Skimra
    Drage skrev 2008-10-03 22:56:03 följande:
    !P.S. Du skrev Krupp, heter även difteri, men det dör man av och alla barn i Sverige vaccineras mot det. Antagligen är det falsk krupp han får. Om man får vara lite besser wisser...
    Fick höra sist vi vart iväg med sonen för ett anfall att dom har tagit bort "falsk" och benämner det numer bara som krupp.
    ~*~ Varför vara ödmjuk när man vet att man är bäst? ~*~
  • Drage
    Svar på #10
    Skimra skrev 2008-10-12 08:31:55 följande:
    Fick höra sist vi vart iväg med sonen för ett anfall att dom har tagit bort "falsk" och benämner det numer bara som krupp.
    Bra! Då lärde jag mig också ngt. Är nog lika bra eftersom alla ändå kallar det så!
  • Frozt

sonen fick molipect hostmedicin mot sin "krupp".. hjälper lite..

• LLNLLLNB

Vi får bricanyl till vår lille pojk att ge honom när det är för illa med hosta och pip i bröstet. Om det egentligen är ett bra tips eller inte vet jag inte. Tycker det är lite otäckt med att det kan ge hjärtklappning- tydligen ofarligt, men ändå.
    Annars som sagt, kyligt i rummet. Om det täpper igen ordentligt- svep in barnet i filt och gå ut i kylan.
    Mot hosta: hakar in på redan föreslaget spår= fukta luften! Finns ju luftfuktare i olika former. Vi ställde en skål med vatten på vårt extraelement en gång t ex.

• Skimra

Vi har Lepheton och Desentol till vår pojke. Han har haft krupp sen han var 8 månader gammal. Blir det riktigt illa går vi ut en runda. Lite svårare nu när man inte kan sätta honom i vagnen. Lite gammal för det nu. 4 år....

Som många tidigare sagt, svalt i rummet, gärna öppet fönster. Det är bättre med extra täcke o dyl så att luften man andas är sval och skön.

Höjdläge på sängen. Nässpray så att det blir lättare att andas.

Ibland har vi tagit in vår son i badrummet och satt på hett vatten i duschen och vasken. Då höjs luftfuktigheten snabbt och det blir lätt att andas.

ღ Varför vara ödmjuk när man vet att man är bäst? ღ
Svar på tråden Förkyld och kruppliknande hosta, vad göra för att underlätta??