• Tilia

Skelning?! Snälla, söta, läs...

Hur vanligt är det här att barn i 3-årsåldern skelar? Hampus (nyss fyllda tre) skelar då han tittar på något på nära håll, men inte annars.

Vi har nyss upptäckt det, och fick en blixtsnabb tid på ögonsjukhuset (må), vilket känns skönt men ändå skrämmande. Han har inte skelat tidigare, och därför vill de kolla upp honom genast.

Jag är så OROLIG. Ge mig gärna några ord som tar mig genom helgen...

(Jag har även postat i "småbarn 3-5", men eftersom jag är väldigt hjälpsökande postar jag dubbelt. Förlåt.)

• Svar på tråden Skelning?! Snälla, söta, läs...
  • Zharlotte

Kan tyvärr inte hjälpa trots att jag så gärna hade velat.

• Tilia

Ok... Tack ändå för att du var snäll och tog dig tid.

• Tilia

Han skelar med höger öga, inåt. Bara på nära håll, men då väldigt tydligt. Irisen glider till hälften in under näsroten då.

• Hannah76

Ser han bra?
    Jag har skelat (fast började tidigare), det opererades. Jag ser även dåligt, värre på det öga som skelade.

• Zharlotte

detta fann ja på nätet...

Om ett barn som inte har skelat tidigare plötsligt börjar skela ska man söka vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning eftersom det kan vara ett tecken på någon sjukdom.

Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för att få råd.

• Tilia

Jag tror att han ser bra, fast ibland säger han att han har ont i det högra ögat, och så gnuggar han det en hel del, i synnerhet kvällstid.

Jag oroar mig förstås för 1.hjärntumör, 2.begynnande ögonsjukdom som kommer ta hans syn. Båda är teoretiskt möjliga. Sen förstår jag att det finns många fler ofarliga möjligheter, men ni vet alla hur mammor funkar?! Jag vill bara veta att han är okej, min underbara lilla...

• Tilia

Zharlotte: Ja, vi har gjort det och har tid på måndag. Tack ändå!

Jag vill gärna veta om någon känner något barn som börjat skela såhär sent?!

• GoldDigger

min lilla kusin började skela i den åldern. Visade sig att hon haft en dold skelning innan och fick ha lapp för det andra ögat för att träna upp skelnings ögat. En tid med glasögon och nu när hon är 7 ser man inte ett spår av skelningen. Glasögonen behöver hon inte längre.

• Hannah76

Det kan ju "bara" vara att han skelar - vilket i sig inte är farligt. Det kan märkas mer när man är trött. Kanske har han börjat se lite sämre på det ögat coh på kvällen får han ont för att han har ansträngt ögat?
    Det behöver absolut inte var något farligt! Men man får så lätt hemska tankar.
    Kan ha helt fel, men jag tror att det är mer oroande om skelningen kommer plötsligt, är markant och konstant.

Svar på tråden Skelning?! Snälla, söta, läs...