• Anonym (orolig)

Vad händer om man inte märkt att vattnet gått? Snälla hjälp!

Är i slutskedet av graviditeten och har haft jättesvårt att sova under en längre tid pga mycket sammandragningar. Har därför fått sovpiller och dem kan göra en lite dåsig och så... När jag gick upp igår natt för att kissa, halvsovandes, fick jag en känsla av att det snarare forsade ut kiss än strålade. Var liksom så mycket på en gång... Är nu nojjig att det kan ha varit vattenavgång men är inte säker eftersom jag inte var klarvaken och dessutom dåsig av tabletten..

Enda andra förklaringen jag kan komma på är att jag med sovtabletterna inte kissar lika ofta på natten och att jag helt enkelt samlat på mig en del och VERKLIGEN behövde gå på toa.

Vad händer med bebis i magen om vattnet går och finns det andra tecken nu såhär i efterhand man kan gå efter? Är så orolig att bebis ska dö i magen..

• Svar på tråden Vad händer om man inte märkt att vattnet gått? Snälla hjälp!
  • Anonym

har det fortsatt komma som vatten? om inte så är det förmodligen inte vattenavgång. det bildas nytt vatten hela tiden så det kommer som skvättar hela tiden tils barnet föds om vattnet gått.
    men är du orolig så ring förlossningen.

• denna där

Går vattnet brukar det inte sluta rinna då det återbildas vatten hela tiden.
    Är du orolig ska du dock alltid kontakta förlossningen för rådgivning.

• Anonym (orolig)

Om man bara sipprar lite fostervatten i taget eller läcker så vet jag också om att det kommer nytt och inte brukar va nån fara. Men det här var ju liksom mer som en fors, vad jag upplevde det som i mitt halvsovande tillstånd.. Misstänker alltså att allt vatten gått.

Kan man känna sig lugn sålänge man känner rörelser i magen?
    Hur länge kan man gå utan vatten... ?
    Hur länge har det dröjt för er från det att vattnet gått tills att ni fick värkar?

• Anonym (orolig)
    denna där skrev 2008-10-03 23:31:22 följande:
    Går vattnet brukar det inte sluta rinna då det återbildas vatten hela tiden.Är du orolig ska du dock alltid kontakta förlossningen för rådgivning.
    Hinner allt vatten verkligen återbildas på en gång om hela vattnet gick? Om du förstår vad jag menar... Innan bebis tar skada av det ?

Har för mig att man sätter igång kvinnor om vattnet gått men man inte fått värkar inom en viss tid och det måste ju bero på att det är farligt att gå utan vatten, eller ?
  • denna där
    Svar på #3
    Anonym (orolig) skrev 2008-10-03 23:33:27 följande:
    Om man bara sipprar lite fostervatten i taget eller läcker så vet jag också om att det kommer nytt och inte brukar va nån fara. Men det här var ju liksom mer som en fors, vad jag upplevde det som i mitt halvsovande tillstånd.. Misstänker alltså att allt vatten gått. Kan man känna sig lugn sålänge man känner rörelser i magen? Hur länge kan man gå utan vatten... ? Hur länge har det dröjt för er från det att vattnet gått tills att ni fick värkar?
    Fostervatten bildas hela tiden så vattnet tar inte helt slut bara för att vattnet går...
    Men om du misstänker att vattnet har gått så är det förlossningen du ska kontakta då dom kommer vilja undersöka dig för att minimera farliga infektioner...
  • Anonym (värk)

Mina värkar satte igång direkt nästan efter vattnet gått eftersom bebis låg o "tryckte" rätt ner, o då hade det verkligen forsat ut ur mig hehe,, o dom kändes rejält rev sönder halva badrumsinredningen hehe

• denna där
    Svar på #4
    Anonym (orolig) skrev 2008-10-03 23:35:17 följande:
    Hinner allt vatten verkligen återbildas på en gång om hela vattnet gick? Om du förstår vad jag menar... Innan bebis tar skada av det ? Har för mig att man sätter igång kvinnor om vattnet gått men man inte fått värkar inom en viss tid och det måste ju bero på att det är farligt att gå utan vatten, eller ?
    Läcker du någonting nu då? Eller var det bara då?
  • Anonym (inlägg1)

jag skrev inlägg ett.

även om det gick som en fors så blidas de nytt och borde i så fall komma åtminstone små skvättar.
    mitt vatten gick inte spontant, de tog hål på hinnorna på förlossningen och då rann det hela tiden när jag rörde mig.
    misstänker man att vattnet gått så ska man alltid kontakta förlossningen, så ring nu :)

• Anonym (orolig)

Tycker inte att det kommer skvättar efter det men har mycket mer flytningar...

• denna där
    Fostervattnet går
    Förlossningen kan ofta starta med att fostervattenavgång, det vill säga att fosterhinnorna brustit och att en del av fostervattnet rinner ut genom slidan. Du märker det genom att du plötsligt blir blöt. Fostervattnet består vanligen av ca 1 liter vätska, men det är ofta bara en liten del som rinner ut när fosterhinnorna brister.

Det bildas också hela tiden nytt fostervatten och det kommer att fortsätta sippra ut vatten tills barnet är fött. Om vattnet går, så ring din förlossningsavdelning. Du kommer uppmanas att komma in till förlossningen för att konstatera att det verkligen är vatten du noterat, samt att du och barnet mår bra.

Om allt är väl får du åka hem igen och vänta på att förlossningsarbetet ska komma igång på riktigt. Man väntar dock aldrig längre än 48 timmar från det att vattnet gått. Om förlossningen ej startat inom 48 timmar kommer man hjälpa till att starta din förlossning på medicinsk väg.

Även det minsta lilla hål i hinnorna utgör en infektionsrisk för dig och barnet. Studier har också visat att vänta mer än 48 timmar inte leder till fler spontan förlossningar.

Under tiden hemma får du leva som vanligt. Du får dock inte bada eller föra in något i slidan. Du skall också kontrollera din temperatur morgon och kväll under de här dagarna du är hemma. Om temperaturen överskrider 37.5 grader eller vattnet ändrar färg (brunt, grönt) bör du kontakta förlossningen på nytt.

Ni kan dessutom behöva förbereda en del praktiska saker inför förlossningen. Förbered på jobbet att ni snabbt måste kunna åka iväg, barnvakt för eventuella syskon, planera vägen till BB, ha klart med alternativa BB om det inte finns plats på den förlossningsklinik ni tänkt er, etc.
    www.tryggabarn.nu/barn/Page2417.html

Vattnet går

Förlossningen kan också starta med att vattnet går, det vill säga hinnorna brister och en del av fostervattnet rinner eller sipprar ut genom slidan. Det kan komma mycket eller litet vatten och du blir blöt i trosorna. Det vanligaste är att fostervattnet går av sig självt under förlossningen. Barnmorskan kan också ta hål på hinnorna. Då rinner en del av fostervattnet ut och värkarna blir kraftigare.

Det finns cirka en till två liter vatten men ofta rinner bara en del ut. Det bildas också nytt fostervatten hela tiden och fortsätter sippra tills barnet är fött. Om vattnet går bör du ringa förlossningen direkt för att rådgöra om du behöver komma in.

www.vardguiden.se/templates/Article.aspx

• lillinas

mina två tidigare förlossningar har startat med vatteavgång, det som kan vara farligt är om barnet inte är fixerat och navelsträngen rmalr fram i bäckenet, annars så är det inte farligt, när vattent går brukar det gå fortare tills värkarna kommer i gång eftersom hinnan har gått. 1:a barnet åkte jag in direkt å kollade mig ( 1 timme senare) och var då öppen 3 cm,hade molande värk redan efter någon timme,tog sammanlagt 8 timmar tills hon var ute. 2:a barnet åkte in ( 1 timme senare) öppen 5 cm och ganska så mkt värk, tog 3 timmar från vattenavgån tills han var ute.

om du inte vet om barnet är fixerad så borde du åka och kolla så allt är lugnt.

• Anonym (orolig)

Okej tack! Då känner jag mig lite lugnare.. Kändes inte riktigt som jag passade in på den beskrivningen ..

• Anonym (orolig)

Bebis är fixerad och ligger låångt ner sedan länge Men får ingen känsla av att det rinner till så nu efter den lilla händelsen.. så är nog bara rädslan och nojjan som tagit över.

• Anonym (inlägg1)

Ring ändå tycker jag! bättre att du får veta om det va vattnet eller inte.

Svar på tråden Vad händer om man inte märkt att vattnet gått? Snälla hjälp!