• nr 1

hjälp, uppjagad bebis!

helt plötsligt går det knappt att somna vår lilla tjej,
    (4 mån o 3 veckor) hon har alltid somnat efter sista amning runt åtta - halv nio men nu går hon igång igen efter hon fått mat, man ser att hon är övertrött, hon gnuggar sig i ögonen och stoppar in tummen som lika snabbt åker ut igen och så börjar hon pilla och riva på allt hon ser och gnager på sina fötter.

Vi har provat att bada henne, hjälper inte,
    lägga henne tidigare, hjälper inte
    lägga henne senare, hjälper absolut inte,

Hon verkar helt övertrött, och kan inte komma till ro. Till slut blir hon ledsen och gråter, tycker synd om henne.

Någon som känner igen detta eller har något tips,

• Svar på tråden hjälp, uppjagad bebis!
  • arkeologitjejen

Har inga egentliga tips, men kan säga att det går över. Linnea var likadan i den åldern. Har du testat att bryta mönstret genom att tex bada henne när hon är sådär övertrött? Då blir hon varm och go, se till sedan att hon är mätt så kan jag sätta pengar på att hon somnar.

Mamma till Linnea, född 080310.
  • GladMamma898

Har du provat med babymassage? När vi ska lugna vår lilla kille tycker han mycket om när vi masserar händer, ansikte och ryggen....de övriga ställena gillar han bara ibland. Efter massagen blir han alldeles avslappnad och sover som en stock.

• P2007

Har du prövat om hon vill ha mer mat?

Vår dotter var jätte ledsen på kvällarna under en period och vi kunde inte förstå då hon precis ätit, blivit bytt, somnat men vaknat hysterisk. Visade sig att hon ville ha mer mat... en tillväxt period (eller nåt sånt) fick jag höra!

• nr 1
    arkeologitjejen skrev 2008-10-04 00:05:27 följande:
    Har inga egentliga tips, men kan säga att det går över. Linnea var likadan i den åldern. Har du testat att bryta mönstret genom att tex bada henne när hon är sådär övertrött? Då blir hon varm och go, se till sedan att hon är mätt så kan jag sätta pengar på att hon somnar.
    Har bara testat att bada innan, skall prova att bryta med ett bad imorgon. Tack!
  • nr 1
    GladMamma898 skrev 2008-10-04 00:07:13 följande:
    Har du provat med babymassage? När vi ska lugna vår lilla kille tycker han mycket om när vi masserar händer, ansikte och ryggen....de övriga ställena gillar han bara ibland. Efter massagen blir han alldeles avslappnad och sover som en stock.
    Låter mysigt, skall prova det också.

Tack du med.
  • Immer

...och bli buren på ryggen i sele/schal kan göra susen!Mina barn orkade inte vara vakna mer än en minut då..!

• Buttelina

hon är kanske inte tillräckligt mätt. Magen är hungrig men huvudet trött.. då kan det bli gnälligt och övertrött

• msKitten

Prova att få henne att somna på ett annat sätt. Min son har alltid ammats till sömns men han har haft perioder när det inte fungerat och betett sig precis som din dotter och då har vi vaggat honom till sömns efter amningen. Det är nog utvecklingfasen runt 19 veckor som spökar hos din dotter - då kan allt vända och bli helt annorlunda - för att sen när fasen är över bli som vanligt igen. Testa med att vagga henne till sömns när hon visar tecken på att hon är trött.

Lycka till :)

• Horst

känner igen

hon är så stor att hon fattar att hon känner sig trött, men för liten för att själv kunna slappna av. Det går (som det mesta) över. Stå ut... (Klen tröst, jag vet.)

Var hennes trygga klippa. Hos er kan hon söka tröst, men även vila. Om du är övertygad om att allt är bra och hon ska, vill och får vila kommer hon lättare att känna samma sak.

Lycka till!

• Horst

För oss var det rutiner som hjälpte...

enformigt
    entonigt
    bestämt
    tryggt

länge.....

Svar på tråden hjälp, uppjagad bebis!