• calabazita

När tog din bebis napp? Tips till oss?

Min dotter blir 3 månader imorgon och vi kämpar för fullt för att få henne att ta napp. Oftast accepterar hon napp på kvällen när hon är trött men man måste sitta och hålla den åt henne och picka hela tiden, annars trillar den ut, eller iallafall trycker hon ut den med tungan. Är hon gnällig på dagen och vi försöker ge henne napp kan hon bli nästintill hysterisk, men tystnar kvickt när vi tar bort den igen. Vi försöker insistera eftersom hon har ett enormt sugbehov.

Hur gamla var era bebisar när de tog nappen själva och "behöll" den? Tips för att hon ska ta den mer?

• Svar på tråden När tog din bebis napp? Tips till oss?
  • 68an

Vår dotter hade oxå ett enormt sugbehov o anledningen till att vi försökte då o då var för att hon annars bodde vid mina tuttar dygnet runt men max 2 tim sömn åt gången för mig.
    Hon sov 1 endaste natt med napp och det var då hon var närmare 3 mån och efter det gav vi upp o insåg att det var dumt att fortsätta truga då det hade gått så lång tid.

Vore jag er så skulle jag ge upp med nappen nu och försöka tänka att ni slipper tuttavvänjning en dag i framtiden. Rätt skönt att slippa det.

Annars hade du en favoritsak, ett litet gosedjur men det var rätt hårt ändå, en råtta, råttans nsa hade hon ofta i munnen senare och bitringar osv. Men inget gick ju upp mot mammas tuttar *L*

• Teskedsmamman

Oj... 4 dagar var första.. Andra var 12 timmar och tredje var några timmar gamla... dock var de dåliga på tekniken den första månaden säkert innan de kom på hur de skulle göra..

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Maira

Igår! Han är nu drygt 4 månader och en vecka gammal och vi har provat med många olika nappar i förhoppningen att det ska vara lättare än att han försöker suga på allt annat, men han har bara spottat ut den. Igår började han plötsligt suga på den och har nu tagit den idag också när han ska sova. Jätteskönt! Jag hae en fundering på om det har att göra med att han nu börjat äta puréer och gröt och därmed på något vis lärt sig nya grejer med munnen? Suga i sig istället för att trycka ut med tungan.

• Lillismaj

Jag köpte napp till min dotter när hon var två månader - såg att hon hade sugbehov. Hon tog nappen direkt, såå gott det var ! Och har den sen dess utan att vi behöver lirka.

• Vaniljkex

Ni har sakert redan provat detta, men jag skriver anda, utifallatt... Placera nappen mot gommen, inte "pa" tungan, sa bebisen kan fa tag om den. Annars spottar den ut den av ren reflex.

For oss kravdes det lite nappovning innan tekniken satt perfekt, sa vi fick halla kvar den med ett finger en stund innan skruttan kunde halla kvar den i munnen av egen kraft.

• Bobbenn

ALDRIG. Vissa barn vill inte ha napp. Ge upp det och låt dottern bestämma

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • Frango

Vi köpte nappar som var av latex och hade en uppåt böj, då funkade det fin.

• Hjärtat08

När min dotter var drygt 2månader. Testade många olika utan resultat. Sen testade jag Pigeons nappar, strlk 1, och den funkade Den mindre än andra.

• Wingerstad
    lella77 skrev 2008-10-04 12:18:50 följande:
    min son tog nappen när han var 9 månader
    9 månader börjar inte där riktiga sugbehovet försvinna då?
    våran slutade med napp när han va 10 mån:S hehe fasen vad olika det kan va=) häftigt
  • Gustafsmamma2005

Jag har aldrig gett mina barn napp. Båda har haft ett enormt sugbehov men har ammat istället och det har fungerat jätte bra.

Vill hon inte ta nappen så vill hon inte. Ingen idé att truga.

• 080726

min son är 2 månader på torsdag och han vägrar fortfarande ta nappen, han trycker oxå ut den med tungan och blir arg när jag försöker ge honom den, men han är typ aldrig grinig så igentligen känns de inte som att han behöver använda napp. :)

• lella77

ja jag trodde inte heller att han skulle ta nappen så sent, han hade en napp och lekte med i vagnen så plötsligt så satt den där, skönt när han vaknar på nätterna tycker jag

• Majamjau

Vår dotter är ett år nu och hon har stenvägrat napp!

• Collesmamma

Ca 2.5 månader, men hon är ingen stor fantast av det riktigt.. men vi provade alla sorter som jag kunde hitta

• Melly

Äldsta dottern fick napp redan på BB men sen så fick jag stora problem med amningen så att vi fick sluta med nappen till henne och det är jag bara glad för nu

Andra dottern som nu är 8 mån hade vi bestämt att vi inte skulle ge napp. Jag har ammat fritt istället och det är sååå skönt att slippa tänka på att jämnt ha med sig nappar och så slipper man hålla på och stoppa i nappen på natten oxå

• ciwm

ca 3 veckor var vår son när vi gav honom napp. vi strök honom på kinden samtidigt som vi höll nappen med ett finger kvar i hans mun.

• SaraSara

Våran lilla tjej fick sin första napp när hon var 5 dagar gammal.
    Amningen fungerade superbra. Hon hade bra suggrepp redan vid första amningen på förlossningen och hon är väldigt tydlig på att tala om när hon vill äta.
    Dock hade hon ett enormt sugbehov. När hon låg vid bröstet och bara ville snutta blev hon väldigt upprörd när det kom mjölk fast hon inte ville äta utan bara suga ändå.
    Jag kände mig så splittrad när jag skickade iväg sambon att köpa napp, efetrsom de på bb sagt att man inte ska ge napp för tidigt då det kan förstöra sugtekniken och amningen. Hon är nu tre och en halv vecka och amningen fungerar fortfarande bra.

Vi matade henne även med flaska redan under första veckan, eftersom vi har flera bekanta som har haft problem med att deras bäbisar vägrat ta flaska och bara vill amma.
    Även flaska är ju något som de på bb avdårer från. Men det verkar inte ha stört henens sugteknik alls.

Men det är ju vktigt att tänka på att nappen sa vara en sista utväg, som bara används när man verkligen försäkrat sig om att allt annat är som det ska. Blöja bytt, matad, inte för varm eller för kall, provat hålla bebisen i olika positioner/gå/vagga bebisen. Märker ibland att man kanske trycker in nappen lite för snabbt om hon spottat ut den, fast det egentligen kan bevyta att hon sugit sig nöjd och något annat stör henne.

Svar på tråden När tog din bebis napp? Tips till oss?