• isee

    Vätska i buken & gravid.

    Var på VUL i förrgår. Läkaren såg vätska i buken men inget foster. Blodproverna visade mycket lågt hormon"värde" vilket barnmorskan trodde berodde på att det var väldigt tidigt i graviditeten (v. 4-5). Så nu sitter man här som ett frågetecken med en läkare som knappt sa ett ord. Är det utomkvedshavandeskap? Eller bara för tidigt för att se ett foster? Varför vätska och vad beror den på? Någon som vart med om liknande?

  • Svar på tråden Vätska i buken & gravid.
  • Astrea

    Gjorde VUL i v. 5 i min förra grav. Läkaren såg inget foster, pga att det var för tidigt att se något helt enkelt. Helt normalt alltså. Vad "vätskan" är vet jag dock inte. Kan det vara fostervatten??

  • elinville

    När min kompis fick sitt mf var jag med på gyn och då sa de att mkt av blödningen hade gått ut i buken istället för rinna ut mellan benen. Hon hade dock en sparsam bödning några dagar. Kan vara den vätskan de ser...?


    Maja 070703
  • isee

    Astrea - Nej det var inte fostervatten. Läkaren blev så bekymrad och trodde därav att det KANSKE kunde vara utomkveds. Men han var inte säker. För tidigt att säga tydligen.

    Elinville - Ja, nu vet jag inte. Men däremot så av det jag läst så ska man få väldigt ont i magen när man får blod i buken.. Kan hända att jag missuppfattat det med, men... Jag känner ingenting. Inte ont eller ömt. Ska på ett nytt VUL på torsdag. Får se om dom ser något foster då, och om vätskan är kvar. Nå man blir ju nervös när kroppen inte beter sig som den ska.

    Skulle vara kul att höra någon som varit med om samma sak. Och som har eller inte har resulterat i utomkveds/missfall. Känns som att man bara går och väntar på ett missfall nu. Det känns ju inte så roligt.

  • elinville
    isee skrev 2008-10-04 05:17:36 följande:
    Astrea - Nej det var inte fostervatten. Läkaren blev så bekymrad och trodde därav att det KANSKE kunde vara utomkveds. Men han var inte säker. För tidigt att säga tydligen.Elinville - Ja, nu vet jag inte. Men däremot så av det jag läst så ska man få väldigt ont i magen när man får blod i buken.. Kan hända att jag missuppfattat det med, men... Jag känner ingenting. Inte ont eller ömt. Ska på ett nytt VUL på torsdag. Får se om dom ser något foster då, och om vätskan är kvar. Nå man blir ju nervös när kroppen inte beter sig som den ska. Skulle vara kul att höra någon som varit med om samma sak. Och som har eller inte har resulterat i utomkveds/missfall. Känns som att man bara går och väntar på ett missfall nu. Det känns ju inte så roligt.
    Ja, det sa läkaren då också, att det var dörför hon hade så fruktansvärt ont! Jag håller tummarna för att det är ett litet pickande hjärta där nästa gång!!
    Maja 070703
  • isee

    elinville - Ja, men det är väl ingen ide att få upp förhoppningarna för det. Ringde just gyn för att få mina provsvar från imorse. Det där hormonvärdet hade fördubblats på två dagar. Så missfall har jag inte fått än så länge. Det pekar på utomkveds nu. Fy va detta är jobbigt.

  • elinville

    Men har det fördubblats så är det INTE ett utomkveds utan det tyder ju på en normal graviditet! Jag har haft utomkveds o då fördubblades det inte, utan hormonstegring gick långsammare.


    Maja 070703
  • isee

    Jaså? men växer det inte som vanligt då, fast på "fel" ställe?

  • elinville

    kan ju inte växa som vanligt eftersom äggledaren inte kan töjas såsom livmodern gör, tillslut spricker äggledare och det är då det kan bli livshotande.
    Man diagnostisear det dels genom VUL och genom att ta HCG prover, och om de inte fördubblas på 2 dygn är det utomkveds.

    Så jag tippar på att du är tidigt gravid


    Maja 070703
  • isee

    Men växer det inte som vanligt riktigt i början då? Äggledaren spricker väl först efter ca 8-10 veckors graviditet?
    Ja på VUL förra veckan så såg han ju inget foster alls. Men kan väl förklara det om det är väldigt tidigt.
    Meeen. Vad vätskan i buken är så är ju fortfarande ett mysterium.

  • vil70

    Jag har haft vätska i buken, trots normal graviditet, det är inte ovanligt, men upptäcks ju inte hos alla pga att de inte gör VUL.
    I den grav jag var i hade man först misstänk utomkvedes, men efter titthåloperation, såg man vätska i buken, men ingen bebis i äggledaren.
    Vätskan kan komma från äggstocken, där ägget släppt, samt vissa andra spillprodukter från kroppen, dessa resorberas av kroppen = sug upp och försvinner.
    Jag hade 15 ml klar vätska har jag för mig.

    När jag akutsnittades i oktober-07, så hade jag en brunaktig vätska i bukhålan, man trodde att det var en infektion i tarmarna, dvs det hade pressats ut.
    Om HCG stiger så ser det ju fint ut, hoppas allt går bra och att du får svar.

Svar på tråden Vätska i buken & gravid.