• ejja81

50% tjänst sänker det min akassa senare?

någon som vet om man tar ett jobb på 50% får man stämpla upp till heltid sen när det slutar,,eller är det bara till 50 jag får stämpla upp då

• Svar på tråden 50% tjänst sänker det min akassa senare?
  • sol1

det är nog olika från olika akassor men det vanligaste är att till o med akassan rekomenderar att man säger upp sig från sin 50% tjänst när alla stämpeldagar är slut när man har stämplat upp till heltid. det svaret fick min syster när hon stämplade upp till heltid för att inte riskera att endast få stämpla till 50% när dagarna var helt slut å hon skulle mista sin halvtidstjänst. (hon var medlem i kommunal)

• ejja81

oki som jag tänkte,,,vilket skit system vi har=) man skall jobba men ändå tacka nej

• sol1

jo det är ju så dåligt men ring å kolla med din akassa innan du gör nåt för risken finns ju att dem drar in akassan helt om man bara säger upp sig utan att prata med dem innan tyvärr. bäst å låta dem vara med när man tar beslutet om hur man ska göra så man inte står där sen utan pengar helt

• Moa38

man har idag 75 dagar som man får använda att stämpla upp när man jobbar deltid. Tex så räcker dom dagarna i 150 dagar för dig (m-f) sas när du jobbar halvtid. Sedan efter det måste du säga upop dig och vara helt arbetslös eller jobba 100%.

Det är även så att jobbar man bara två timmar en vecka så dras resterande a-kassedagar (då 38 timmar) från dessa 75 dagar och då räcker dom inte alls länge.

Så antingen skall man vara helt arbetslös eller jobba 100% för att "förlora minsta" sas.

• Del av drömmen

Stämplar du idag?
    Alla a-kassor har samma regler.
    Stämplar du idag så finns inte regeln att man skall säga upp sin anställning förrens de 75 deltidsdagarn är slut. Då skall man avgöra om man tjänar mer på hel a-kassa eller jobbet. Har man mer a-kassa kan man sluta jobbet o stämpla helt istället.

• ejja81

stämplar men har bara 80 dagar kvar sen får jag inga mer,,är redan inne på mina 150 sissta som man får när man har småbarn.

å har redan avvarat en hel del dagar av dem 75 dagarna

sökt en tjänst på 50% men riksen att man får den är nog inte så stor,,men ville veta hur det är,,,för har ju ingen lusst å jobba upp mig till stämpling på bara 50%

• ejja81

men jobbet verkade super bra,,,så hoppas att jag får det,,

• Del av drömmen

Men genom att jobba kan du ju tjäna ihop nya dagar.

6 månader arbete med minst 80 timmar per månad under en 12 månaders period. Eller 6 månader i sträck med 480 timmar totalt - men ingen månad får innehålla mindre än 50 timmar. Då har du tjänat ihop till nya dagar.
    Då gör man en beräkning på vilket som blir bäst - din gamla normalarbetstid men med 65% eller uträknat på det arbetsvillkor du tjänat ihop o då på 80%. Oftast är det ju det gamla som är bäst.
    Så det är inte alltid på de senaste som man jobbat som man stämplar, för det brukar oftast vara sämre.
    Hoppas du får jobbet så du kan få ihop till nya dagar.

• Mummy

Men har man gjort slut på sina 75 dagar som man får stämpla upp vid sidan av arbete får man inte jobba nåt extra under tiden man stämplar på de resternade dagarna. Sjukt syste för de som kanske inte fått jobb men som försöker klara sig på extrajobb

• Gnällspiken

Regeln gjordes för att arbetsgivare ska ge folk heltidstjänster och att man inte ska välja att enbart jobba 50% och stämpla resten för att det är så bekvämt med massa ledig tid...

• Mummy

Gnällspiken
    Regeln ÄR bra för de som missbrukar den i sånna fall som du skriver. Men för de som försöker och försöker få heltidsjobb men bara får extra, är det ju inte bra

• ejja81

jag fick jobbet=) jag har tänkt att inte stäpla alls vidsidan av för att spara på dem få dagar som är kvar,,,50% är mer pengar än vad jag får nu å sen kan jag jobba på timmar vidsidan av jobbet då det är laggt på fulladagar,,,kanon bra,,,men sänker jag akassan sen när mitt vik är slut å jag måste stämpla vidare?

för jag behöver juin te stämpla upp under vikariatet

• Mummy

Du måste vara inskriven 50% på AF för att inte tappa din Akasseersättning (den räknas ju då om tror jag)

• Mummy

Vet inte själv vad jag menade nu när jag läser inlägget
    Jag menade att din SGI sjunks om du har någon och baseras på din 50%-iga tjänst

• ejja81

har inte riktigt förstått mig på vad sgi är,,är det vårdavbarn dagar? dem pengarna eller vad är det

• Moa38

sgi är den inkomst dom använder för att beräkna den ersättning du har rätt till nnär du tex är sjuk eller tar vård av barn. Den är i regel 80% av din inkomst.

Svar på tråden 50% tjänst sänker det min akassa senare?