Får man äta mjukglass?
I england där jag bodde i början av graviditeten var man rekomenderad att inte äta mjukglass eller dricka milkshake, antar att det hade med opastoriserad mjölk att göra. Vad säger de här. Är det okey med svensk mjukglass?
I england där jag bodde i början av graviditeten var man rekomenderad att inte äta mjukglass eller dricka milkshake, antar att det hade med opastoriserad mjölk att göra. Vad säger de här. Är det okey med svensk mjukglass?
Jag äter mjukglass i stora lass så jag hoppas å tror inte att d är nån fara!
AnnaLi vecka 29
jag har hört lite olika... men skulle nog avstå själv..
Jag får alltid för mig att sverige har bättre produkter så då kanske man kan vågar sig på en bägare med chokladsås då!
Nä det ska inte vara nån fara med mjukglass
Ja Ja då blir jag velig igen!
Har ätit hur mycket mjukglass som helst de senaste veckorna, tror verkligen inte att det är farligt!
Opasteriserade mjölkprodukter säljs väl inte i sverige? I så fall är det nog farligt med kulglass också..
Dessutom skulle nog bm varna om det vore farligt. Ska dit i nästa vecka, kan fråga då för säkerhetsskull, om du kan hålla dig så länge!
Jag har fått för mig att risken med mjukglass och milkshakes är att maskinerna de görs i kan stå och samla bakterier om de inte rengörs ordentligt. Den risken finns ju i och för sig alltid, även för ickegravida, så det är väl mest om man vill vara extra försiktig för att undvika magsjuka som man bör undvika mjukglass och dylikt.
Har inga vetenskapliga bevis för detta, men det är min teori i alla fall. Har inte hört några andra varningar beträffande mjukglass.
Jag mumsar glass för fulla muggar!
Jag ska ju jobba i en glassbutik ju!!!
Hjälp..
Iof så gör dom dagsfärsk glass.. å slänger det som blir kvar på kvällen... då är det väl inte farligt?
enl svensk livsmedelslagstiftning måste det framgå tydligt om en produkt innehåller opastöriserad mjölk - så står det bara mjölk i innehållsförteckningen så är den garanterat pastöriserad
anledningen till att de ibland avråder från mjukglass är att vissa ställen är jättedåliga på hygienen och därmed så kan det spridas sjukdomar av olika slag
listeria är en av dom - eftersom den finns naturligt i miljön
Jag har väldigt svårt att tänka mig att det är någon fara att äta mjukglass, iallfall om man köper den på "säkra" ställen som typ McDonald's. Finns nog inget företag som är så noga med allt som de är! Miljö och hälsomyndigheten gör varje sommar test på både glass och milkshake för att kolla att den inte innehåller några bakterier eller liknande, och att den håller rätt temperatur. Så det är bara att mumsa på!
Kramar till er alla i sommarvärmen!
Jag litar också på McDonald's och deras hygien, så jag har kört säkert och bara ätit mjukglass därifrån. För nån mjukglass måste man ju ha! Och en McFlurry är ju aldrig fel.
Min kusin åt en mjukglass när hon var 10 år och fick sedan ligga på sjukhus i en vecka, magpumpas m.m. Så sen dess äter varken hon eller jag mjukglass mer... vare sig vi är gravida eller inte!
Har hört att man kan äta mjukglass här i sverige men man ska gärna undvika det utomlands.. det är vad jag vill tro med så jag äter massor