• pellepluttskrutt

kattungen är irriterad i rumpan :-(

Vi hämtade en kattunge i förrgår. En hane som är 14 veckor.
    Han har hela tiden vart lite lös i magen, men jag tänkte att det var pga av den stora omställningen med nytt hem osv.

Nu är han inte så lös längre men han är väldigt irriterad i rumpan. Han tvättar sig inte så noga heller
    Jag tror att det gör lite ont på honom när han bajsar eftersom han piper då.
    Vad tror ni att det kan vara?

Ska självklart ta honom till veterinär om det inte blir bättre.

• Svar på tråden kattungen är irriterad i rumpan :-(
  • Pappatilltwins

Bytte ni foder?
    De blir ofta lösa av det. När de är lösa i magen blir det lätt att de inte fixar hygienen, spec kattungar.
    Tvätta rent honom och smörj med tex vaselin.

Vissa katter jamar/piper när de bajsar, utan att det är ngt fel. De bara låter. Precis som vissa människor som stånkar högt.

• pellepluttskrutt

Tack för svar!

Ja, jag tvättar honom då och då med ljummet vatten. Ska jag ta reda på vad dom gav för foder och ge honom det? Eller fortsätta med det jag har gett honom i två dagar nu?
    stackars liten..

• pellepluttskrutt

vi hade inget vaselin hemma.. Tror du man kan smörja med inotyol (mot röda barnrumpor)?

• Richael

Detta hände med en av mina katter när hon kom till mig (fast hon hade det lite längre än vad er kisse har haft). Av vet fick jag rådet att sätta henne på diet,kokt kyckling/fisk+ris i ett par veckor. Det funkade fint och sedan kunde vi börja med vanlig mat igen.
    Hon tål fortfarande inte alla foder lika bra och kan kräkas en del - det är tydligen bara så att en del katter har känsliga magar. Man kan prova att ge dem a-fil om han äter det, brukar rekommenderas till de flesta djur som har diarré.

• Jag o mina killar

När vi fick hem en av våra katter var hon exakt som du beskriver, då fick jag tipset av en vetrinär att blanda i lite lite matolja i hennes mat, och hon blev bra i magen och slutade skrika när hon bajsade

Har du inget vettigt och säga, så säg inget alls
  • Fru annmi

Jag o mina killar skrev 2008-10-04 14:47:26 följande:

När vi fick hem en av våra katter var hon exakt som du beskriver, då fick jag tipset av en vetrinär att blanda i lite lite matolja i hennes mat, och hon blev bra i magen och slutade skrika när hon bajsade
    Men var din kisse Lös i magen då?
    För det rek. de till de som är Hårda ju..

TS...
    Fortsätt tvätta lite försiktigt med ljummet vatten i rumpen & ring veterinären som du tänkt....
    Om den får Diraré..Kan du ge den fisk mm som de säger men även Vatten mé YttePytte Potatismjöl i....Ta inte såå det blir deg utan rinnande isåfall...Jättebra effekt,ge det ett par ggr & avvakta..

Hoppas kissen kommer må bättre...MJauuu
  • Fru annmi

Obs!
    Viktigt är att din Pälskling får i sig Vatten,tänk på att små Kattungar torkar ut snabbt

Jam & Kram!

• Zaria

Är katten avmaskad?Många katter blir såriga därbak så att säga när de har mask.

Har fd ägarna avmaskat honom?

• Fru annmi
    Zaria skrev 2008-10-04 14:57:44 följande:
    Är katten avmaskad?Många katter blir såriga därbak så att säga när de har mask.Har fd ägarna avmaskat honom?
    Precis,det är Viktigt...
    Jag tog de för givet,fast det är ju inte säkert
  • Fru annmi
    lillåslund skrev 2008-10-04 11:05:45 följande:
    vi hade inget vaselin hemma.. Tror du man kan smörja med inotyol (mot röda barnrumpor)?
    Née,använd inte det utan ring veterinären på Måndag,tycker jag!
Svar på tråden kattungen är irriterad i rumpan :-(