• Anonym (rädd)

slag mot bröstet

Fick ett knytnävsslag mot bröstet igår kväll och har nu så ont i körtlarna. Bröstet är blå rött och svullet. Ammar tre veckors bebis.

Bör jag kolla upp det,kan nåt ha spruckit i bröstet? Kan det utlösa nåt annat, typ cancer?

Bör jag kolla upp mig?

• Svar på tråden slag mot bröstet
  • Vasen

Cancer- nej.
    Skador- ja.
    Åk till sjukhuset och få råd, samt dokumenterat vad som hände.

• Annani

Du fokuserar på fel sak här. Jag är mer bekymrad över att du överhuvudtaget fått ett såpass hårt knytnävsslag i bröstet? Av vem och varför? Ta tag i den delen istället för att oroa dig för cancer.

• Anonym (rädd)

Jag kan fortfarande amma med det bröstet, men ej lyfta upp armen ordentligt. Det gör ont hela tiden.

Vasen, vilka skador kan man få?

Annani, tar tag i den biten

• marjalena

Du bör nog kolla upp det iaf.

Vad var det som hände?

• Anonym (rädd)

bråk med sambo, som packat sina väskor.

• marjalena

Åh vad tråkigt! Men bra att han packar sina väskor. Du är värd mycket bättre!

• Krodan

Kan man inte ringa sjukvårdsupplysningen och fråga?

I sthlm är det 08-32 01 00. Säg till om du vill att jag ringer och frågar om det är jobbigt att göra det själv. Du bör nog iallafall rådfråga en professionell.

• Vasen

Bröstet är fyllt med mjölkkörtlar, och gångar som leder fram till bröstvårtan. Vid hårda slag kan väggarna i körtlar och gångar skadas, precis som i vilka andra vävnader som helst. Svullnader i bröstet kan också täppa till, så mjölken inte kommer ut.

Åk till sjukhuset, det är så mycket lättare att få bra hjälp om man kommer in till vården så fort som möjligt. (Och jag hoppas att du har någon hos dig som kan hjälpa dig, så du inte riskerar att bli ensam med sambon igen).

• Anonym (rädd)

vad kan de göra på akuten? Röntga? Om nåt har brustit, måste det ju läka självt i alla fall, eller?

Är ensam med tre små, inte läge för sjukhusbesök.

• Adam 2

Jag har haft något liknande förut och det tog ungefär 2-3 månader tills jag kunnde andas bättre. Jag fick från en kompis som skulle visa en trick på mig somm hade något att göra med ryggraden

• Mimmiin

Ring en vän eller släkting och be om barnvakt så du kan åka in till sjukhuset. Det hör låter inte bra.

Sedan ska du se till att sambon inte återvänder med väskorna. Herregud, slå en kvinna... Oförlåtligt! Vilken skit!

Svar på tråden slag mot bröstet