• Amelié77

Vilken skostorlek om foten är 13,5 cm?

Vi har mätt vår dotters fötter och de är mellan 13,5 och 14 cm långa. På en skoaffär sa de att hon skulle ha storlek 25 på vinterskorna eftersom det ska vara 2 cm extra. Men jag tycker de ser så himla stora ut...hon är bara 1,5 år gammal (men stor för sin ålder). Det är ganska kallt på vintern här så det måste få plats med yllesockor i skorna. Ska jag köpa 25:or tycker ni?

• Svar på tråden Vilken skostorlek om foten är 13,5 cm?
  • förhoppning

Min sons fötter var 14.1 då vi mätte. Fick köpa 25. Det är dock väldigt olika på skor hur stora de är. Vi köpte en sula till.

• Karin och Pyret

Jag skulle absolut lita på dem i skoaffären.
    Jag har precis köpt vinterkängor i 29 till min 2-åring
    Vi mätte fötterna till drygt 16,5 på honom (och var helt plötsligt tvugna att byta ut alla han skor *oooppss*). Men hans kängor ser gigantiska ut och mäter jag yttersulan mot min fot ja, då är det svårt att hålla sig för skratt
    Jag har 36 (han pappa har 48, vilket förklarar en del)

• Amelié77

Jag blev bara fundersam då en av mins kompisar var till samma skoaffär igår. Hennes flickas fot var 12,6 cm och hon skulle bara ha storlek 22! Men hellre förs stora skor än för små kanske... dessutom kan ju fötterna växa lite under vintern också och man vill ju helst slippa köpa två omgångar vinterskor. På tal om det - hur många par skor brukar ni ha samtidigt? Jag funderar på att köpa 3 olika skor till vintern, att ha vid olika tillfällen. Ett par riktigt varma vinterstövlar då det är kallt, ett par fodrade gummistövlar då det är slaskigt och ett par lite finare skor/stövlar då man åker bort.

• Cazi

jag tycker att det är väldigt olika beroende på vilka skor man köper. man får helt enkelt mäta i affären när man köper. dom ska ju inte vara för stora heller då blir dom ju så klumpiga.

• Karin och Pyret

Tja just nu har han bara ett par fodrade gummistövlar och vinterkängorna, men det är nog inte riktigt dags för dem än.
    Nya gympaskor har vi inte hunnit köpa än, vi hade ett par helt nya hemma, men de är nog verkligen på gränsen till för små.

Förra vintern använde vi nästan bara vinterkängorna har jag för mig. Men ett par typ gympaskor ska han nog också ha. Finskor har han aldrig haft.

• Vanja03

Strl:23, hade min dotter då foten var 13-13,5cm. Men de beror som sagt på olika märken och modeller.

• Vanja03

Kan tillägga att de låter väldigt stort att ha strl:25 när man e 1,5år, den strl hade min dotter förra sommaren när hon va 3,5-4år. Ok hon har mindre fötter än dom andra i hennes ålder men på din dotter skulle jag inte tro det. Gå o gämnför i ngn annan sko affär. Skon ska inte vara för stor heller för då kniper dom med tårna o de e inte bra då blir tårna "böjda" när man blir stor.

• Mammat3

Mni son är 1år och har storlek 24 i sko storlek. Köpte ett par större enbart att han alltid va så kall om fötterna. Det hjälpte faktiskt att ta en storlek större. Så jag tycker du ska lyssna på dom i skobutiken. Det stämde bra på min son iallafall.

• Amelié77

Min dotter är väldigt stor för sin ålder, 14 kg och 87 cm lång så jag tror också att hennes fötter är större än genomsnittet. Men jag ska nog gå till en annan skoaffär och höra vad de säger också, bara för att dubbelkolla.

• Maggiepuh

Min son 2.5 år har 24-25 i skor beroende modell och tillverkare. I vinter får han klara sig med ett par allvädersstövlar. Nu har han även ett par höstskor och ett par gympaskor.

• elli26

Min dotters fötter är också 13,5 cm. Jag var och kollade på fodrade stövlar till henne. På Din sko var 23 orna 14 cm långa i innermått och på Skopunkten var 23órna 15,5 cm.....
    Så mät skornas innermått!!! Det är det enda sättet att få rätt storlek. Vinterskor ska väl vara ca 2 cm större och vanliga ca 1,5 cm.

• Bettan72

Min sons fot är 13,5 cm, vi har köpt strl 25 på vinterskorna. Tycker också de ser stora ut men han har gått med de här hemma och de verkar sitta bra.
    Köpte iofs Kuoma och de är ju väldigt lätta.

• Amelié77

Nu har vi varit och mätt både fot och skor igen och hon ska ha 25 på Kuomastövlarna. PÅ andra skor, t.ex. Viking kan det räcka med 24. Det gäller att mäta skon inuti. Vet ni om man kan köpa en sån där mätsticka nånstans på nätet? Här i Finland finns de i alla fall inte att köpa i nån butik, tänkte att det kanske kan finnas i Sverige. Skulle vara jättebra att ha en egen sticka.

• madeleine84

hej.
    tänkte bara säga att jag jobbar också med skor och vi brukar säga 1,5 till 2 ca större än foten. Har man en bra vintersko som är tjock så behöver man inte ha en extra socka. Det är inte bra för fötterna i längden att ha för trånga skor. Självklart ska inte skon vara så stor så att den glappar när man går, den ska sitta fast på foten. Det finns modeller för smala fötter och för lite bredare fötter. Man kan inte säga direkt någon storlek eftersom det kan skilja ganska mycket från sko till sko, märke till märke. Bästa sättet är att mäta innermåttet på den skon man är intresserad av. Lycka till!!

• Jamal

min son är 1,5 år och har stolek 25.

Svar på tråden Vilken skostorlek om foten är 13,5 cm?