• elachick

Någon som fått Ovitrelle vid IVF?

Hej

Jag har genomgått 9 ICSI försök varav jag fick en dotter på försök nummer 8. Försök nummer 9 är ett syskonförsök. Skillnaden är att de nu bytt medidicin innan utplock. Tidigare fick man pregnyl innan och men nu fick jag ovitrelle. En tydlig skillnad jag känt denna gång är att jag fick gravkänningar på dag 3 efter insättning och sen har det avtagit. Jag läste om medicinen på apotekets hemsida och där står det att man kan få ömma bröst men att det är ovanligt. Jag har inte alls känt så innan. Blir det inget olus denna gång så skall jag säga till doktorn att jag vill inte ha den medicinen innan utplock för jag vill ha den andra och jag skall fråga varför de bytt. De måste ju ha gjort det av någon anledning.

Oj detta blev ett långt inlägg.

Kram

• Svar på tråden Någon som fått Ovitrelle vid IVF?
  • pp08

Hej! Jag tror nog inte att det beror på medicinet om din graviditet lyckas eller ej. Många kliniker använder nu Ovitrelle, som är färdigblandat och som är mer effektiv i den sista mognadsfasen av äggen. (jag tror att det är samma skillnad som puregon och menopur, den ena är naturligt och den andra syntetiskt framställd).

Ömma bröst kan man få,men man kan absolut inte veta om man är gravid eller ej genom att utgå från denna symptom. Jag har kännt olika i mina bröst under mina 3 behandlingar. Under min sista behandling har jag absolut inte kännt något (jo, 1 gång kändes de lite tyngre när jag tog av min bh på kvällen). Effekten från

Ovitrelle kan sitta kvar i upp till 10 dagar, känner du att dina symptom försvinner då kan det vara att Ovitrelle håller på att försvinna men behöver absolut inte betyda att du INTE är gravid.

Det är lite tidigt att säga 3 dagar efter insättningen eftersom embryot då knappt har hunnit fästa sig. Jag började känna skillnaden efter 1 vecka (jag testade positivt i början av denna vecka, väntade med tjuvtesta tills RD12).

Det blev långt, men jag hoppas att svaret hjälper dig. Lycka till.

• Simba79

Det är varianter av samma hormon i både Ovitrelle och Pregnyl, enda skillnaden är att Ovitrelle är syntetiskt framställt och att Pregnyl utvinns ur gravida kvinnors urin. Tror därför inte att det påverkar resultatet vilken spruta man får. Pregnyl har varit slut på Apoteket ett tag och nyss kommit in igen så det kan ha varit därför du fick Ovitrelle istället. Har inte hört något om att Ovitrellen skulle vara mer effektiv för att den redan är färdigblandad, däremot kan det vara mer praktiskt att slippa blanda sprutan själv.

Ang skillnaderna på Puregon och Menopur så är det olika hormoner i dem. I Puregon finns FSH och i Menopur finns både FSH och LH. Däremot innehåller Gonal-F och Puregon samma hormon, det ´är bara olika tillverkare.

Svar på tråden Någon som fått Ovitrelle vid IVF?