• snutta

Tvillingar

Är det någon fler som ska ha tvillingar i dec/jan?
    Det känns konstigt när man fick veta att det är två bebisar?

• Svar på tråden Tvillingar
  • Kaninmamma

Finns det ingen här på Barntorget som ska ha tvillingar?? Är det så ovanligt?

• Josse

Hej Kaninmamma,
    Det kan ju vara som i mitt fall att jag inte varit på ul ännu eller fått det bekräftat på annat sätt än.
    // Josse v.16 el 18.

• Monstret

Nyfiken fråga - när fick ni veta att det var två bebisar? Var det på ultraljudet? Finns det inga andra "tecken" på att man bär på tvillingar (sanna eller falska), det finns ju alla möjliga konstiga tecken på om det ska bli en tjej eller kille (ringar i hårsnoddar, hår på magen...ja gud vet allt).

• snutta

Fick lite blod i flytningen och for in till sjukhuset för att kolla om allt såg bra ut och då när jag var i 12:e veckan kolla han med ultraljud och sa att det är ju 2 bebisar.
    Annars har jag känt mig tjock sen 8 veckan fick då börja med mammakläder och har väldigt ont i ländryggen.
    Jag vet inte om det är tidigt att börja med mammakläder i 8:e veckan eftersom detta är min första graviditet.

• Kitten

Det är nog helt normalt att du går upp fort i vikt med tvillingar, jag hade 2 st. (!) som väntade tvilligar förut och de såg höggravid ut redan i v 16. så det är nog som det ska. har för mig att Gravid.se har ett forum för tvilligar!

Lycka till!

Kram Kitten

• Kaninmamma

Då får vi se vad de säger nästa vecka då jag ska till ultraljudsundersökningen. Jag är i vecka 17 och har haft mage sen vecka 9. Kanske kan det vara två? Men jag har inte tvilligar i min släkt, så därför är det lite omöjligt...

• Kaninmamma

Men min man är barn till en tvilling och har fastrar som är tvillingar....

• snutta

Är det ngn från norra Sverige som fått tvillingar på vintern? Har ni haft liggvagn eller sittvagn med åkpåsar i?

• Kaninmamma

Var på ul idag, bara en bebis i mig

• klimpen

Jag skulle ha haft tvillningar men en ville inte vara med väldigt tidigt i graviditeten så nu har jag bara en som växer och mår bra är 18 cm lång. Min smbo blev väldigt ledsen över att det inte blev två för det är hans högsta dröm. Är nu i v18+5. Kramar

• Themis

Tecken på att man väntar tvillingar är naturligtvis snabbare viktuppgång och fler symptom tidigare i graviditeten, men även att halten av graviditetshormonet hCG ökar fortare och till högre nivåer än vid en enkel graviditet. Kanske hade man kunnat säga rätt tidigt att det var tvillingar på G om man hade tagit blodprov och mätt hCG-halten istället för att som vi gör bara testa att en miniminivå finns där och så är man "positiv"?

Tvillingar kan det bli oavsett om man har tvillingar i släkten eller inte, men chansen ökar förstås om man har många tvåäggstvillingar i släkten, eftersom det tyder på dubbla ägglossningar vilket kan vara ärftligt. Lite roligt "värdelöst vetande" är att kvinnor i Afrika (Etiopien? Minns inte land) som vill ha tvillingar äter mycket kassava när de försöker få barn, eftersom roten innehåller ett ämne som är besläktat med östrogen och ökar chansen för dubbel ägglossning. Fiffigt, eller hur?

Bimsan

• Nettan

Hej Snutta!

Vi väntar också tvillingar med beräknad BF 14/2. Vi fick reda på det tidigt men vi har redan hunnit med ett VUL och ett UL/VUL. Har inte gått upp i vikt än men magen börjar att synas!
    Kul att det är fler som väntar tvillingar!

Kram Nettan & de två små

• snutta

Hej Nettan!

Har du börjat känna några fosterrörelser eller dyl. än? Jag känner ngt som kniper nere vid äggstockarna eller kanske det är livmodern ngn gång per dag ofta när jag går och lägger mig. Är det ngn annan som känner detta?
    Vad kan det vara?
    Kanske bebisarna byter plats?

• Jossebell

Jag mådde urpyton och hade jättejobbigt med gravidsymtomer när jag väntade mina tvillingar. BM sa att det var normalt att man mår dubbelt så illa fast inte tykte jag att det stämde för jag mådde lika fruktansvärt illa med första och då misstänkte de två eftersom jag växte så snabbt... Livet är bra underligt...

• Sirap

Här är en tvilling mamma till =O)

• Nettis

Halloj!
    Jovisst, jag väntar tvillingar i januari, men räknar med att det blir en rejäl julklapp...
    Jag är nu i v. 25 och det börjar kännas lite tungt. Är sjukskriven och det är ju skönt förståss att kunna ta det lugnt och vila vid behov. Har en liten treårig tjej som kräver sitt också, men tack och lov att dagmamman finns!!!
    Känns jättespännande att bära på två små krabater och det är verkligen stor skillnad från min första graviditet.
    Jag misstänkte tidigt att det kanske kunde vara två eftersom jag blev stor och rund så snabbt. I v. 14 syntes det att jag hade gravidmage! Dessutom finns det tvåäggstvillingar i min släkt och det är ju ärftligt på mammans sida.

• Lyckosam

Åhh...så mysigt..jag vill också ha tvillingar..Min svärmor är tvilling..tvåäggstvilling..Men om det är på mannens sida kan vi ändå få tvillingar då eller blir det kanske så att våra barn kan få det?
    Jag ville alltid ha en tvillingsyster när jag var liten så nu vill jag gärna ha tvillingar *s*..

• Nettis

Hej Lillefrun!
    Nej, tvåäggstvillingar är ej ärftligt på mannens sida, utan det går från kvinna till kvinna. Min moster har tvillingar och nu är det min tur och det kan bli så att min dotter får det också. Däremot kan man ju få tvillingar ändå, antingen enäggs eller att det blir tvåäggs för att det kanske har funnits i släkten lång tid tillbaka som man inte vet om. Lycka till!

• Lyckosam

Min kusins stora syster (vi är inte släkt) Hon och hennes gubbe fick tvillingar fastän det var på hans sida..Så inte är det bara från kvinna till kvinna inte..För min kusins stora syster har absolut inte tvillingar i hennes släkt..så det så..

Svar på tråden Tvillingar