• Tiili

varför heter det SOHO?

jag undrar varför stockholmsområdet SOHO heter som det gör?
    är det det riktiga namnet eller en förkortning?
    (frågan kanske är lika dum som "varför heter det Höör, Umeå, Göteborg eller Granarp", men det låter så... inte svenskt på nått sätt... så det kanske är något kallnamn undrar jag)

• Svar på tråden varför heter det SOHO?
  • zikoriat

Soho... i Sthlm...? Var då?
    Vet bara att det fanns en porrbutik med det namnet på Östermalm, förr i världen.

• Flitterbreeze Sugarkiss

Det ska inte vara SOHO utan SOFO..! Dvs Söder om Folkungagatan!!

/08:an

• zikoriat

Har jag aldrig hört som ett uttryck :)
    Är det typ ett "inne-uttryck" ?

//oxå 08:a

• Flitterbreeze Sugarkiss

zikoriat: Jo jag tror det är lite av ett "inne-uttryck" för jag har själv inte
    hört någon polare säga så. Guuud så töntigt att få det att låta som "Soho"!

• Mirva

SOFO är ett allmänt vedertaget uttryck på Söder för området kring Nytorget (SOuth of FOlkungagatan, som Fitterbreeze Sugarkiss skrev). Det myntades först på skoj, men nu förekommer det även i fastighetsmäklarannonser.

• Tiili

jasså, är det så det ska vara...
    peter siepen eller hur det nu stavas var i det området på tv en gång. trodde han sa SOHO, men det måste varit SOFO då för det där med folkungagatan nämndes oxå...

• Tiili

livräddmedstil :
    vad menas med själva uttrycket SOHO i storstäder?

• citronisen

i NY betyder det i.a.f "South of Houston Street" och i Stockholm gjorde man - säkert på skoj - samma sak "SOFO" = "söder om folkungagatan". Nu har det blivit ett vedertaget begrepp och hur mesigt det än tycktes vara från början så är det rätt praktiskt med ett namn på ett speciellt område. Jfr "Sibirien" i Vasastan!

• Pistou

I London finns det också ett Soho, men det namnet har ett helt annat ursprung.

Det sägs härstamma från den tid då det förekom kaninjakt på området. När man hade en kanin i sikte ropade man "So ho". Rävjägarna hade ett liknande uttryck när de såg en räv och ropade "Tally ho". Det finns inget samband alls alltså.

Men, finns det fler städer som har ett Soho-område än London och NY??

• zikoriat

Mirva, mfl...:

Jo, det kanske är ett "allmänt vedertaget uttryck" av folk som är lite hippa.
    Att det förekommer i fastighetsmäklarannonser eller används av Peter Siepen kan ju vara en förklaring till att ingen av mina vänner boendes på söder ngnsin hört talas om det...

• NovaLi

Praktiskt kanske, men jag tycker det är störtlöjligt. typ Usa-komplex el London kompex för den delen.

• Mirva

zikoriat
    Ja, det var nog lite fel av mig att använda uttrycket "allmänt vedertaget uttryck". Varken jag eller mina vänner säger Soho, utan det blir "vid Nytorget"

• Isolde

Pistou, kul att höra om ursprunget till Soho i London! Jag har undrat …

SoHo i NY betyder som sagt SOuth of HOuston Street (och Houston uttalas inte Hjustån som staden i Texas, utan Haostån – bra att veta när man är där ). Dessutom finns förstås NoHo (NOrth of HOuston Street) och Tribeca, som kommer från TRIangle BElow CAnal Street. De är kluriga, di däringa Njujårkarna.

• Pistou

Lustigt, jag snubblade över uttrycket "SoFo" när jag surfade runt lite på Alltomstockholm, så det börjar kanske att vinna mark trots allt...

Här står det bl.a. "SHOPPA I SOFO" och "På Söder finns området SoFo med shopping i roliga småbutiker".
    www.alltomstockholm.se/Lopsedel.aspx&cid=0

• Mirva

Pistou
    Det verkar som om det bara är media och marknaden som använder sig av "SOFO" för att kunna sälja. Än så länge har det inte slagit igenom hos folket här på Söder.

• Dayna Lee

Soho och Noho har jag vart, det ligger i New York..

• Tiili

men alltså, det finns inget SOHO i sthlm eller? bara ett SOFO?

Svar på tråden varför heter det SOHO?