• sommartjejen82

4 timmars tågresa med 12-månaders, har bokat plats i salong, då kan man väl leka på golvet med barnet?

ska åka tåg 5 timmar med min 12månaders som inte vill sitta still :P bokade plats i salong, känns lättare med mer utrymme än "vanlig plats". tror ni man kan sitta med barnet på golvet och leka utan att det gör något/stör övriga passagerare/personalen misstycker? kommer nämligen efter tågresan flyga i 12 timmar och då har inte min dotter samma "möjlighet" att röra sig fritt, så vill helst att hon kan få röra sig lite dessa timmarna iallafall...

nån som kan något om detta??

• Svar på tråden 4 timmars tågresa med 12-månaders, har bokat plats i salong, då kan man väl leka på golvet med barnet?
  • War

Borde funka fint, på tåg kan ni ju dessutom röra er mer fritt än på flyget så passa på att sträcka på benen.

Galet med en så lång flygresa med en så liten, ska ni till Thailand ?

• Frau BH

Funkar jättebra. Ta en tur till cafeterian också, blir många vagnar och spännande saker att titta på.

• sommartjejen82

yes, thailand :D

• delifi2

salong är ju bara en vagn med många sittplatser det är ju inte större, den är lika smal som de övriga.

Vi brukar gå fram å tbx eller ha med oss dvd:n

Beror på var ni har bokat, är det vanligt sj tåg?
    isf ska man boka i vagn 6 för där finns det plats, där är handikapp platser å de brukar oftast vara tomma å då kan ma nsitta på golvet

• sommartjejen82

å nej har jag missuppfattat, trodde salong var när det e sånt där "rum" med säten bara på sidorna runt om och gott om plats på golvet i mitten??

• Tant Green

"Salong" är väl vanlig plats? Det hade kanske varit bättre med en kupé, så att ni inte behöver sitta mitt i gången där alla ska passera. Plats med bord kan vara bra också, så att man sitter mitt emot varandra (även om det är ett bord emellan). Om du har möjlighet att byta biljetterna så skulle jag nog försöka byta till något av det, men det kanske inte finns alla varianter på alla tåg.

• delifi2

nej det finns inte på x-2000 tågen, åker tåg minst 6 ggr om året så jag vet.

Kupé är oxå vanlig plats bara det att det är bara antalet platser som är färre

på vissa intercity tåg finns det däremot lekvagnar, kan finnas alltså.

du kan gå in på sj hemsida, tryck på resa med sj högst upp, sen så till vänster så finns det en spalt med olika alternativ, tryck på om våra tåg, sen så x-2000 så kan du få upp en skiss på hur tågen ser ut

• Tant Green
    delifi2 skrev 2008-10-04 20:53:04 följande:
    Kupé är oxå vanlig plats bara det att det är bara antalet platser som är färre
    Men en kupé är väl liksom med "gången på tvären". Alltså sex platser, tre på varje sida med en gång i mitten, och gången går liksom på tvären mot den långa gången som går genom hela tåget (vad svårt det blev.... ). Jag tänkte att i "salong" är det en lång gång som går genom hela tåget, som alla ska passera när de ska till toalett och cafeteria och så... men i en kupé är det i värsta fall bara 3-4 andra personer som ska gå förbi om man sitter på golvet och leker.
  • delifi2

i en kupé så finns det 18 platser varav 4 platser med bord

när man åker med barn så är det bäst att ta 6 å platserna 3,4,5,6,7,8,9 och10 då har man nära till"golvet" typ där det finns mer plats, sitter alltid där när jag har Elliot med mig, det västa är om det är mycket väskor men det finns alltid en plats som man kan vara på + att barnvagen får plats om det inte kommer nån rullstol, men det är 2 handikapplatser så det brukar få plats.

hela tågets gång är den rak finns ingen som går "på tvären" om jag förstod dig rätt alltså.

aha...nu kom jag på, finns inte på x-2000 tåg

Svar på tråden 4 timmars tågresa med 12-månaders, har bokat plats i salong, då kan man väl leka på golvet med barnet?