• stjärna4

Inflammation i tandköttet vid visdomstand!

Har en visdomstand som jag har haft lite strul med när den har växt upp.Har vid några tillfällen blivit svullen och öm i tandköttet bredvid tanden.Har nu fått det så igen och denna gången är jag gravid i v26 så nu är jag lite orolig om det kan vara någon fara för barnet.De andra gångerna har jag sköljt munnen med munskölj och borstat lite exta där så har det försvunnit på några dagar.Kan jag göra så denna gången också eller är det någon fara för barnet så att jag behöver ringa tandläkaren??

• Svar på tråden Inflammation i tandköttet vid visdomstand!
  • Bess

Ja du kan mkt bra borsta nogrannt där, och skölja. Det har säkert blivit irriterat där pga att det e svårt att hålla rent där...eftersom tanden sitter så långt bak.

Du kan oxå ringa din tandläkare o be dom ta bort tanden. Det e inte heller farligt, trots att du e gravid.

E tanden i över- eller underkäken?

• Kiicki

jag är gravid och har haft problem med en inflammation i tandköttet pga visdomstand.. jag gick till tandläkarn för jag själv inte fick bort de onda.. De sköljde tanden på sitt vis och de gjorde att jag fick bort de onda så de va ju värt de 700kr :p

• Bess
    Kiicki skrev 2008-10-04 20:36:15 följande:
    jag är gravid och har haft problem med en inflammation i tandköttet pga visdomstand.. jag gick till tandläkarn för jag själv inte fick bort de onda.. De sköljde tanden på sitt vis och de gjorde att jag fick bort de onda så de va ju värt de 700kr :p
    Ja dom sköljde säkert med en spolspruta, runt tandköttet vid tanden. Det e där alla matrester och bakterier samlas.
  • stjärna4

Den sitter i underkäken!Tänkte att det kanske inte är bra att gå med en inflammation för barnets skull,men det kanske inte påverkar barnet?

• Kiicki

min sitter med i underkäken.. de sa till mig att om inte de iónda försvann efter att dom spolat (de onda försvann) så skulle de skicka en remiss ner till sjukhuset för att ta bort den, för den sitter snett och långt ner och borde inte vilja komma upp.

Men dom hoppades att jag kunde gå med de onda till efter graviditeten för att de inte visste hur de skulle kunna söva mig osv medans jag va gravid.. så jag antar att de inte är farligt för barnet. Ring och prata med din tandläkare?

• Bess

Ok, det KAN vara lite svårare att ta bort en visdomstand i underkäken. Ofta får en käkkirurg operera bort en sån tand, dock inte alltid. Så du kanske ska vänta tills du fått barnet.

Testa att borsta noga, med en lite mindre eller smalare borste...så du kommer åt ordentligt. Ta oxå med tandtråd. Efter att du ätit så kan du skölja ur munnen med t.ex vatten...så kanske nåt lossnar som fastnat då du ätit.

E man i övrigt frisk, alltså inte t.ex hjärtsjuk...så ska en liten inflammation i tandköttet inte var farlig. Nu vet jag ju dock inte hur stor eller liten just din inflammation e. Vill du veta helt säkert, så ska du gå till din tandläkare o iaf kolla upp det hela. Så kanske du kan lugna dig lite.

• Bess
    Kiicki skrev 2008-10-04 20:44:56 följande:
    min sitter med i underkäken.. de sa till mig att om inte de iónda försvann efter att dom spolat (de onda försvann) så skulle de skicka en remiss ner till sjukhuset för att ta bort den, för den sitter snett och långt ner och borde inte vilja komma upp. Men dom hoppades att jag kunde gå med de onda till efter graviditeten för att de inte visste hur de skulle kunna söva mig osv medans jag va gravid.. så jag antar att de inte är farligt för barnet. Ring och prata med din tandläkare?
    SÖVA??
  • Kiicki
    Bess skrev 2008-10-04 20:47:05 följande:
    SÖVA??
    ja så sa dom till mig, för de skulle få göra en käkpoeration pga hur tanden sitter..
  • Bess

Käkoperation o käkoperation...att operera bort en visdomstand e ingen stor grej som kräver sövning. Vad skumt!! Om det inte e nåt expetionellt alltså. Jag jobbar med sånt nämligen.

• Kiicki

va varför sa dom så till mig då? :O
    iofs spelar de ingen roll nu då jag inte haft ont sen dom spolade :)

Svar på tråden Inflammation i tandköttet vid visdomstand!