• Anonym

HJÄLP! Ska söka bostadesbidrag...

Jag ska flytta från min sambo med min son och ska nu söka bostadsbidrag. MEn de är så svårt att fylla i blanketten. Är osäker på lite saker och hoppas att någon här kan hjälpa mig.

När man ska skriva sin inkomst, ska man räkna med barnbidrag och underhåll då? (Jag vet varken vilken summa underhåller eller om jag får hjälp av soc än...)

Vad ska man skicka in för inkomstuppgifter? Är det typ lönespecar? Ska jag skicka in för hela året eller hur menar dom? (Har väldigt varierande inkomst.)

Hyresspecifikation? Man ska ju skicka in sitt hyreskontrakt oxå så vad är det andra?

Sen undrar jag oxå... Jag går en utbildning nu och den pågår till nästa sommar. När sen hoppas jag ju såklart på jobb. Jag har fyllt i min inkomst med samma som detta år. Men om jag får jobb och då säger att jag itne behöver mera bostadsbidrag... Räknar dom ändå in hela min årsinkomst i slutet av nästa år så att jag kan bli betalningsskyldig fast min inkomst ändrade sig när jag sa nej till bidrag? (hoppas ni förstår hur jag menar)

• Svar på tråden HJÄLP! Ska söka bostadesbidrag...
  • Anonym (Anna)

1. När du skriver inkomsten ska du INTE ta med underhåll eller barnbidrag.
    2. Du behöver inte skicka in några lönespecar eftersom FK kollar din inkomst i efterhand genom att jämföra med din taxerade inkomst.
    3. Hyresspecifikation och är helt enkelt din hyresavi dvs räkningen du får där det står hur hög din hyra är.
    4. Eftersom FK i efterhand kontrollerar att den inkomst du uppgett när du ansökte om bostadsbidrag stämmer med din faktiska inkomst (deklarationen) så går de alltid på hela årets inkomst. Om du får en högre inkomst måste du alltså anmäla det så att bostadsbidraget kan räknas om.
    6. Om du har fått för mycket i bostadsbidrag blir du återbetalningsskyldig.

• Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2008-10-05 02:41:06 följande:
    1. När du skriver inkomsten ska du INTE ta med underhåll eller barnbidrag. 2. Du behöver inte skicka in några lönespecar eftersom FK kollar din inkomst i efterhand genom att jämföra med din taxerade inkomst.3. Hyresspecifikation och är helt enkelt din hyresavi dvs räkningen du får där det står hur hög din hyra är.4. Eftersom FK i efterhand kontrollerar att den inkomst du uppgett när du ansökte om bostadsbidrag stämmer med din faktiska inkomst (deklarationen) så går de alltid på hela årets inkomst. Om du får en högre inkomst måste du alltså anmäla det så att bostadsbidraget kan räknas om. 6. Om du har fått för mycket i bostadsbidrag blir du återbetalningsskyldig.
    Men de blir ju jätte svårt. Alltså nu går jag ju en utbildning och får ca 6000 i månaden. Men om ett år när ajg är klar får jag ju förhoppningsvid ett jobb och inom de jag utbildar mig får man rätt bra lön så då kanske jag går från 6000 i månaden till 25000. De är ju en jätte skillnad. Så när nästa år är slut så blir jag alltså betalningsskyldig fast jag säger nej till bidraget så fort jag har fått ett jobb? DÅ kan jag ju inte söka bidrag för nästa år alls. JAg vet ju inte om och när jag kommer få ett jobb eller hur mycket lönen blir så jag kan ju inte basera min inkomst på det. Eller gäller det bara om man inte direkt ändrar sina inkomst uppgifter?
  • Anonym (Anna)

Visst är det ett problem! Hade likadant sista året jag pluggade. FK går alltid på hela den taxerade årsinkomsten så om man slutar plugga i juni så riskerar man alltså att antingen bli återbetalningsskyldig om man inte uppger en högre inkomst än man faktiskt har under vårterminen. Så vårterminen mitt sista studieår var jättetuff eftersom jag hade uppgett min inkomst till högre än vad jag fick i studiemedel och då fick jag ju ett ganska lågt bostadsbidrag istället.

Men du får försöka räkna på det och se hur du ska lösa detta. Om skolan slutar i juni så kan du ju anmäla direkt du får ett jobb att din inkomst är högre. Och då räknar fk om ditt bostadsbidrag utifrån vad du förväntas tjäna under året. Har du tur så räcker det kanske med att de slutar betala bostadsbidrag resten av året så jämnar det ut sig. Men om du får en väldigt hög inkomst så kan du alltså riskera att ändå bli återbetalningsskyldig.

Svar på tråden HJÄLP! Ska söka bostadesbidrag...