• bonobo

ONT ONT!! kärlkramp?

Jag får ibland otroligt ont i bröstet efter amning, det svider och bränner och känns som nålar som går från vårtan och inåt och detta håller i sig flera timmar. Hörde talas om renaulds syndrom eller nåt sånt (kärlkramp), är det nån som har fått den diagnosen och vad har ni då fått för hjälp/ råd/tips på vad man kan göra för att undvika eller lindra smärtan?
    jag tror inte att det är svamp eftersom det bara är på ena bröstet, och eftersom bebin inte är vit i munnen.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden ONT ONT!! kärlkramp?
  • Hervor 1

Om du misstänker kärlkramp så titta på bröstvårtan efter avslutad amning, då brukar den vara vit.. Tror dock inte att kärlkrampen håller i sig särskilt länge.. Kan det vara svamp ändå tro? Hör med bvc..

• Vinterbaby

Jag hade så i början o misstanke fanns om Renaulds. fast sen fick sonen svamp i munnen så vem vet var det var-säkert både och plus att han låg lite långt ut och sög på vårtan. Aj det gör ont och är obehagligt men något som hjlpte mej var att efter amningen lägga värme på. Jag hade en vetevärmare som jag la på och det lindrade betydligt. MEn som sagt svamp kan det ju också vara även om inte sonen visar något-så var det med mitt första barn. ANdra barnet sa de till mej nej du har bara fel läge men sen 2 dagar senare var sonen kritvit i munnen...Hoppas det ordnar sig snabbt.

• Miang

Jag hade kärlkramp i ena bröstet ett tag. Smärtan kom ca 10 minuter efter amning och kunde hålla i sig en halvtimma. Bröstvårtan var alldeles vit efter amningen, sen blev den mörkröd när blodet rann på igen.

Det enda man kan göra är att försöka jobba med att förbättra bäbisens tag. För mig gick det över efter några veckor, då var bäbisen ca 2 månader. Eftersom att jag bara hade problem med ena bröstet pumpade jag också ur det ibland och lät bli att amma på den sidan på natten för att jag skulle få sova bättre.

• bonobo

Har varit på amningsmottagningen som trodde att det var en kombination av svamp och något för litet grepp om vårtan som även kan trigga viss kärlkramp. Hon sa också att jag troligen har en viss överfyllnadssmärta, dvs brösten är så spända (överfulla) att det gör ont. Håller brösten varma och har dragit ner på socker, hjälper även bebin att ta ett större tag om vårtan, och har inte lika ont längre- dock är det fortfarande obehagligt att amma.

Fler tips mottages tacksamt!

• glammis

Jag led som fasen av just kärlkramp när min första son var nyfödd och två månader framåt. Gav mig själv denna diagnos efter att ha sprungit hos läkare, bvc och bb som alla gav mig olika bud och olika mediciner.
    Det som hjälpte mig var VÄRME, tuttvärmarna var min bästa vän, samt hett te och varma bad, Även amningsnapp hjälpte när det gjorde som ondast. Efter två månader gick det över av sig självt och nu med mitt andra barn har jag inte haft några problem. Skumt värre!

• glammis

PS, hade precis de symptomen du beskriver.

• Cookiequeen
    Svar på #4
    Jag hade också symptom som du beskriver. Var på vc o kollade men ingen svamp o drog slutsaten (m hjälp av amningsmottagningen) att det var någon typ av kärlkramp. För mig började detta efter ett par månader då det började gå flera timmar mellan amningstillfällena. Från att ha tömt båda brösten minst var 4:e timma så kunde det gå 8 timmar (ammade ofta bara ett bröst vid varje måltid). Jag fick rådet att inte vänta längre än 4 tim, trycket gjorde liksom att jag fick den här smärtan. Trots att bebisen sov ställde jag klockan och handmjölkade ut bröstet på natten(oftast det ena det var problem med) och lät det inte gå mer än 4 tim. Fick prova mig fram, ca 25-40 ml var jag tvungen att ta ut för att det inte skulle göra ont nästa gång. Det är en fruktansvärd smärta, värre än sår på vårtorna. För mig höll det i sig ca 2 timmar. Men det gick över allteftersom efterfrågan minskade. Jag vägrade ge upp. Finns även speciella havregryn att köpa på apoteket (SPC-flingor, du måste fråga efter dem) som sägs hjälpa, jag åt dem men jag vet inte om de hjälpte.
  • Vinterbaby

Skrivit tidigare som du kansek sett men vill bara ge lite uppmuntran. Mitt försvann och nu har jag ammat tills sonen var 15 månader och har njutit av det fast början typ första 3 mån var jobbiga..Så lättare blir det men plåga dej inte för mkt utan ge kopp eller flaska då om du har för ont. Blir lättare ju "större" mun bebisen får då de får bättre tag. Jösses jag har visat brösten för hela landstinget för o lära mej bättre tag...MEn som många skriver så hjälper värme och för mej ligga ned o amma med bebisen nära nära så taget blir bra och även svamp medel för då känns det också. HAr du provat en behandling, gör annars det för säkerhets skull. Kram

Svar på tråden ONT ONT!! kärlkramp?