Svar på #4
Jag hade också symptom som du beskriver. Var på vc o kollade men ingen svamp o drog slutsaten (m hjälp av amningsmottagningen) att det var någon typ av kärlkramp. För mig började detta efter ett par månader då det började gå flera timmar mellan amningstillfällena. Från att ha tömt båda brösten minst var 4:e timma så kunde det gå 8 timmar (ammade ofta bara ett bröst vid varje måltid). Jag fick rådet att inte vänta längre än 4 tim, trycket gjorde liksom att jag fick den här smärtan. Trots att bebisen sov ställde jag klockan och handmjölkade ut bröstet på natten(oftast det ena det var problem med) och lät det inte gå mer än 4 tim. Fick prova mig fram, ca 25-40 ml var jag tvungen att ta ut för att det inte skulle göra ont nästa gång. Det är en fruktansvärd smärta, värre än sår på vårtorna. För mig höll det i sig ca 2 timmar. Men det gick över allteftersom efterfrågan minskade. Jag vägrade ge upp. Finns även speciella havregryn att köpa på apoteket (SPC-flingor, du måste fråga efter dem) som sägs hjälpa, jag åt dem men jag vet inte om de hjälpte.