• emma727

Cystor, IBS, Kan det vara cystor på tarmen?

Lamslående smärta! Jag orkar inte med det konstanta onda och illamåendet!

Har under senaste månaden haft mkt problem med IBS magen... uppblåst, förstoppad ont och illamående. Så släppte de liiiite nyligen... Då kom kramp i livmodern! Kallsvetten rann, domningar i händerna, svimfärdig av yrsel och det gjorde fruktansvärt ont så jag nästan kräktes.... Gyn konstaterade Cysta ( min tredje inom ett år, sitter på samma ställe )

Vad är det som händer?
    Kan jag har cystor på tarmen också?
    Har gjort gastroskopi, koloskopi, ultraljud på gallan... Kan dom missat något ändå? Laparoskopi, är det enda sättet att hitta ev cystor?

Jag vet inte vad jag ska tro längre! Framtiden känns alltmer hopplös, när jag redan nu är alltför ofta sängliggandes!!! Vad ska jag ta mig till? Finns det hjälp, eller är sjukvåren full av " Ta ipren och vila " (det är inte i närheten av lindring!)

• Svar på tråden Cystor, IBS, Kan det vara cystor på tarmen?
  • Egogirl

Hejsan.. Jag har det som du, cystor i raketfart om och om igen. Har operarat 12 ggr pga av cysta som de tagit bort, sen tar det bara någon vecka så har jag om dem igen.
    Jag får med ont mot tarmarna, känns som ett tryck neråt ungefär och gör vidrigt ont. Ofta är det så att cystan du har nu ligger och trycker mot andra organ i kroppen.

Jag tycker det är konstigt attdu inte fått mer hjälp med dina cystor än att du ska vila och ta ipren. Och jag kan verkligen förstå att du inte får lindring. Och du har inte fått pröva på någon form av hormoner?

För mig startade det med cystor och vidare fick jag sedan endometrios och för ett år sedan upptäckte de att jag hade adenomyos i livmodern (cystor som växer inuti livmodern). Det gör verkligen ont och är lite mer ovanligare.

Men jag tycker du ska ringa till gyn och vara bestämd samt lite småaggresiv (lustig med de är då man blir man mer tagen på allvar). Och du har rätt till bättre smärtstillande. Ibörjan fick jag Citodon, voltaren de var några fler, men du ska kunna testa dig fram.
    Sedan måste jag fråga, har du endast åkt in akut och fått diagnosen på cystor? Om det är så beställ tid till vanliga gyn och kräv där behandling och smärtstillande, eventuellt läkarintyg om du är sängliggande.
    Jag är själv sjukskriven sedan 1 år tillbaka och har pågående behandlingar och smärtstillande. Är som du ofta sängliggande.
    Stå på dig bruden, jag vet att det är tungt vissa gånger men det är du som har rätt och känner din kropp allra bäst.
    Kram på dig /Lotta

• emma727

Oh, tack för ditt svar!
    Jag äter 20 mg Provera dagligen sedan 1,5 år tillbaka, jag frågade min gynläkare om jag kunde ha endo, men fick till svar att jag redan åt medicin för det....
    Kändes lustigt, för då skulle jag väl vara kvitt cystorna...(?)

Ja, sänliggandeds blir jag ju ca 1-2 veckor när det gäller cystorna. Plus att magen strular till sig rejält under denna tid..
    Det går lite i perioder. Vill ju så gärna vara "normal"!!! Gå till skola el jobb. Har mkt Ströfrånvaro. Orkar sällan med smärta och illamåendet som gör mig fruktansvrt trött. Vill helst gå i ide.

Akut har jag åkt in alla gånger. Men har faktiskt träffat samma läkare om igen. Har verkligen försökt stå på mig, om misstankar och oro och om smärtan. Men åker därifrån tomhänt och inte mkt klokare!
    Steget jag tar nu är väl att prata med min Läkare som varit väldigt insatt i min IBS-problematik. Jag vill ha en HELHET. OCh jo, nu är jag aggresivare än någonsin!

Det oroar mig massor. Mkt panik o rädlsa inför framtiden, då smärtat är lamslående och ofta plötslig.

Vad får du för behandlingar?
    Är det försäkringskassan som stöttar upp ekonomiskt?
    Hur tänker du om framtiden?Är jag dömd till säng o smärta periodvis...??
    Tack Lotta, lider med dig!! Kramar

• Snutizz

Hej Ts. Känner verkligen igen mig i det du berättar. Har haft samma problem i snart 1 år och är som du väldigt trött på att inte ha något "normalt" liv.

Tyvärr vet jag inte vad jag ska ge dig för tips efter som för mig känns det lika hopplöst.

Hoppas du orkar kämpa på och lyckas du komma vidare på något bra sätt får du gärna skriva vidare.

Styrke Kram

• emma727
    Svar på #3
    Jaa, o alltså hur konstigt de än låter så skulle jag bara njuta av en släng huvudvärk som går över med panodil, eller att få ligga i influense 2 ggr om åren som alla andra.... :(

Har du någon diagnos snutizz? Sjukskiriven, eller vandrar av o an melan hopp o förtvivlan, liv o säng?

Hoppas vi finner våra svar och lösnigar, lovar meddela om "nyheter"

Kan inte säga att de är "skönt att höra" om era liknade lidanden, men man är inte så ensam vilket i sin tur i oturen leder til ökad kunskap OCH NÅN SOM FÖRSTÅR!

Kramar
  • Egogirl
    emma727 skrev 2008-10-05 13:15:53 följande:
    Oh, tack för ditt svar!Jag äter 20 mg Provera dagligen sedan 1,5 år tillbaka, jag frågade min gynläkare om jag kunde ha endo, men fick till svar att jag redan åt medicin för det....Kändes lustigt, för då skulle jag väl vara kvitt cystorna...(?)Ja, sänliggandeds blir jag ju ca 1-2 veckor när det gäller cystorna. Plus att magen strular till sig rejält under denna tid..Det går lite i perioder. Vill ju så gärna vara "normal"!!! Gå till skola el jobb. Har mkt Ströfrånvaro. Orkar sällan med smärta och illamåendet som gör mig fruktansvrt trött. Vill helst gå i ide.Akut har jag åkt in alla gånger. Men har faktiskt träffat samma läkare om igen. Har verkligen försökt stå på mig, om misstankar och oro och om smärtan. Men åker därifrån tomhänt och inte mkt klokare!Steget jag tar nu är väl att prata med min Läkare som varit väldigt insatt i min IBS-problematik. Jag vill ha en HELHET. OCh jo, nu är jag aggresivare än någonsin!Det oroar mig massor. Mkt panik o rädlsa inför framtiden, då smärtat är lamslående och ofta plötslig. Vad får du för behandlingar?Är det försäkringskassan som stöttar upp ekonomiskt?Hur tänker du om framtiden?Är jag dömd till säng o smärta periodvis...??Tack Lotta, lider med dig!! Kramar
    Låter otroligt att du ska fortsätta med proveran när den inte har hjälpt dig alls.. Man kan ju frågasätta detta tycker jag.. Jag har tagit p-piller, provera, synarela nässpray och hormonspiral men inget av detta har någonsin hjälpt mig vare sig mot cystor eller endometrios. Varför tar de inte bort cystan med en titthålsoperation? då kan de ju även se om du har endrometrios. Jag tycker du ska kräva att de tar bort cystan och kollar om du har endo på samma gång.
    Jag tycker du ska beställa en tid till gyn redan i morgon dag, prova på en annan läkare där på gyn, man vet aldrig den kan vara bättre.. Alltid värt ett försök vännen. Akut är värdelöst att åka in på var det en akutläkare till mig som sa, eftersom de inte har tillgång till dina journaler på samma sätt och inte heller kan ge dig den tid du kanske skulle behövt. Det är inte normalt att du ska vara sängliggande pga smärtor, och du har rätt till att få smärtlindring och vill inte läkare 1 ge dig det så verkar han inte helelr förstå din problematik.
    Nu har jag haft cystor ända sedan jag var 16 år och är idag 37 år, så för mig har cystorna gått i perioder.. Vissa år har jag haft cystor i ett som avlöser varann, antingen har jag opererat bort dem eller så har de gått sönder av sig själva (ohygglig smärta när de går sönder) Och i andra perioder kan jag vara helt symtonfri upp till nåt år ibland. De behandlingar jag fått under åren är ju först och främst smärtstillande, hormoner av alla de slag, op, skrapningar, kemisk kastrering. Har även akutopererats vid 2 tillfällen då cystor gått sönder och orsakat bukhinneinflammationer och även har jag fått livmodersinflammationer på grund av adenomyosen.
    Idag väntar jag på en operationstid för att ta bort livmodern helt, har gjort allt som finns att göra. Har endast smärtstillande som OxyNorm 10 mg (morfin) Dexofen, voltaren och alvedon som ska blandas.  OxyNorm är det starkaste värkmedicinen som finns att få på recept. Min läkare är den bästa läkaren jag någonsin haft ochjag verkligen känner att han bryr sig om och lyssnar på mig. FK är den som stöttar upp mig ja, och enligt läkare och FK så får jag inte gå tillbaka till min arbetsplats sedan. Enligt dem så är det för tungt. Även fast de tar bort min livmoder så kommer jag att ha äggstockarna kvar och jag kommer fortfarande ha dessa cystor lik förbannat kvar och endometriosen med och har en hel del sammanväxningar i buken med. Så enligt min läkare så kommer jag fortfarande ha smärtorna kvar. Min framtid törs jag inte tänka på, har ju levt med cystor i över 20 års tid.. Hur gammal är du, och har du barn eller vill du/ni ha barn?
    Kramis/Lotta
  • muhina

ursäkta men, jag frågade min läkare om man tar bort allt där nere, kommer smärtan och gå bort, försvinner endon då?, och han sa nej, den kommer vi ha tills vi kommer in i klimakteriet, har ni fått samma svar?

• emma727
    Svar på #5
    oj oj... du är sannerligen en kämpe!
    Jo, man läser ju att proveran ska lindra cystor, och jag blir inte klokare av de, efter som jag nu fått 3 st senaste året...
    Dags att prova något annat, jag vill ju inte ha mens, för då mår jag fruktansvärt illa mkt smärta trött osv..
    Nej någon operaton har dom ju inte tagit till ännu, tyvärr vill jag tro, önskar dom kunde liksom kolla upp hur jag har de på insidan istället för att bli hemskickad. Nu har jag en tid bokad för titthål, men den tänker gynläkaren bara genmföra om cystan finns kvar, "finns ingen andledning att operera annars".

Hur är symtomen på en ev bukhinneinflammation då?

Hmm jag känner mig jätterädd för sjukskrivning, även om jag känner att jag klara liksom inte av arbete/skola. Min kropp känns fruktansvärt opålitlig. Och alla tappar förtroendet för mig när jag kommer och går med ströfrånvaro, jag är jäkligt envis att besegra smärta/trötthet och försöker allt vad jag kan, men blir alltid lika besviken och ledsen på mig själv när det inte går...
    Alltså, innan dessa bekymmer startade jag min liv. Jobbade massor och gillar det, jag hade hyra och normala räkningar och har billån. Hur sjutton ska jag klara av att vara sjukskriven med alla mina fasta utgifter?!
    Nu bor jag hos familjen med min sambo, vi vågar inte längre ha hyra hur gärna vi än vill så vill jag inte sättas i ekonomisk kris igen... Hade just kämpat mig tillbaka efter IBS-skov och två cystor. Nu har jag fallit ner på ruta ett igen!
    Så tänker jag att om jag skulle bli sjukskriven, känna mig skapli nog att fixa skolan el lite arbete, tänk om jag faller ner igen!! Jätte mycket oro, det är så mycket jag vill!
    Ja osen min stackars sambo, jag är skittråkig, sjuk ledsen och kan inte alls ägna min kärlek till honom. Han är jättefin och tålmodig, men jag tycker så synd om honom!
    Jo vi har planerat barn o hus och allt, men mina drömmar går i kras pga att jag inte alls är arbetsför att tjäna pengar till vårat hus och framtida barn. Vi vill vänta med barn tills vi har utbildning eller fast jobba att ha som trygghet. Så jag sa upp mig och började en utbildning, som jag inte alls kan genomföra i nuläget!!. Jag är 22 år, och ser min framtid rasa!
    Tack Lotta för att du delar och peppar!
  • Egogirl

Uppenbarligen så hjälper inte proveran, så tycker nog att det är dax att pröva något annat att gå vidare helt enkelt. Jag kan förstå att du inte vill ha mens eftersom du får ondare. Därför tycker jag samtidigt att det låter som du har endometrios.. Nu är inte jag någon läkare utan talar endast via mina egna erfarenheter. Även om de nu inte skulle göra titthålsop så hoppas jag att du har mod till dig att riktigt stå på dig och kräva en titthålsop så de får kolla vidare i din historia. Skulle inte förvåna mig för fem öre om du har endometrios.

Den symtomen för bukhinneinflammation är nog de värsta jag någonsin varit med om, värre än att föda barn utan smärtlindring. De går ine riktigt att beskriva, men jag tuppade av och kunde verkligen röra mig.. Sådan smärta det var. Du skulle behöva träffa en läkare som du kunde få förtroende för, som du skulle kunna berätta hur du känner och upplever smärtorna..

Jag vet, ro mig jag ahr med hamnat i dessa svackor och känner mig misslyckad, klarar ingenting mm.. det hela tär också på psyket att ständigt ha ont. Och samtidigt ska man jämt försöka hävda sin rätt till läkarvården.

Under alla år så har jag träffat på så många olika läkare och fått den ena dumma förklaringen efter den andra. Sist var innan jag fick den här läkaren som jag har idag.. Han var verkligen oförskämd när han talade om att jag var frisk och skulle sluta fjanta mig typ.. Jag gick hemma utan läkarintyg då i 3 veckor och efter jag ilsknat till ordentligt och krävde den här läkaren jag har idag fick jag äntligen riktig hjälp och det var inga problem med läkarintyg. Och på undersökningen såg han direkt att min livmoder var förstorad och har efter det genomgått lite olika behandlingar. Bara lustigt att den andra läkaren inget såg för livmodern var kraftigt förstorad.

Nog får ens pojkvän ta många smällar och tycker säkert att man är tråkig.. Man lever ju som sagt efter klockan och värktabletterna.

Gör så att du ringer en annan läkare och beställer en tid för sjukskrivning och för att få smäärtstillande, samt att de gör en grundlig utredning på dig..vart bor du någonstans i sverige?

• emma727

Bor i östergötland..
    Har idag fått en tid på Vårdcentralen för en "första bedömmning till sjukskrivning" Det är inte min vanliga läkare, men jag måste ju ha ett intyg då jag varit hemma en vecka redan.
    Sen ska jag träffa min läkare snart, en tid kommer med posten. Han är jätte bra och lyssnar. Det jag är rädd för är att bollas hit o dit, du vet när de säger att det är inte vårat område osv, på gyn tror dom alltid det är tarmen (en tant sa att det var magkattar, när jag beskrev mn problematik pga cysta!!)

Jag vill göra titthål vad dom ä säger, jag vill att dom visar mig kort på mina "normal" problem. Men jag blir inte alls förvånad om mina misstankar faktiskt kan stämma.

Mina tidigare cystor fick spricka, vilket är hemkt smärtsamt. Är bukhinneinflammation alltså en följ av det som du fått? Att vätskan orsakar inlamation?
    Har tack och lov klarat mig utan komlikationer.

Jag tänker inte acceptera att skickas hem med små piller längre. Alla jag pratar med säger att det inte alls verkar så normal med tre cystor på ett år.
    Mensvärken hade jag mega bekymmer med sen det startade. Kraftiga smärtsamma långdragna blödningar. Sängliggandes och illamående. Näe, fy det klara jag mig utan.

Sen vet jag inte angende två saker...
    För några r sedan fick ag fruktansvärd kraftig migrän, yrsel, kallsvettningar, stickningar i nacken, domningar i ena armen. På akuten undersökte dom för ev, Blodpropp. Det "enda" dom hittade var en cysta uppe i hjärnan. Blev hemskickad... Med diagnosen migränanfall. Sedan låg jag däckad med migrän i ca 14 dagar, kräktes av det, konstant illamående och trött.
    Är det något att koppla samman med allt som händer mig nu?
    I somras, mellan min nuvarande och senaste cysta, hade jag skitkonstig molande/tryckande värk i ljumsken. På gyn hittade dom inget, fast jag trodde att det var en cysta, dom sa att det kunde vara ägglossningen som värkte ner i benet.
    På sjukvårdsrådgivningen misstänkte dom ljumskbråck, men iom att jag inte hade någon hård knöl visste dom inte och hänvisade till Vårdcentralen. Där sa dom vänta och se....
    Kan man ha cystor i ljumsken, alltså lite längre ner.
    Det påminde mkt om känslan jag hade vid blindtarmen, men den tog dom ju för ca 5 år sedan....
    Vad tror du? Kan det länkas ihop eller är det bara lustiga sammanträffanden som bara händer mig???
    Så skönt att bolla av sig med dig Lotta, du är en ängel!

• Egogirl

Det är bra att du kommit så pass att du får komma till VC ändå, inte för att jag tror de tar åt sig och hjälper dig speciellt mycket. Men en sjukskrivning kan de ju kosta på sig fram tills du ska träffa din läkare, och glöm nu inte värktabletter. Jag tror absolut inte det är tarmarna du har fel på.. för jag vet man kan få en hemsk smärta som ett tryck neråt som om något skulle vilja åka ut. Enligt min läkare så är de cystan som trycker, de kan med gra så att man har förstoppningar.. vilket jag får..

Ja efter att cystor gått sönder gör det ont, sedan så har det gått nån vecka och då har jag fått bukhiinneinflammation och den smärtan är mycket värre än när en cysta går sönder.. Man blir sjuk med feber och det är livsfarligt eftersom man kan dö på kuppen, vad jag förstått.

Hittade de en cysta i hjärnan och bara skicka hem dig? hm, låter inte riktigt klokt tycker jag.. Jag har som tur är inte haft cystor i hjärnan bara på äggstockar, livmoder och i brösten.

Det där med ljumsken är en vanligt bland oss som har cysta och endo, inget som är farligt men det är obhagligt och gör ont.. För mig är det värre då jag har mens också.
    Du har så typiska cysta och endosymtom och jag hoppas de hjälper dig..

Kram

Svar på tråden Cystor, IBS, Kan det vara cystor på tarmen?