Vad gäller vid försäljning av hund?
Såhär är det, att för några månader sedan köpte vi en valp av en tjej här i stan.
Valpen var vet.bes u.a och chipmärkt samt vaccinerad. Hon är inte renrasig men ett kontrakt skrevs.
Nu har vi efter många om och men beslutat att valpen måste flytta, av olika anledningar.
Jag är ute efter "det perfekta hemmet" till henne, då jag håller henne väldigt kär.
Jag berättade för "uppfödaren" att hon kommer säljas, och nu kräver hon att få bestämma vem jag ska sälja hunden till! Kan hon göra så?
I kontraktet har hon skrivit att hon äger första rätten att köpa tillbaka hunden, men hon har tre hundar varav två valpar och enligt min bedömning skulle min tjej inte få något ultimat hem där.
För det första visar det sig att pappan inte överhuvudtaget var höftröntgad (tibetansk terrier), sedan har mamman B-höfter (Cocker Spaniel), plus att "uppfödaren" inte ville ha valpar men "inte gjorde något för att hindra dom från att para sig" som hon säger.
Hon har även krävt att om jag hittar en spekulant på valpen ska hon "godkänna" det nya hemmet, samt att jag inte får sälja henne utanför bostadsorten.
Enligt de uppfödare jag har pratat med (har ringt runt till renrasuppfödare) så är kontraktet inte bindande eftersom hon inte har SKK i ryggen samt att man inte kan skriva in att uppfödaren kan kräva att köpa tillbaka hunden vid försäljning om ägaren bedömer hemmet som olämpligt för hunden.
Stämmer det? Snälla svara den som vet, jag vill inte ha några dumma kommentarer.