• silent

Vad gäller vid försäljning av hund?

Såhär är det, att för några månader sedan köpte vi en valp av en tjej här i stan.
    Valpen var vet.bes u.a och chipmärkt samt vaccinerad. Hon är inte renrasig men ett kontrakt skrevs.
    Nu har vi efter många om och men beslutat att valpen måste flytta, av olika anledningar.
    Jag är ute efter "det perfekta hemmet" till henne, då jag håller henne väldigt kär.
    Jag berättade för "uppfödaren" att hon kommer säljas, och nu kräver hon att få bestämma vem jag ska sälja hunden till! Kan hon göra så?
    I kontraktet har hon skrivit att hon äger första rätten att köpa tillbaka hunden, men hon har tre hundar varav två valpar och enligt min bedömning skulle min tjej inte få något ultimat hem där.

För det första visar det sig att pappan inte överhuvudtaget var höftröntgad (tibetansk terrier), sedan har mamman B-höfter (Cocker Spaniel), plus att "uppfödaren" inte ville ha valpar men "inte gjorde något för att hindra dom från att para sig" som hon säger.

Hon har även krävt att om jag hittar en spekulant på valpen ska hon "godkänna" det nya hemmet, samt att jag inte får sälja henne utanför bostadsorten.
    Enligt de uppfödare jag har pratat med (har ringt runt till renrasuppfödare) så är kontraktet inte bindande eftersom hon inte har SKK i ryggen samt att man inte kan skriva in att uppfödaren kan kräva att köpa tillbaka hunden vid försäljning om ägaren bedömer hemmet som olämpligt för hunden.
    Stämmer det? Snälla svara den som vet, jag vill inte ha några dumma kommentarer.

• Svar på tråden Vad gäller vid försäljning av hund?
  • Gummsan

Hon har rätt att köpa tillbaka hunden men väljer hon att inte göra det så har hon ingen rätt att lägga sig i vem som köper. Rådfråga en jurist på tel, det gjorde jag när jag hade problem.

♥Alicia 040513♥Elin 080711♥Vill ha en 3a♥
  • Labolinas

Skrivet kontrakt gäller oavsett om hon har SKK i ryggen eller ej. Har ni kommit överens om att hon äger köpa tillbaks hunden är det också det som gäller. Att pappan inte var höftledsröntgad spelar i det avseendet ingen roll, det är en annan tvist. Att uppfödaren inte vill att du säljer till någon utanför orten tolkar jag det som att hon vill kunna hålla kolla på "sina" valpar.

Säger som gummsan, rådfråga jurist om du är osäker (ring SKK t ex).

Även om du inte vill ha en kommentarer så vill jag säga att jag tycker det är synd att valpköpet inte varit mer genomtänkt innan valpen köptes, oavsett hur goda anledningar ni har till att vilja sälja valpen nu.

• Hundkär

Det som står på kontraktet gäller tyvär.

• EmmePemme

vet inte hur det håller till sig mer än som de andra skivit att hon har rätt att köpa tillbaka valpen,men väljer hon att inte göra det så kan hon inte bestämma vem du ska sälja till...

Men ..köper man en valp och redan efter ett par månader ska sälja..då kan inte köpet varit direkt smart...är så många djur som köps och sen säljs direkt pga ägare som inte tänker igenom alla situationer innan man köper...inte gör man ju så med sina barn ( har dem några månader för att sen göra sig av med dem...)Inget påhopp just på dig TS utan till alla som inte tänker igenom sina köp mer innan!

Hoppas ni hittar ett bra och varaktigt hem till henne..Hon var jättesöt:) Hade gärna köpt henne om jag hade haft plats..min hund skulle bli glad av lite mer sällskap än bara katterna

• silent

Nu till detta att köpet inte var mer genomtänkt osv.
    Hon som sålde valpen till oss svarade väldigt bra på våra frågor när vi var där och hälsade på (vi var där flera gånger, vi hade även mycket telefonkontakt), och grejen är den att hon ljög mig rakt upp i ansiktet.
    Det var efter köpet som hon berättade sanningen. Men skitsamma, jag älskar denna lilla hund men hon och min äldre tik kommer inte överens, äldre tiken visar tydligt att hon inte accepterar den nya konkuransen och bråkar mycket med henne.
    Det är huvudanledningen till omplaceringen. Den andra anledningen är att jag ju har en snart tvåårig dotter och visst, hundarna och dottern är ALDRIG ensamma, men en olycka sker lätt när två hundar inte kommer överens.

Att uppfödaren vill ha valparna nära, okej, det kan jag köpa.
    Det här hundköpet har vi funderat på sedan dottern föddes (inte just denna hund men en till hund) så vi var förberedda tyckte vi. Tyvärr blev det inte som det var tänkt.

• Udda

1. B höfter är helt oki och dom får man avla på enligt SKK
    2. En tibetansk spaniel behöver inte höftröntgas innan avel - dock ögonlysas då rasen har en ärftlig ögonsjukdom som heter PRA
    3. Är inte kontraktet skrivit av jurist så gäller kontraktet inte - hunden räknas som en "sak" - och köpt sak är din sak. Alltså kan hon INTE bestämma över hunden när det är din hund - och därmed kan du sälja till vem som helst.

• 080716
    Svar på #6
    Udda skrev 2008-10-05 10:25:06 följande:
    1. B höfter är helt oki och dom får man avla på enligt SKK2. En tibetansk spaniel behöver inte höftröntgas innan avel - dock ögonlysas då rasen har en ärftlig ögonsjukdom som heter PRA3. Är inte kontraktet skrivit av jurist så gäller kontraktet inte - hunden räknas som en "sak" - och köpt sak är din sak. Alltså kan hon INTE bestämma över hunden när det är din hund - och därmed kan du sälja till vem som helst.
    Stämmer väl!
    Inte ens om det var SKK-reggad med dess tillhörande köpeavtal har uppfödaren möjlighet att ordna egna klausuler utanför den gällande konsumentköplagen (som hundar ingår i). Visst kan man skriva till det - MEN det gäller aldrig rent juridisk om frågan går upp till domstol.
    Hon har alltså INTE rätt att bestämma vem hunden ska säljas till - isf får hon själv köpa den tillbaka och sälja den vidare själv!
  • silent
    080716 skrev 2008-10-05 10:42:15 följande:
    Svar på #6
    Stämmer väl!Inte ens om det var SKK-reggad med dess tillhörande köpeavtal har uppfödaren möjlighet att ordna egna klausuler utanför den gällande konsumentköplagen (som hundar ingår i). Visst kan man skriva till det - MEN det gäller aldrig rent juridisk om frågan går upp till domstol.Hon har alltså INTE rätt att bestämma vem hunden ska säljas till - isf får hon själv köpa den tillbaka och sälja den vidare själv!
    Men är jag juridiskt tvungen att sälja tillbaka hunden till uppfödaren om det står i kontraktet?
    Det kan jag väl inte vara om kontraktet räknas som ogiltligt?
  • Labolinas
    Udda skrev 2008-10-05 10:25:06 följande:
    1. B höfter är helt oki och dom får man avla på enligt SKK2. En tibetansk spaniel behöver inte höftröntgas innan avel - dock ögonlysas då rasen har en ärftlig ögonsjukdom som heter PRA3. Är inte kontraktet skrivit av jurist så gäller kontraktet inte - hunden räknas som en "sak" - och köpt sak är din sak. Alltså kan hon INTE bestämma över hunden när det är din hund - och därmed kan du sälja till vem som helst.
    Kontrakt gäller oavsett vem som skrivit det. Var har du fått det ifrån att det måste vara skrivet av en jurist? Du är helt ute & cyklar kan jag informera om. Alla skriftliga avtal är giltiga, "pacta sunt servanda" kallas det för i juridisk term.
  • Labolinas
    080716 skrev 2008-10-05 10:42:15 följande:
    Svar på #6
    Stämmer väl!Inte ens om det var SKK-reggad med dess tillhörande köpeavtal har uppfödaren möjlighet att ordna egna klausuler utanför den gällande konsumentköplagen (som hundar ingår i). Visst kan man skriva till det - MEN det gäller aldrig rent juridisk om frågan går upp till domstol.Hon har alltså INTE rätt att bestämma vem hunden ska säljas till - isf får hon själv köpa den tillbaka och sälja den vidare själv!
    Konsumentköplagen gäller inte när två privatpersoner handlar med varandra, då är det KöpL som gäller. Hon var ju ej reggad uppfödare. Dessutom är det helt ok att införa vilken typ av villkor i ett kontrakt om båda parter är överens eftersom Köplagen inte är tvingande. Kontraktet gäller och uppfödaren har rätt att återköpa hunden.
  • silent

Om hon som i detta fall inte vill eller kan köpa tillbaka hunden, har hon då rätt att godkänna det nya hemmet?
    Det står ingenting om det i kontraktet.

• Labolinas
    silent skrev 2008-10-05 13:33:05 följande:
    Om hon som i detta fall inte vill eller kan köpa tillbaka hunden, har hon då rätt att godkänna det nya hemmet?Det står ingenting om det i kontraktet.
    Nej, men det är väl alltid trevligt om man håller sig på god fot med uppfödaren (man vet aldrig om man stöter på varandra igen) & troligtvis vill hon väl inget annat än hundens bästa heller.
  • Labolinas
    silent skrev 2008-10-05 13:33:05 följande:
    Om hon som i detta fall inte vill eller kan köpa tillbaka hunden, har hon då rätt att godkänna det nya hemmet?Det står ingenting om det i kontraktet.
    Men hon har ju rätt att återköpa i steg 1 & väljer hon att göra det, då kan du inte sälja hunden själv.
  • Udda

NEJ hon kan inte köpa tillbaka hunden om inte TS vill sälja till henne. Hon bestämmer själv fullt och hållet vem hon säljer till - det har inte "uppfödaren" med att göra. Köpt sak är köpt - och inget annat.

• Labolinas
    Udda skrev 2008-10-05 16:11:24 följande:
    NEJ hon kan inte köpa tillbaka hunden om inte TS vill sälja till henne. Hon bestämmer själv fullt och hållet vem hon säljer till - det har inte "uppfödaren" med att göra. Köpt sak är köpt - och inget annat.
    Jo, om de avtalat om det kan hon kräva det.
  • ThisIsMe

Har man skrivit kontrakt så har man. Det är inget SKK kan lägga sig i. Hur skulle de kunna göra det?

• Udda

Nej det e det de inte gör..... "Uppfödare" kan gå till domstol men det skulle aldrig hålla i rätten.....

Labolinas skrev 2008-10-05 20:23:46 följande:
    Jo, om de avtalat om det kan hon kräva det.
  • Labolinas
    Udda skrev 2008-10-06 08:13:22 följande:
    Jag länkar in från en annan sida - där flertalet på denna sida är seriösa uppfödare som jag själv - och har koll på vad det är som gäller.vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp...
    Plocka fram rena fakta - en communitysida där förståsigpåare skriver ger jag inte mycket för. Dessutom har du framfört rena faktafel i tidigare inlägg. Läs på innan du ger felaktiga råd till TS.

TS - kontakta SKK´s jurist & få klart besked!
Svar på tråden Vad gäller vid försäljning av hund?