• dottermorochmormor

Vad är det för fel på våar ungdomar??!??!?

www.aftonbladet.se/nyheter/article3463822.ab

Vart är föräldrarna till dessa ungdomar och är det så illa att tonårsföräldrar inte bryr sig det minsta om vad ungdomarna gör på kvällstid?? Kollar ni någonsin upp vad era barn sysslat med när dom varit ute om kvällarna, eller litar ni blint på vad dom serverar er för historier eftersom "mina barn är skötsamma".......??
    Går ni någonsin ut själva en fredags- eller lördagskväll för att mingla bland ungdomarna? Nattvandrar ni eller anser ni att det är samhällets ansvar att se till att era ungdomar sköter sig?

Ibland är det ju lätt att få den uppfattningen att tonårsföräldrar släpper sina ungar alldeles för tidigt och sedan inte orkar bry sig om vad som händer i deras liv. Att det är enklare att intala sig att ens egna barn minsann är skötsamma och att det man läser om i tidningarna handlar om andras ouppfostrade ungsuddar...

Jag är medveten om att mitt inlägg kan ujppfattas som ett påhopp av vissa här, men allt jag vill är att starta en diskussion. Jag vill höra andras tankar om det här :o)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-05 12:42
    www.aftonbladet.se/nyheter/article3463822.ab
    Vill också påpeka att jag själv har en tonåring, en preeteen och 5 st bonustonåringar att hålla reda på....:o)

Min egen tonåring, som bor på heltid hos oss, lämnar bara i undantagsfall sitt rum, och henne bekymrar jag mig för av just den anledningen. Men det är en annan historia som vi kan ta någon annanstans någon annan gång.

Den dagen hon mot förmodan skulle lämna sitt rum och börja ränna på stan, blir samma dag den första av en massa nattvandrarkvällar för mig. Jag anser att det är mitt ansvar som tonårsförälder att visa mig ute på stan när min egen unge ränner där....

• Svar på tråden Vad är det för fel på våar ungdomar??!??!?
  • Cyberdansken

Går inte att hitta artikeln. Kan du antingen skriva rubriken så man kan söka på AB eller kanske kopierar och klistra in?

• dottermorochmormor

"Ungdomsgäng sprider skräck på äldreboende" heter artikeln som gör mig förbannad, frustrerad och fundersam på vad tonårsföräldrarna håller på med egentligen.

• Ann08
    Cyberdansken skrev 2008-10-05 12:34:05 följande:
    Går inte att hitta artikeln. Kan du antingen skriva rubriken så man kan söka på AB eller kanske kopierar och klistra in?
    Ta bort mellanrummet mellan a b i slutet av länken.
  • 1638

Har en 16 årig grabb som jag bryr mig väldigt mycket om..
    Gränsen mellan att kränka honom och att visa omtanke är hårfin....
    Jag är enl honom jordens mest udda morsa som ska veta allt, vem han ska på LAN hos, vilka som ska vara där o när han ska komma hem. Sen vill jag ha tfn nummer dit han ska vara för att kunna ringa minst en gång/DAG...( genant)
    Men jag ser på honom när vi sitter ner o pratar att han visst tycker det är ok, men det skulle han aldrig erkänna...

Just att han tycker att jag är udda, ingen annans föräldrar gör så...
    Det får mig att undra, var ligger deras intressen o ansvar???

Som förälder får man vara både patetisk, löjlig, påflugen o löjlig...
    Som förälder till en 16 åring i dagens tuffa klimat i samhället så är jag mer än gärna allt jag nämnt o kanske lite till...
    Handlar ju om det käraste jag har!

''Jag är ett litet YLLE, bom chicka bom chicka bom bom bom''
  • dottermorochmormor
    1638 skrev 2008-10-05 12:41:18 följande:
    Har en 16 årig grabb som jag bryr mig väldigt mycket om..Gränsen mellan att kränka honom och att visa omtanke är hårfin....Jag är enl honom jordens mest udda morsa som ska veta allt, vem han ska på LAN hos, vilka som ska vara där o när han ska komma hem. Sen vill jag ha tfn nummer dit han ska vara för att kunna ringa minst en gång/DAG...( genant)Men jag ser på honom när vi sitter ner o pratar att han visst tycker det är ok, men det skulle han aldrig erkänna...Just att han tycker att jag är udda, ingen annans föräldrar gör så...Det får mig att undra, var ligger deras intressen o ansvar???Som förälder får man vara både patetisk, löjlig, påflugen o löjlig...Som förälder till en 16 åring i dagens tuffa klimat i samhället så är jag mer än gärna allt jag nämnt o kanske lite till...Handlar ju om det käraste jag har!
    Jag tycker du agerar alldeles perfekt och precis sådär är jag de få gånger min ungsudd lämnar sitt rum. Jag vill veta allt och kollar alla fakta hon serverar mig. Och hon muttrar, men jag ser på hennes blick och läser av hennes varma kramar jag får innan hon går, att det ändå är helt okej.

Däremot undrar jag över något du skrev, det här med att gränsen mellan att kränka och visa omtanke. Kan du inte ge ett exempel på en situation som kan vara kränkande?
    Just ordet "kränkt" har det gått inflation i tycker jag. Det används så gott som hela tiden av alla, i synnerhet ungdomar. Även vid tillfällen då det inte alls handlar om att dom blivit kränkta i ordets rätta bemärkelse, utan kanske bara "utsatt" för något så normalt som ifrågasatta i en situation som dom har svårt att ta sig ur och förklara på ett vettigt sätt....
  • jagvardag
    Svar på #6
    Då är jag minst lika udda. Jag ringer och textar flera gånger under kvällen oftare allteftersom hur sent det blir. Min son är 17 ochjag litar på honom men vet att han nog kan hänga på. Min 15 åriga dotter oroar jag mer för då jag fått reda på att hon varit ute på dumheter. Men jag tror att det finns mkt som de SKA igenom. Men hon hr åkt på törnar som gjort henne rätt hård. Jag hoppas det slipar ner sig snart. Men man måste ha koll om inte hur kan man då finnas där och stötta dem. Det är jättesvårt att växa upp idag.
  • dottermorochmormor
    jagvardag skrev 2008-10-05 12:51:02 följande:
    Svar på #6Då är jag minst lika udda. Jag ringer och textar flera gånger under kvällen oftare allteftersom hur sent det blir. Min son är 17 ochjag litar på honom men vet att han nog kan hänga på. Min 15 åriga dotter oroar jag mer för då jag fått reda på att hon varit ute på dumheter. Men jag tror att det finns mkt som de SKA igenom. Men hon hr åkt på törnar som gjort henne rätt hård. Jag hoppas det slipar ner sig snart. Men man måste ha koll om inte hur kan man då finnas där och stötta dem. Det är jättesvårt att växa upp idag.
    Jag tror att man som förälder måste öppna sig för tanken att ens egna barn faktiskt kan "hänga på" som du skriver. Har man det i tanken, blir det lättare att agera och kolla upp fakta, visa att man faktiskt bryr sig. Att bry sig gör man genomn att lägga sig i. Man behöver inte gå till överdrifter, men att kolla vad dom sysslar med tycker jag är naturligt och ett måste.

Tråkigt att höra om din dotter. Det är som du skriver inte det minsta lätt att växa upp idag och jag är glad att jag redan passerat det stadie dom befinner sig i just nu. Men just därför är det ju desto viktigare att finnas där, att bry sig, att lägga sig i, att ifrågasätta, att ta obekväma diskussioner....ja, att vara en omtänksam förälder helt enkelt. Det går ju inte att lämna dom vind för våg, blunda och hoppas att det blir ordentligt folk av dom till slut. Dom behöver ju vägledning, och när dom gör fel behöver dom få stå för konsekvenserna av det för att lära sig hur man beter sig...eller är jag helt fel ute?
  • 1638

na69
    Kränka så som att visa inför andra kompisar hur man är som förälder...
    ATT min son tycker jag e pinsam måste jag ju acceptera.
    Sen är jag en morsa som e tjenis med de flesta av kompisarna... de är ju här på LAN ibland med ju....

''Jag är ett litet YLLE, bom chicka bom chicka bom bom bom''
Svar på tråden Vad är det för fel på våar ungdomar??!??!?