• Pallas

Ert bästa recept med tonfisk

Maken har köpt en stoooor burk (1,88 kg) med tonfisk i bitar och nu behöver vi era bästa tonfiskrecept! Igår åt vi tonfisksallad och det var jättegott, men det kan ju vara kul att variera sig. Kanske nån soppa eller gratäng eller nåt.

• Svar på tråden Ert bästa recept med tonfisk
  • firhilwen

En varm rätt:
    Ris, gröna ärtor, majs och strimlad/tärnad paprika valfri färg. Krydda med lite salt och peppar samt en gnutta curry, ketchup eller en tesked tomatpuré. I med lite tonfisk och värm. Eventuellt kan man också lägga i en sked eller två med grädde eller creme fraiche...

• akta

Ta tonfisk, en burk creme fraiche, hacka lite rödlök och så har du i lite chilisås. Värm detta. kanongott till pasta!

• akta

Ta tonfisk, en burk creme fraiche, hacka lite rödlök och så har du i lite chilisås. Värm detta. kanongott till pasta!

• Ellibelli

Vi har två favoriter.

1 :
    Lägg tonfisk på vitt bröd (inget smör), lägg på mozzarellaost, skivad tomat, färsk basilika och toppa med gräddost.
    In i ugnen i 10 min på 200 grader.
    När mackorna kommit ur ugnen ringla på lite olivolja.

Hur gott som helst!

2:
    Koka ris. Tärna saltgurka, tomat, paprika och stek lök (snabbt bara så den tappar den råa smaken) blanda ihop allt med tonfisk. Ät med rostat bröd och en god salladsdressing.

• ming

Klistrar in från min andra tråd.

Bryn lök, paprika, champinjoner (eller det man vill ha med).
    Häll i passerade tomater.
    Blanda i en burk tonfisk.
    Krydda med salt och peppar (plus eventuella andra kryddor).
    Servera med pasta och en basilikakvist.

Sen brukar jag göra en jättegod tonfisksallad med ägg och majonäs också.

• Anglatuss

Min svärmor gjorde som varma mackor

• emilios mamma

Åhh den här är super god en vän till mig som bjöd

Blanda:

* Pasta ,typ skruvar (varm eller kall välj själv)
    * tonfisk
    * majs
    * keso
    * citronpeppar
    * lite salt

Avskyr keso, men åhh va gott de här var

• sebbeman

Gud va gott allt låter.....jag älskar tonfisk men köper det sällan för jag vet inte hur jag skall göra med den men nu fick jag massa goda tips.......mums

• ming

Emilios mamma-> Man borde egentligen kunna byta ut keson mot creme fraiche eller nåt va? Det låter gott!

• Dino78

Det enda jag gör med tonfisk är att koka ris och ärtor och morötter och blanda alltihop och äta det med curry och soja.

• emilios mamma

ming: nja kanske det

fast jag trodde oxå att det skulle bli guccigt o kladdigt av keson men de blir eg bara dom små keso plupparna kvar ( om du hänger med )
    men visst cremefraiche gör det nog lite kladdigt o mummigt

• emilios mamma

ming: nja kanske det

fast jag trodde oxå att det skulle bli guccigt o kladdigt av keson men de blir eg bara dom små keso plupparna kvar ( om du hänger med )
    men visst cremefraiche gör det nog lite kladdigt o mummigt

• JMME

Tonfisk
    Creme fraiche
    majs
    oliver (svarta)
    Tacosås (en "skvätt")
    En buljongtärning
    salt & peppar

Kokas ihop till en sås, servera med pasta...mums!

• Miss Magica

Blanda tonfisk, majonäs och hackad lök. ha på macka eller i bakad potatis..GOTT!

• Heather

Skön kall sommarmat.

TONFISKPASTA:
    Koka upp valfri pasta (vi använder oftast gnocchi). Ska vara VÄL kokta på gränsen till överkokta.
    Skölj pastan i KALLT vatten.
    Blanda tonfisk, majonäs (ungefär en matsked per 150g tonfisk), hackad rödlök och majs.
    Rör ihop tonfiskröran med den kalla pastan.
    Garnera gärna med lite riven morot.

MUMS! Speciellt i sommarvärmen då man inte orkar med att stå och slava framför varma spisen...

p.s. Tonfiskröran e TOPPEN på mackan!

Svar på tråden Ert bästa recept med tonfisk