• Anonym (simba)

Lön personalvetare och ekonom?

Jag funderar på att söka till PAO-programmet, men undrar vad man tjänar sen?

Ser lönerna likadana ut som för företagsekonomer?

Jobbar nu som assistent på en ekonomiavd. och har 20.000kr/mån. Kan tänka mig att jobba med båda områdena, så vilket har bäst lön?

Och är personalvetare beteendevetare eller hamnar de under ekonomi? Verkar som att olika skolor klassar det olika...

• Svar på tråden Lön personalvetare och ekonom?
  • Anonym (simba)

Någon??

• Anonym (pluggar)

Personalvetare har bäst lön. Inglön på ca. 25 000kr medan civilekonom ca. 23 000kr. Men det är inte det du ska fokusera mest på...tänk på vad du skulle tycka vara roligast. Jag studerar själv till personalvetare och har ett år kvar, trivs jättebra. Men ett tips är att välja företagsekonomi som inriktning, mycket uppskattat i löneförhandlingar och eftertraktat på marknaden. Jag själv har inriktning arbetsrätt vilket är superkul! Kolla runt lite på de olika städernas utbildningar..växjö har ett bra P-vetarprogram.. Skriv gärna och fråga om du undrar något mer! Lycka till!

• Anonym (simba)

Tack!

Ja, eftersom jag är intresserad lika mkt av både ekonomisk planering och personalfrågor så blir liksom nästa tanke just..

-arbetsmarknaden?

-löneutveckling?

-vilka arbeten och arbetstider kan man få?

• Anonym (simba)

Som du säger, företagsekonomi är uppskattat i löneförhandlingen.....av någon underlig anledning....mer än psykologi. Det är sånt som kan vara bra att veta innan man väljer klart allt... Man vill ju ändå ha lite möjligheter till förhandling sen.

• Anonym

Det beror ju på vad du kommer att göra i slutändan. Min syster är civilekonom i grunden och tjänar ca 80000 kr/mån. Men hon jobbar ju inte med ekonomi nuförtiden. Det finns kontorsekonomer som tjänar 20000/mån. Det är ju ett oerhört vitt begrepp och allt handlar ju om i vilken bransch man arbetar och om det är privat eller statligt/kommunalt, hur länge man har jobbat osv osv.