• Anonym (Tics)

Min sambo har Tics i näsan. Jag står snart inte ut med ljudet!

Min sambo drar in snor hela tiden i näsan.

"SNYT dig!" Säger jag.... När han snyter sig kommer det inte ut någonting.

"Men om det inte kommer ut någonting så finns där ju inget att dra in" säger jag då.

Han hade en period där han hostade typ 17 gåmger på 10 minuter.
    Men nu är det bara näsan. Han drar in så det låter som en gris RIKTIGT högt ljud).
    Skitstörigt ljud rent allmänt ju men nu börjar jag reta mig på det så mycket att det blossar upp i mig varje gång (vilket ju är ofta).

Jag säger till honom men det hjälper inte.

Någon som kan mycket om Tics eller varit med om samma?

Kolla på TV går knappt för eftersom han sitter 1/2 meter ifrån mig så blir ljudet gaaaaanska irriterande under en film, nyheter eller vad vi än kollar på.

Ville bara beklaga mig och kanske höra om andra som har liknande ljud-tics.

Tack!!

• Svar på tråden Min sambo har Tics i näsan. Jag står snart inte ut med ljudet!
  • Anonym (jobbigt)

Jag tycker det är ASjobbigt med folk som har tics. Man vet att de har något fel på dem, så man får inte säga till eller bli sur, men varje sniff, blinkning eller fnys/kli gör mig galen! Man vill skrika Blinkblinkblinkblink, tills de tar sig samman.

Han har väl kanske tourette eller nåt.
    Det kan inte vara kul att ha tics som gör att det alltid är nåt konstigt med en och alla ska ha en åsikt om en.
    det finns ju viss medicin.

Hamnade bredvid en kvinna som gjorde läpp/pussrörelser och sa hmm-mm hela tiden under en guidning. Jag minns inget av guidningen eller någon annan detalj utom de här läppryckningarna och hmm:et. Ganska högt hmm också.

En fd sambo till mig hade tvångstankar och flyttade t ex en kaffekopp i luften över ett mönster på duken, fram och tillbaka, han hade olika blink för sig och höll upp en hand som han tittade på olika sidor om. Det kom fram mer efter en tid när han var stressad. På gatan höll han på och tänkte på streck osv han hade en hemlig min när han höll på och trodde att ingen såg. Jag mådde dåligt över att jag skämdes för honom och så var det jobbigt att skämmas för folk.

De förstår nog inte hur galna alla andra blir, eftersom man inte har tics själv så tycker man bara Men kan de inte bara sluta...bestämma sig för att nu räcker det med pussryck och hmm. Blir de inte störda själva?

• Eisa

GUD vad jobbigt, att du ens står ut!

Skaffa öronproppar?
    Skaffa två TV-apparater så ni kan kolla i olika rum?

• Anonym (Tics)

Ljudet är så högt att även om vi bodde i ett slott på 1000 kvm och vi satt i varsin enda med varsin TV hade jag ändå hört .

Tror det som hjälper är att jag "tjatar" varje gång han gör det.
    Så gjorde jag när han hostade och till sist slutade han.

Fast dra upp snor har han gjort i alla år men nu är det så ofta och så högt. Och sen är det ju som så att har man väl en gång börjat störa sig så har man svårt att släppa.

Eisa skrev 2008-10-05 15:43:02 följande:
    GUD vad jobbigt, att du ens står ut!Skaffa öronproppar?Skaffa två TV-apparater så ni kan kolla i olika rum?
  • PrettyGirl

Låter som om han har tourettes syndrom, finns olika svårighetsgrad o tics på det. Finns hjälp att söka.

• sisley

Hahaha! Min man gör exakt samma sak med näsan. Jag är också uppvuxen med en pappa som hissat obefintligt snor i näsan i tid och otid. Ljudet de åstadkommer är grymt högt. Det börjar nästan ringa i örat på mig om jag står för nära när han börjar "snora".

Visst blir jag galen ibland men jag är hyfsat säker på att jag har en del saker för mig som stör min man. Härda ut, syster!

Svar på tråden Min sambo har Tics i näsan. Jag står snart inte ut med ljudet!