14-årig tjej med totalt habegär
Jga har en 14-årig styvdotter. Hon är i grunden en bra och för det mesta go tjej. Med alla olater som en tonåring normalt har förstås.
Men de senaste två åren har hennes habegär fullständigt skenat iväg. Jag skule tippa att ca 80% av all vår kommunikation med henne är diskussioner om saker hon vill ha, mest dyra kläder men även nya möbler, DVD, aktiviteter, you anme it.
I helgen skulle vi behövt åka och köpt en ny barnsäng till vår gemensamm son efersom han vuxit ur spjälsängen. Men jag har undvikit att ta upp det när 14-åringen är hos oss för jag vet hur det blir. Hon kommer att vilja följa med och hittar 100 grejer hon bara MÅSTE ha och så får hon ca hälften av det.
Jag vet att mycket av felet ligger hos min man som är för snäll, hon får för mkt saker. Samtidigt kan jag förstå att han ger efter ibland för det där evinnerliga tjajet. Det tar aldrig slut. Hon har massor av kläder och andra saker. Hennes jeans kostar 1000 kr. Normalt kanske för andra men jag har aldrig i hela mitt liv köpt så dyra jeans till mig själv. Samma sak med allt annat - det ska vara "rätt" dvs dyra grejer.
Och jag vet - tonåringar ÄR såna. Men jag blir så irriterad att jag nästan undviker henne just nu för att jag inte orkar höra hennes listor på nya saker. Och jag går aldrig in i diskussionen om vad hon ska få och inte. Jag orkar inte utan överlämnar allt sånt åt hennes far. Vilket betyder att han för det mesta ger med sig efter ett tags tjat.
Blä!:(