En del friskolor och kanske också enstaka kommuner har börjat med 40-timmarsvecka och normal semester för lärare. Ärligt talat begriper jag inte riktigt hur det funkar. De kan ju inte gärna spara alla prov och uppsatser som eleverna skriver för att sedan rätta dem under sommaren.
På den kommunala skola där jag jobbar har vi 45-timmarsvecka, vilket är det normala för lärare. Av den tiden är 35 timmar arbetsplatsförlagd tid. Det innebär att vi har lektioner, går på möten/konferenser, är rastvakter och lunchvakter, håller utvecklingssamtal med elever och deras föräldrar, sköter kontakter med elevvård och speciallärare etc. Resterande 10 timmar väljer vi själva om vi vill tillbringa i skolan eller på annan plats. Det är också valfritt när vi fullgör dessa timmar. Om jag vill kan jag lägga dem som ett tio-timmarspass varje söndag och sedan jobba sju timmar i veckan måndag-fredag. På de tio timmarna gör vi allt som har med planering och rättning att göra. Det betyder att det i praktiken ser lite olika ut för olika lärarkategorier. Många idrottslärare tycker att de tio timmarna räcker mer än väl, medan lärare i svenska, engelska och ibland SO jobbar några "gratis-timmar" nästan varje vecka för att hinna allt.
De här extra fem timmarna arbetstid vi har i veckan räcker, tillsammans med normalt antal semesterdagar, för att täcka upp loven. På sommaren är vi lediga åtta veckor (alltså inte tio som eleverna), på julen ca 1,5-2 veckor (fast då ingår ju flera röda dagar när alla andra också är lediga). På påsken blir det fyra dagar som inte är helgdagar, på sportlovet fem. Höstlovet är bara ett lov för eleverna, inte för lärarna.
Att som lärare få ledigt utanför elevernas lov är svårt. Det brukar beviljas vid särskilda tillfällen, typ bröllopsresa, firande av 50-årsdag och liknande. Då handlar det om tjänstledighet utan lön. Det går normalt inte att byta ledig tid så att man kan vara ledig exempelvis en vecka i september och istället jobba mer på sommaren.