• arkeologitjejen

Lärare, hur funkar det med sommarlov och semester?

Ni som arbetar som lärare inom grundskola/gymnasium, hur fungerar det med semester och sommarlov? Är ni lediga hela sommaren eller har ni administrativa uppgifter och om ni är lediga, vad har ni i övrigt för ledigheter under året? Är det alla skollov eller vilka med tanke på att vad jag hört så arbetar man vissa skollov? Vad jag förstått har ni 50 eller 55 timmarsveckor resten av året och är därmed lediga under sommaren. Är det olika på olika skolor eller följer man samma avtal oavsett vilken kommun man arbetar i?

Ni som arbetar som lärare kan väl berätta lite om er arbetstid och hur det fungerar under året. Skulle ni tex någon gång kunna ta ut en semester i övrigt för att tex göra en längre resa eller måste allt sådant förläggas till sommaren?

Mamma till Linnea, född 080310.
  • Svar på tråden Lärare, hur funkar det med sommarlov och semester?
  • Manchester

En del friskolor och kanske också enstaka kommuner har börjat med 40-timmarsvecka och normal semester för lärare. Ärligt talat begriper jag inte riktigt hur det funkar. De kan ju inte gärna spara alla prov och uppsatser som eleverna skriver för att sedan rätta dem under sommaren.

På den kommunala skola där jag jobbar har vi 45-timmarsvecka, vilket är det normala för lärare. Av den tiden är 35 timmar arbetsplatsförlagd tid. Det innebär att vi har lektioner, går på möten/konferenser, är rastvakter och lunchvakter, håller utvecklingssamtal med elever och deras föräldrar, sköter kontakter med elevvård och speciallärare etc. Resterande 10 timmar väljer vi själva om vi vill tillbringa i skolan eller på annan plats. Det är också valfritt när vi fullgör dessa timmar. Om jag vill kan jag lägga dem som ett tio-timmarspass varje söndag och sedan jobba sju timmar i veckan måndag-fredag. På de tio timmarna gör vi allt som har med planering och rättning att göra. Det betyder att det i praktiken ser lite olika ut för olika lärarkategorier. Många idrottslärare tycker att de tio timmarna räcker mer än väl, medan lärare i svenska, engelska och ibland SO jobbar några "gratis-timmar" nästan varje vecka för att hinna allt.

De här extra fem timmarna arbetstid vi har i veckan räcker, tillsammans med normalt antal semesterdagar, för att täcka upp loven. På sommaren är vi lediga åtta veckor (alltså inte tio som eleverna), på julen ca 1,5-2 veckor (fast då ingår ju flera röda dagar när alla andra också är lediga). På påsken blir det fyra dagar som inte är helgdagar, på sportlovet fem. Höstlovet är bara ett lov för eleverna, inte för lärarna.

Att som lärare få ledigt utanför elevernas lov är svårt. Det brukar beviljas vid särskilda tillfällen, typ bröllopsresa, firande av 50-årsdag och liknande. Då handlar det om tjänstledighet utan lön. Det går normalt inte att byta ledig tid så att man kan vara ledig exempelvis en vecka i september och istället jobba mer på sommaren.

• arkeologitjejen

Tack för svaret! Intressant att höra hur ni arbetar. Funderar lite på att skola om mig och är bland annat inne på lärare. Upplever du den här typen av arbetstid som en förmån (med tanke på sommarlov etc) eller känns det lite fånget att inte själv kunna bestämma över sin semester?

• Manchester

Både och. När kompisar köper billiga resor i november kan jag vara rejält avundsjuk. Jag skulle ju också behöva solsken i höstmörkret! När det är som mest intensivt med prov och jag sitter och rättar till framåt midnatt ibland kan jag tycka att jag är en idiot som valt detta yrke. Samtidigt är det skönt att aldrig vara beroende av barnomsorg under de veckor när dagisen slås ihop och man inte har en aning om vem som kommer att ta hand om barnen. När de blir lite större kommer vi att kunna välja läger och kollo om vi själva vill, inte för att barnen inte har någon annan som tar hand om dem på sommaren.

• Solan Gundersen

Och när man är tjänstledig dras det inte 100% av dagens lön, utan härliga 140%... Många är avundsjuka på våra långa lov, men när det är lov är man väck i hjärnan halva lovet... Känner mig oerhört låst av att inte kunna ta/vara ledig när jag behöver det. Vanlig semester och 40-timmarsvecka skulle ge bättre arbetssituation, för då skulle man också kunna/hinna göra mer och bättre planering och utvärdering under t ex elevernas påsklov osv. Vansinnigt ojämn arbetsbelastning. Fast extremt roligt med lektioner (högstadielärare sv/eng/re)

• arkeologitjejen

Intressant med flera åsikter. Hur ligger ni till lönemässigt då? Ingångslön samt löneutveckling?

• Solan Gundersen

Ingångslön runt 20 000, men det är ju lite olika på olika kommuner mm. Efter ca 5 år har jag 23 500 här uppe i Norrlands inland, men såg på TV igår att Sverige ligger på plats 24 av 32 ang lärarlönerna i Europa (tror jag det var...). En lärare m 25 års erfarenhet här i Sverige berättade att hon/han har 25 000.

• khartoum

Det där med förtroendetiden stämmer inte riktigt. Enligt reglerna är förtroendetiden en icke-reglerad tid, vilket innebär att läraren visst kan planera och efterarbeta sina lektioner på arbetsplatstiden, dvs de 35 timmarna.

De tio förtroendetimmarna bygger, som ordet anger, på förtroende och läraren kan fritt disponera dem. det kan handla om att man ser på nyheterna varje kväll, att man läser in sig på ny skön- eller facklitteratur, det kan teater- och eller museumbesök, telefonsamtal till elever/föräldrar och/eller rättning/planering vid behov.

Ingen arbetsgivare får dock reglera tiden och säga att man inte får ägna sig åt planering och efterarbete inom de stipulerade 35 timmarna.

jag är ombud för ett av lärarfacken, så jag vet vad jag takar om. Tyvärr är det många arbetsgivare som utnyttjar att den enskilde läraren inte är kunnig om avtalet.

Mer info finns på www.lr.se och www.lararforbundet.se fär den som är intresserad.

För att återgå till ursprungsfrågan så har jag arbetat både som 40h-lärare och ferietjänstanställd lärare. 40h fungerar i praktiken inte utan mn jobbar över så mycket att man ofta har timmar till ett helt sommarlov i alla fall. Vidare är det inte särskilt lätt att få en semester under terminerna eftersom de drabbar eleverna.

Hade vi haft regelrätta sommarskolor hade det varit en annan sak, kanske hade då skolan kunnat vara organiserad på ett sätt som passade en vanlig semestertjänst, dvs 40h/vecka-avtal.

• Manchester

Jo, visst får man rent teoretiskt använda en stund då och då av de 35 timmarna till planering och rättning. Och det kanske man kan om man inte engagerar sig i någonting alls utöver själva lektionerna, men hur många jobbar så? Man lägger extra tid på samtal med elever, sitter i kvalitetsteam eller antimobbinggrupper. Man träffar kollegor för att planera gemensamma ämnesövergripande projekt eller så är man rastvakt, har telefontid eller något annat. Ja, och så har vi på vår skola 15 minuters gemensam fikatid varje onsdag. Där rök väl ungefär den sista tiden då jag hade kunnat hinna rätta under min arbetsplatsförlagda tid. Fast i och för sig, rätt ska vara rätt, jag brukar hinna lägga minst någon timme per vecka på planering. Tur att jobbet är så kul, annars hade jag blivit tokig för länge sedan!

• khartoum

Manchester,

Jag vet mycket väl "hur det är". Men man får vara uppmärksam på när arbetsgivaren (eller man själv!) tycker att man skall vara med på "allt". Om man aldrig hinner planera eller rätta på arbetsplatsen så är det något i schemat/ala andra asvarsområden som är fel.

Visst är jobbet kul, men man kan råka ut för att man till sist känner sig så stressad av alla måsten att man till sist tappar sugen. Jag har sett det hända om och om igen och det är därför som det är viktigt att fackförbund och arbetsgivare är överens om vad som gäller. Det gynnar heller inga elver att lärarna aldrig hinner pusta ut och starta upp, genomföra och avsluta något på jobbet.

Lönen står inte heller i proportion till det stora ansvar som de flesta lärare känner, för att inte tala om alla gratistimmar utöver det tio förtroendetimmarna som snälla lärare bjuder på.

Jag menar inte att låta bitter, utan, precis som alla akademiska yrken så innebär lärarjobbet en stor del frihet, men också en stor del ansvar.

Kul, såklart, men också farligt - om man inte har balans i tillvaron mellan jobb, fritid, vila och återhämtning.

Man kan med lätthet jobba ihjäl sig.

(jag har jobbat inom media förut och det var så kul att jag till sist tröttnade totalt. Det blev liksom bara jobb, jobb, jobb)

Svar på tråden Lärare, hur funkar det med sommarlov och semester?