• Severus

Någon som haft magsår som vill delge sina symtom?

Lägger frågan i känsliga rummet för jag vet att många inte vill basunera ut hela sitt liv.

Ni som haft magsår, hur yttrade det sig?
    Fick ni rätt diagnos direkt?
    Vad fick ni för medicin?
    Påverkades erat Hb??

Våga Vägra Östrogen
  • Svar på tråden Någon som haft magsår som vill delge sina symtom?
  • PrettyGirl

Jag hade magkatarr först, o hade ätit receptfria mediciner för det. Sen fick jag sår på tolvfingertarmen o till sist magsår. En otrolig smärta i magen, så ont har jag aldrig haft i magtrakten. Man känner att det är allvarligt. Jag fick medicin.

• Severus
    PrettyGirl skrev 2008-10-05 19:44:21 följande:
    Jag hade magkatarr först, o hade ätit receptfria mediciner för det. Sen fick jag sår på tolvfingertarmen o till sist magsår. En otrolig smärta i magen, så ont har jag aldrig haft i magtrakten. Man känner att det är allvarligt. Jag fick medicin.
    Jag har ätit två olika sorters mediciner nu under 3-4 v och inget hjälper.
    Får flera gånger om dagen så ont så jag vill gråta, emellanåt är det molande/sugande värk hela tiden.
    Mitt Hb har gått ner massor sista tiden, så jag är lite nyfiken om det "bara" är katarr
    Våga Vägra Östrogen
  • Jules

Jag hade efter en tid med svårt sjukt barn en onehandlad magkatarr som blev ett magsår. Jag fick fruktansvärd magsmärta som inte gick att likan med npgot jag haft tidigare. Dessutom frpcj jag svart, tjäraktig avföring. Ett blödnade magsår som jag inte riktigt förstod att det var så allvarligt med som det kan vara. Jag fick Nexium, starkaste dosen i några veckor. Jag blev sjukskriven fast jag var mammaledig och blev beordrad att vila och äta rätt och röra på mig. Min mage är ännu känsligare efter detta och min läkare tror att jag kommer att behöva äta magkatarrs mediciner i resten av livet till och från. Ett magsår kan vara jättefarligt, misstänker du det, gör inte som jag och avvakta, ring läkare!

Mitt Hb blev påverkat, fick nån form av järnspruta direkt och fick äta järntabletter en tid.

Lycka till och ta hand om dig!

• Severus
    Jules skrev 2008-10-05 19:57:06 följande:
    Jag hade efter en tid med svårt sjukt barn en onehandlad magkatarr som blev ett magsår. Jag fick fruktansvärd magsmärta som inte gick att likan med npgot jag haft tidigare. Dessutom frpcj jag svart, tjäraktig avföring. Ett blödnade magsår som jag inte riktigt förstod att det var så allvarligt med som det kan vara. Jag fick Nexium, starkaste dosen i några veckor. Jag blev sjukskriven fast jag var mammaledig och blev beordrad att vila och äta rätt och röra på mig. Min mage är ännu känsligare efter detta och min läkare tror att jag kommer att behöva äta magkatarrs mediciner i resten av livet till och från. Ett magsår kan vara jättefarligt, misstänker du det, gör inte som jag och avvakta, ring läkare!Mitt Hb blev påverkat, fick nån form av järnspruta direkt och fick äta järntabletter en tid. Lycka till och ta hand om dig!
    Men fyyy så obehagligt!!
    Vad menade dem med att äta rätt? Vad innefattar det för mat?
    Våga Vägra Östrogen
  • Jules

Ja inte fet, stark, för kraftigt med fibrer. Inte kaffe, inte läkemedel typ Ipren... Jag mådde bäst då med lättsmält mat. Ville inte skrämma dig, det gick ju bra för mig med men lova att ringa doktorn om du tror du kan ha magsår?

• PrettyGirl
    Severus skrev 2008-10-05 19:49:04 följande:
    Jag har ätit två olika sorters mediciner nu under 3-4 v och inget hjälper.Får flera gånger om dagen så ont så jag vill gråta, emellanåt är det molande/sugande värk hela tiden.Mitt Hb har gått ner massor sista tiden, så jag är lite nyfiken om det "bara" är katarr
    Ok, då tycker jag du ska beställa en läkartid!! Själv kommer jag inte ihåg vad mina mediciner hette, är ngr år sen detta. Vad jag vet så påverkades inte mitt HB ngt. Jag fick enorma smärtor strax efter intagen måltid, det är vanl vid magsår, men äv ont då jag inte åt. Jag var rökare o drack kaffe i massor då, det gjorde inte saken bättre, fast jag drog ner på det just då.
    Men kolla upp det!
  • Severus
    PrettyGirl skrev 2008-10-05 20:09:35 följande:
    Ok, då tycker jag du ska beställa en läkartid!! Själv kommer jag inte ihåg vad mina mediciner hette, är ngr år sen detta. Vad jag vet så påverkades inte mitt HB ngt. Jag fick enorma smärtor strax efter intagen måltid, det är vanl vid magsår, men äv ont då jag inte åt. Jag var rökare o drack kaffe i massor då, det gjorde inte saken bättre, fast jag drog ner på det just då.Men kolla upp det!

Får också ont strax efter måltid, ofta rejält jävla ont så man vill krypa ihop som en boll
    Jag röker inte och kaffe tillhör sällsynta intag.

Har ätit Zantac 150 mg i 2 v och nu har jag Losec. Rena sockerpillren

tack för dina svar

Våga Vägra Östrogen
  • Severus

Klev upp vid 5, som vanligt och hade sååå ont så jag grät. Kunde inte stå raklång.
    Försökte dricka lite te, men kräktes bara.
    Min man sa att vi ska åka in. Satt i en timme med värken och jag grät och kved.
    Mannen skjutsade snabbt iväg barnen till dagis/fritids.
    Men nu för en kort stund sedan blev det bara en varm känsla i bukområdet, det akut onda försvann!!!
    Bara en "konstig" känsla i bröstkorgen, som tjockt vadd....
    Då känns det inte lika angeläget att dra in akut, jag menar hur ont verkar jag ha??

Våga Vägra Östrogen
  • PrettyGirl
    Severus skrev 2008-10-06 08:01:01 följande:
    Klev upp vid 5, som vanligt och hade sååå ont så jag grät. Kunde inte stå raklång.Försökte dricka lite te, men kräktes bara.Min man sa att vi ska åka in. Satt i en timme med värken och jag grät och kved.Mannen skjutsade snabbt iväg barnen till dagis/fritids.Men nu för en kort stund sedan blev det bara en varm känsla i bukområdet, det akut onda försvann!!!Bara en "konstig" känsla i bröstkorgen, som tjockt vadd....Då känns det inte lika angeläget att dra in akut, jag menar hur ont verkar jag ha??
    Åk in ändå eftersom det blev så där!!
  • Severus
    PrettyGirl skrev 2008-10-06 08:53:28 följande:
    Åk in ändå eftersom det blev så där!!

Ringde min läkare och fick en tid kl 10.15 idag. Tänkte att det nog är bäst att någon kikar till det i vilket fall

Sköterskan trodde jag var förkyld, jag har gråtit så jag är svullen...Lät väl likadant

Våga Vägra Östrogen
  • MizzTez

Severus skrev 2008-10-06 08:01:01 följande:

Klev upp vid 5, som vanligt och hade sååå ont så jag grät. Kunde inte stå raklång.Försökte dricka lite te, men kräktes bara.Min man sa att vi ska åka in. Satt i en timme med värken och jag grät och kved.Mannen skjutsade snabbt iväg barnen till dagis/fritids.Men nu för en kort stund sedan blev det bara en varm känsla i bukområdet, det akut onda försvann!!!Bara en "konstig" känsla i bröstkorgen, som tjockt vadd....Då känns det inte lika angeläget att dra in akut, jag menar hur ont verkar jag ha??
    Så där får jag.. Magkatarr säger de åt mig. En fruktansvärd känsla när det släpps upp magsyra i strupen.
    Åkte ambulans för det för ett tag sedan men så pinsamt för när ambulansen kom så var det mesta borta! :-/
    Den gången fick jag gaviscon av läkaren, hjälpte inte mycket. så jag bokade en annan tid och då fick jag omeprasol. Har ätit dem i snart 4 månader, hållt flytande och lätt föda men allvarligt talat så blir det inte bättre alls. Så fort jag slutar med tabletterna så får jag ett nytt anfall.
    Vet inte vad f*n jag ska göra, det här tar på mig och jag är rädd för att äta, trött hela tiden, törs inte gå utanför dörren desstomer och jag sover som en kratta!
    Blääää och fy f*n för det här! Tur att jag är mamma-ledig just nu för jag vet inte hur jag ska klara av ett normalt jobb med den här magen.
Svar på tråden Någon som haft magsår som vill delge sina symtom?