• mammalove77

Hur och när började ni potträna?

Hur började ni? Visade barnet intresse?

Sonen är 2 år och han sitter på pottan när han känner för det. Och på kvällen innan nattblöjan ska på eftersom den alltid var totalt genomvåt på morgonen. Ibland vill han och ibland inte. Utan blöja har han inte varit ännu. Tror inte han kan kontrollera sitt kissande såpass. Ibland när man byter på honom vill ha kissa på pottan dock och då kommer det oftast en skvätt.

Hur tusan börjar man? Har en 4månaders med så det hade ju vatt skönt med ett blöjbarn mindre...

• Svar på tråden Hur och när började ni potträna?
  • Tett82

Vår dotter är 16 mån. hon vill ofta gå på pottan då jag ska gå och kissa, hon sitter där några sekunder men oftast blir det inget. Men jag ser det som ett gott tecken att hon vill sitta där, för då vet hon vad man ska göra på pottan.
    Vi leker mycket att hennes nallar och dockor går på pottan och det tycker hon är så roligt.
    Kanske ni kan köpa en sån docka som kan kissa?
    Tror inte man kan tvinga fram detta, utan om de är intresserade och vill sitta på pottan så får man uppmuntra det.
    Lycka till!

Alva - vår gullunge! =)
  • Fialottis

Vi började när dottern var ca 1 år, för varje gång vi tog av blöjan så kissade hon på golvet! Så vi satte henne där och sa "kisssssa"!
    Nu funkar det ganska bra, ibland säger hon ifrån och då kan det komma en skvätt men ibland sitter hon bara där och grejjar lite. Hon har börjat säga till när hon ska bajsa nu, så vi ska försöka oss på det snart också tänkte jag! Hon är 15 mån nu.
    Bör tillägga att hon pratar jättemycket och kan "förklara" sig ganska bra.

• ElinC

Min son är 22 månader nu. Han har varit utan blöja dagtid i ca en månad. Han säger till ibland, men oftast är det jag som ser på honom att det är dags. Han kissar alltid när vi sätter honom på pottan. Även om han inte är direkt kissnödig så tvingar han ut ett par droppar.
    Vi har haft pottan framme sen han var runt 1 år. Och satt honom där ibland. Men nu kör vi hela tiden. Oftast är han torr i nattblöjan också. Men inte alltid så vi väntar med att ta bort den.

Tror att det föräldrarna som ska ta initiativet om man vill ha barnet blöjfritt relativt tidigt. Nu är det ju fult att potträna, men det är å andra sidan många som fortfarande har blöja när de är tre också. Det effektivaste är ju att bara ta bort blöjan, och gå till pottan med jämna rum. Då blir det ju så mycket tydligare för dom, när det inte finns någon blöja som tar emot ifall olyckan är framme.

• Anouschka

Siri bajsar på pottan men kissandet ska vi ta tag i nu. Idag kom hon faktiskt och bad mig tvätta pottan efter att hon ensammen, utan att säga till, gått på pottan och sedan tömt den i toaletten Hon är 22 månader.

• sophialicious

min flicka är 19 månader, ska börja med pott träningen nu! har ni bra tips så dela gärna med er :)

• Cilla77

När Amanda var strax över 2 tog vi av henne blöjan när vi var hemma. Visst dom första dagarn kom det mest på golvet men så småning om sprang hon och satte sig på pottan.

• ElinC

sophialicious: Mitt tips är att köra så positivt det bara går. Ta bort blöjan, kommer det på golvet, så bli inte arg, men säg, oj då, kisset ska ju vara i pottan.
    När det kommer i pottan, bli överdrivet glad. Klappa händerna, Hurra! Titta på kisset/bajset. Bajkorvar är ju jättefina! Och vad roligt att tömma i toaletten, och få spola själv. Jippi! Hejdå kisset!

Så har vi kört, och vår son tycker det är jättekul att gå på pottan. Eller kanske ännu bättre. Bajsa i toaletten och lyssna om det låter PLUMS!

• Fialottis

"ElinC"- skrattar :)
    Plums.....Lyssnar du när du själv sitter på toa oxå?? Hahaa!

• Ilonasmamma

vi gjorde så att dottern skulle sitta på pottan innan vi skulle ut, eller efter maten och på morgonen osv.

på morgonen va lättast för hon kissar alltid på morgoen det första hon gör så då¨vet man ju att det kommer komma kiss.

Och sen att hon fick känna sig duktig om det kom nåt, men kom det inget så gjorde det inget...

tog 2 dagar eller nåt innan hon va torr en hel dag

nu kan hon vara torr 2-3 hela dagar och sen för att nästa dag kissa på sig tre ggr.

sen har vi läst lite böcker om pott/toa träning och eftersom dotter redan innan föredragit att göra bajset i pottan/toan så gick det ganksa smidigt, hon märker ju att det är skönare att vara utan blöja

Nu går hon själv både på pottan och toan beroende på humör. Sen tömmer hon, spolar och skjöler ur pottan själv. Men oftast vill hon ha sällskap.

Började när hon va 2 år och 2mån.

• mammalove77

Tack för tips. Har lite svårt hur jag ska få ihop det med tanke på att han e på förskolan en del dagar. Kanske ska använda höstlovet lite och se hur det går...

• Angelflikkan

vår tjej är 16 månader och bajsar majoriteten av gångerna på pottan..

vi började ta fram pottan vid 13 mån och  var superpositiva till pottan, OJ så kul det var när det en dag kom nåt i pottan.. klappa händerna och dansade runt.
    hon lärde sig ganska snabbt att det var kul (och kanske skönt?) att bajsa på pottan.. kiss kommer ibland men vi begär inte att hon ska klara av att vara torr ännu.. hon är ju så liten.. till nästa sommar kör vi nog på så här..

ibland märker vi på kroppsspråket att hon behöver bajsa, frågar då om vi ska gå till pottan.. då brukar hon säga po-po om hon vill. ibland säger hon nej och då låter vi henne få som hon vill.. vill hon bajsa i blöjan just då, så får hon.. vi vill inte pressa..

men oftast kommer hon och klappar på oss, säger po-po eller visar med kroppen hur hon liksom tar i (som när man bajsar)..
    då går vi till pottan och till 95% av gångerna kommer det nåt i pottan..

på förskolan bajsar hon i blöjan, men det har bara hänt en gång..hon brukar vilja gå på pottan innan vi åker till förskolan..

så länge hon gillar det och inte känner sig pressad så fortsätter vi så här..
    ganska skönt att slippa bajsblöjorna..

snart blir det en lillasyster!
  • Emsor1

jag undrar oxå lite, det där med att ta av blöjan å så. Här har vi haft dottern mycket blöjfri redan från födseln, för å lufta mycket å så, hur ska man få henne att förstå då liksom?

• fisensmamma

Vår lilla tjej är torr på dagarna nu och var torr på nätterna tills en period med mardrömmar kom med dagis start. Hon är 20 månader har bajsat på pottan de flesta gångerna sedan hon var omkrng 7 månader då vi tydligt såg när det var dags och satte henne på pottan. Sedan runt året har vi hållt på med pottträning för kisset som var mycket svårare. MAn får räkna med många små olyckor, men det är det värt.

• ejja81

min tjej säger till innan hon skall kissa, men vägrar pottan toaletten! helt omöjligt att få henne sitta där,,,,,2 år

• siesus

min 16 månaders bajsar nästan alltid på toaletten. Har en barnring så hon kan sitta själv. Hon säger till när det är på gång, inte alltid vi hinner, men oftast...men det spelar ingen roll om vi missar, hon är ju inte så stor än. Vi sitter där och väntar på plumset och sen klappar vi händerna och firar! Och när det är färdigt så säger vi hejdå och vinkar o spolar ner korven; jättekul!

• tvist

en dum fråga
    tar ni undan mattorna med när ni tar av dom små blöjorna

(¯`°?.¸ ღ Amanda ღ ¸.?°´¯)(¯`°?.¸ ღ Tindra ღ ¸.?°´¯)
  • Garageänkan

Sonen är två år. Det funkar jättebra med pottan när vi är hemma och han är helt utan kläder på underkroppen men om vi har byxa på så glömmer han lätt. Det går lite i perioder dethär med pottan, han var väldigt intresserad förut nu har han kommit i en period där han vill va liten igen verkar det som. Han är oftast torr om nätterna när man tar av blöjan på morgonen. Vi tar det i hans takt nu.

• ejja81

här går hon naken fis titt som tätt,,men då hon vägrar toan å pottan så har vi inte fortsatt lägga någonstörre energi i detta,,,tycker att dem skall visa eget intresse å inte göra det till en otäck upplevelse då hon verkligen hatar pottan å toan,,,får panik....vi har tagit undan mattan under tv:rummsbordet då hon oftast står där å hänger=) den är ltie svår å tvätta

• fisensmamma
    Svar på #16
    Jag tog undan de mattor som jag inte lätt kan tvätta, alltså stora mattor och en som jag är rädd om. Nu ligger de på men det finns nog fortfarande en liten risk. Köpt plastat underlägg på IKEA som jag läggat under en filt när hon sitter i soffan.
Svar på tråden Hur och när började ni potträna?