hur mycket motion behöver hunden?
vet att jag inte kan få ett exakt svar, men hur mycket motion behöver en hund som är 50% labrador och 50% amstaff?
Och hur mycket mat ungefär?
vet att jag inte kan få ett exakt svar, men hur mycket motion behöver en hund som är 50% labrador och 50% amstaff?
Och hur mycket mat ungefär?
Skulle tro att den behöver ganska mycket motion. Kanske två timmar per dag och mycket stimulans tex att söka efter saker eller annan lek.
Mat beror ju på hur gammal den är och hur aktiv. En 15kg säck brukar räcka en månad till en labbe som är aktiv.
Precis lika mycket som andra hundar i samma storlek (snäppet mindre). Hur långa promenader ni går avgör ni själva, man kan ändå inte gå en hund trött. Men den måste använda huvudet. Massor!
Mat - beror på hunden (t ex vikt), vilket foder han äter och anvisningar på foderpåsen.
Vi hade en Amstaff-blandning förut och han krävde rätt mycket motion. Ca 3 timmar per dag. gärna att få springa fritt.
En 15-kilos säck räkte i ca 1-1,5 månad.
förutom 2-3 timmars ren motion behöver en sån hund massor med hjärngympa, annars kommer den inte må bra..
är helt för att ALLA hundar behöver få arbeta med skallen, oavsett ras..
det är inte min hund, men jag önskar det hade varit det!
Han är 6 år och jättejättesnäll och fin på alla sätt och vis!
Men han är nästan aldrig ute på promenader! Inte heller någon hjärngympa får han vad jag vet...
Ska ta upp detta med ägarna. IGEN.
tack för svaren!
Fast inte ens hundar som tävlar på elitnivå i våra bruksprov motioneras 2-3 timmar per dag ....
Rimligt är 1 timmes rask promenad varje dag, större mental aktivitet (ex. spår, sök, uppletande)2-3 dagar i veckan. Mindre mentala aktiviter som ex. kottuppletande, lydndasträning m.m dagligen...men då pratar vi korta pass om kanske 10-20 minuter.
Allt är relativt