• Muslimah

Hur känns det när bebisen vänder sig i magen? Beskriv!

Ja, precis som rubriken lyder undrar jag hur det "känns" när bebisen vänder sig i magen? Läste (och har även hört) att man kan känna det.

När kände ni det (vilken vecka?) och hur kändes det? Beskriv!

Jag har nämligen haft en "konstig" känsla i magen senaste veckan, känns som om något stort "tumlar" runt där inne för att sedan inte känna någonting särskilt... känns som om magen nästan vänder sig, fast inifrån där bebisen ligger. Det gör inte ont, men känns bara lustigt!

Bebis - bebis, bebis, bebis!
  • Svar på tråden Hur känns det när bebisen vänder sig i magen? Beskriv!
  • LucasMama nr1

de känns typ så som du beskriver det...man känner sig ommöblerad = )

• Muslimah
    LucasMama nr1 skrev 2008-10-05 22:22:17 följande:
    de känns typ så som du beskriver det...man känner sig ommöblerad = )
    Ja, eller hur? Det är precis så jag har känt. När kände du det första gången om jag får fråga? Jag är i vecka 19 precis idag, men har känt det senaste veckan (vecka 18). Kände första fosterrörelserna/ sparkarna vecka 13-14.
  • LucasMama nr1

Oj de minns ja tyvärr inte...men ja vet att ja kände det tidigare nu med nummer två... Om du är i v19 har den ju fortfarande rum o tumla rundor...varit på ul?

• Muslimah
    LucasMama nr1 skrev 2008-10-05 22:29:44 följande:
    Oj de minns ja tyvärr inte...men ja vet att ja kände det tidigare nu med nummer två... Om du är i v19 har den ju fortfarande rum o tumla rundor...varit på ul?

Japp, vi (jag och maken) var på ultraljud för 5 dagar sedan om jag inte minns fel. Även då sa barnmorskan att jag hade en livlig bebis i bagaget och vi såg många ggr att den vände sig om i magen (bl a )!

• TheFamily

Jag märkte det bara på att det blev väldigt tomt i nedre delen av magen och väldigt fylligt i övre delen av magen. Sen kan jag känna hennes huvud som nåt hårt precis under magen ner mot underlivet....BM konfirmerade att hon numera ligger med huvudet neråt...

• Muslimah
    TheFamily skrev 2008-10-05 22:35:39 följande:
    Jag märkte det bara på att det blev väldigt tomt i nedre delen av magen och väldigt fylligt i övre delen av magen. Sen kan jag känna hennes huvud som nåt hårt precis under magen ner mot underlivet....BM konfirmerade att hon numera ligger med huvudet neråt...
    Jag har inte märkt den "skillnaden" (ang. tomhet i resten av magen ifall bebisen vänder sig). Känner mig också hård under magen ner mot underlivet... vid ultraljudet för några dagar sedan låg bebisen med huvudet neråt, kanske också huvudet jag känner då?
  • Muslimah
    Muslimah skrev 2008-10-05 22:38:04 följande:
    Jag har inte märkt den "skillnaden" (ang. tomhet i resten av magen ifall bebisen vänder sig). Känner mig också hård under magen ner mot underlivet... vid ultraljudet för några dagar sedan låg bebisen med huvudet neråt, kanske också huvudet jag känner då?
    Eller jo, jag har märkt "tomheten" 1-3 ggr då halva magen varit helt utstående på höger sida (då bebisen antagligen har legat i höger sida av magen) och vänster sida har inte alls buktat ut på samma sätt... har sett roligt ut måste jag säga
  • Årsskiftet

Jag tycker att det känns som en orm som rör sig där inne. Både känslan innuti och när man känner med handen på magen. Hahaa, jag vet inbte varför jag tycker att det känns just som en orm men det är så jag upplever det :) Dock har detta kommit de senaste veckorna (går in i vecka 29) i morgon. Kände inte alls så när jag var i samma vecka som du men det där är ju olika :)

• zweedsmeisje

jag är i vecka 33 nu å det är inte särskilt trevligt när den vänder sig eller rör sig för mycke. Känns som om alla inälvorna hamnar där dom absolut inte ska va så mår man nästan illa, brukar dock gå över fort, men det kan vara riktigt jobbigt. Var mysigare när man kände allt tidigare då det fortfarande var ganska behagligt :)

• SaraM

Eller så känner man inget alls..
    Min dotter vände sig i förlossningsrummet till säte.. kände inte ett smack.

• Muslimah
    Årsskiftet skrev 2008-10-05 22:51:41 följande:
    Jag tycker att det känns som en orm som rör sig där inne. Både känslan innuti och när man känner med handen på magen. Hahaa, jag vet inbte varför jag tycker att det känns just som en orm men det är så jag upplever det :) Dock har detta kommit de senaste veckorna (går in i vecka 29) i morgon. Kände inte alls så när jag var i samma vecka som du men det där är ju olika :)

Haha... (lite små-chockad) Som en ORM! Gud vad läskigt... nåväl, tur att du inte har en sådan där inne i alla fall

Mmm, klart det är olika för alla Jag kände fosterrörelser/sparkar första gången i vecka 13-14, som bara har blivit starkare och starkare och allt mer regelbundna. Nu är jag i vecka 19 och har känt det som jag tror är "vändningar" flera ggr sedan vecka 18 ungefär...

Dessutom svarar bebisen med sparkar om jag / min man pratar högt 

• Muslimah
    zweedsmeisje skrev 2008-10-05 22:54:04 följande:
    jag är i vecka 33 nu å det är inte särskilt trevligt när den vänder sig eller rör sig för mycke. Känns som om alla inälvorna hamnar där dom absolut inte ska va så mår man nästan illa, brukar dock gå över fort, men det kan vara riktigt jobbigt. Var mysigare när man kände allt tidigare då det fortfarande var ganska behagligt :)
    Oj! Haha, inte så skönt kanske nej...

Har hört flera som säger att framåt veckorna att det kan kännas desto mer obehagligt när bebisen sätter igång med sina vändningar och sparkar! Finns ju som sagt inte lika mycket plats kvar att röra sig på där inne....

Än så länge är det bara behagligt i magen! Känns skönt och mysigt!
  • lillinas

i dag så är han extra livlig i magen, kanske fösöker han vända sig "rätt" han tog i så att jag tappade andan å det värkte till i ryggslutet, hemsk upplevelse....huvvva
    är i vecka 35.

Svar på tråden Hur känns det när bebisen vänder sig i magen? Beskriv!