Vad är bäst? timanställd eller egen företagare?
När det gäller det sociala skyddsnätet så som a-kassa, fp, sgi, och sjukpenning?
När det gäller det sociala skyddsnätet så som a-kassa, fp, sgi, och sjukpenning?
Jag har inte så mycket koll på egenföretagare, men som timanställd på schema har man rätt till det mesta (sjuklön t ex).
Beror ju på timanställd som vad och var och med vilka villkor. Men förmodligen är det bättre, för förmodligen har du då tjänstepension, betald semester eller semesterersättning och automatiskt bara en karen för sjukpenning (egenföretagare har ofta längre karens). SGI bör inte påverkas så mycket, har man oregelbunden inkomst brukar man kunna få godkänt en schablonräkning på senaste årets deklaration eller inkomst de senaste sex månaderna - och då spelar det ju inten roll hur du tjänat pengarna.
Anställd. Kan jag lätta säga som själv är egen.
Jag söker nu själv anställning.
Skulle bli så skönt att bara kunna ringa in sig som sjuk och inte behöva bry mig om någonting.
Fick själv åka in och jobba i sommras med kryckor med en skadad fot som inte gick att gå på (har en egen butik)då ingen ville jobba då det var så fint väder och alla hade bokat upp sig än det ena än det andra som INTE gick att avboka enligt dom själva så som en båttur i skärgårn .
Som egen får du offra ALL din fritid med att fixa och dona med saker, samt att hjärnan alltid är där fast man själv inte är på självaste jobbet . Det första man tänker på då man går upp och det sista man tänker på innan man somnar.
ok
detta gäller min syster och städning.Hon är nu timanställd på ett städföretag men nästan alla där har egen firma. De vill hon också ska gå som egen men hon vet inte om hon "vågar".
Man åker på en massa merkostnader som man många gånger inte tänker på.
Så som pensionssparande, egna försäkringar, mm.
Man är utan skyddsnät helt som egen. Man bör ha sånt. ´Sånt kostar PENGAR och oftast dyra pengar
JAG är BÄST skrev 2008-10-05 22:57:36 följande:
Va?
Ingen sjukersättning?
Klart hon har rätt till sjukersättning. Är hon utkallad på jobb(då om hon fått veta dan innan) och blir sjuk så har hon rätt till ersättning. Men då är det ju karensdagar som räknas där kom jag på .
Men blir hon sjuk under dan på jobbet så får hon fullt betalt efter att vart på jobbet minst halva tiden av dom timmarna hon skulle ha jobbat. Vissa företag har att man måste jobba 6tim för att få fullt betalt resten av dan.
Karensdagarna gäller ju även dom som är egna .
Men anser man sig ha råd då att ta ut full lön och gå hemma så kan man ju göra det.
Jag tog inte ut vare sig OB på kvällarna heller lön på helgerna.
Det finns a-kassa för egna företagare. Men man ska nog ta sig en allvarlig funderare innan man hoppar på tåget. Man måste sätta sig ner och göra en budget och då kan man inte visa upp en glädjekalkyl. Tycker man det är tråkigt och omständigt ja då ska man lägga av direkt.
Ska man sedan jobba innom städning så behöver du ingen lokal, utan endast de verktyg du använder. Då binder man inte upp sig så hårt utan kan lättare avsluta om det går snett. Men det är många hinder som ska passeras. Kolla vad de som är egna idag tar ut per timme, se om det passar dig. Börjar man konkurera med timpriset så går det snart utför...
ja eftersom hon ej går på schema får hon ingen sjukersättning.
De egna får ca 250 kr/h av uppdragsgivaren.
MarlenaEvans
250:-/tim. Det är dåligt för att vara egen, som städare.
Det är ett tungt och slitigt jobb.
Tänk på att det ska betalas skatt, arbetsgivaravgifter på detta. Samt försäkringar, pensionssparande, mm. I slutändan så har man mer som timanställd.
Ja för 250:-/tim skulle jag inte jobba. Det kan aldrig räcka för att gå runt på en anständig lön. Hittar just nu inte kalkylen man ska använda för att räkna ut en timpenning.
Spontant säger jag -tacka nej till detta!
ok ja det låter ganska dåligt då.
bättre att vara timmanställd så länge då.
anställd!
som egen företagare blev ju jag tvungen att ställa mig o jobba 3 dagar efter jag fött min dotter. den som jag hade anställt för att vikariera för mig blev sjuk Heela tiden! och jag hade ju inte råd att anställa någon anan för jag var ju tvungen att betala henne sjuklön hela tiden! sen är det ju också att man måste oftast jobba trots att man själv är sjuk... det är inte så roligt.