• Amanda och Cevins mamma

Springmask

Dottra mi har fått springmask, vi upptäckte det igår men hon har tydligen haft i flera dagar utan att vi har vaknat till liv o märkt det.. Imorse tog hon sina tabletter men maskarna kryllar i rumpan på henne och hon springer på toa och tror att hon ska bajja hela tiden... Enl sjukguiden så kan hon gå på dagis med detta men jag tvekar, dom lever ju än och då smittar dom eller? Ngn som vet? Kan jag skicka henne till dagis imorgon?

• Svar på tråden Springmask
  • Max mamma

SJälvklart INTE om det kryllar i rumpan på henne!
    Ni måste ju se så att maskarna är BORTA innan ni kan skicka henne till fsk!
    Dessutom ska väl hela familjen behandlas?
    Tror åxå att dottern ska ha en till behandling inom kort!

Om inte med. hjälper måste du vända dej till HC för att få annan medicin.

Camilla

• AForsström

Nej du ska inte skicka henne till dagis för det smittar någe fruktansvärt...vänta minst 2 dagar efter hon har tagit medicinen.
    Du kan hjälpa flickan genom att ta bort dom som syns med en topps o sedan har på tex idomin eller inotyol på en ren tops o försiktigt smörja runt o en lite bit upp, då blir det för fett för maskarna att ta sig ut o lägga ägg=slutar klia.
    Det är bra om hela familjen behandlas då dessa ägg finns i luften o överallt.
    Tvätta sängkläder o kläder varje dag i ett par dagar. 
    En ny behandling om 2-3 veckor.
    Lycka till

Stolt mamma till Nhea 4 månader, Felicia 7 år & Jacob 9 år
  • Amanda och Cevins mamma

Klart vi har tagit medecin allihoppa men igår kryllade dom små äkliga sakerna.. Idag va det bättre, hon klaga några ggr om attd et gjorde ont i rumpan men inga maskar syntes till, dock ngn enstaka död som jag tvätta bort... Dagis sa att det är helt ok att komma men hon fick vara hemma idag men imorgon får hon lov att gå... Hittade en död mask i lillebrors blöja idag, om han fått det kan medecinen ha dödat dom innan de ens kommit till synes?

• AForsström

Ja det låter som om dom har  dött av medicinen även hos lilebror

Stolt mamma till Nhea 4 månader, Felicia 7 år & Jacob 9 år
Svar på tråden Springmask