Klippa buskar? (bla Rosenhallon)
Ska man klippa ner rosenhallonen helt???
Har även en gammeldags ros (tror jag det är, vita blommor, buskig och luktar mycket och gott), ska man klippa den på något sätt?
Ska man klippa ner rosenhallonen helt???
Har även en gammeldags ros (tror jag det är, vita blommor, buskig och luktar mycket och gott), ska man klippa den på något sätt?
Rosenhallon kan du klippa ner helt, den tar sig igen. Rosbusken klipper du i vår, när björkarna har fått sina "musöron".
Tack :) Gissade att rosenhallonen tog sig igen, den växer ju som ogräs men det är ju bäst att kolla ändå :P
En fråga till om rosenhallon förresten. Vi har en buske vi vill ha bort, hur utrotar man dom?
Planerar att ställa ett plommonträd där istället!
puff
Är inte rosenhallon lika som vanliga hallon att den blommar på fjolårets skott? Jag skulle då inte ha lagt märke till att mina rosenhallon blommar första året. Så om man kliper ner dem helt så går man miste om blomningen...
Ta en spade och gräv upp busken med rötter så är den bort.
Så är det kanske... Tror jag klipper ner dom ändå... Dom blommade dåligt i år trots att jag inte klippte dom förra året.
Jo att man måste gräva upp skiten vet jag ju :P Men grejen är att det är nästan omöjligt att få upp alla rötter och dom skjuter skott så förbannat. Har grävt upp en på att annat ställe och det kommer fortfarande skott där. Inte så jätteroligt.
... rosenhallon bör man ha där den antingen kan få växa bäst den vill (och det gör den...) eller så att man kan beskära den enkelt - typ med gräsklipparen
Jag klippte ner min buske förra året, och nog blommade de nu i somras ändå. Kanske inte fullt lika rikligt, men ändå rätt så bra...