Du måste logga in för att svara i en tråd.

• chomchom

Basilika

Är det nån som vet hur det är med BASILIKA?? Sambon säger att han läst att det inte är bra att äta det men jag bara måste ha macka med massor av keso o basilika... Det är ju i o för sig torkad basilika men när jag ter så mycket varje dag??

• Svar på tråden Basilika
  • tinna

Det har jag aldrig hört talas om! Jag åt massor av basilika när jag var gravid.

• maj72

Om du tar lite är det säkert ok:

En bra sida om örter (vad kan man dricka och äta): www.shenet.se/ravaror/gravid.html

(Längst nere "giftighet")
    Exempel på eteriska oljor som ska undvikas, även utvärtes, under graviditet och amning, därför att de är livmodersammandragande, har hormonell effekt eller rent allmänt hör till de giftigaste:
    ? Gröna kryddväxter: Anis och stjärnanis, backtimjan och vanlig timjan, basilika, dragon, enbär och enbarr, fänkål, isop, malört, mejram, oregano, rosmarin, salvia.
    ? Örter: Angelika, geranium, jasmin, blå och romersk kamomill, muskatellsalvia, rölleka.
    ? Myntaoljor: Grönmynta, pepparmynta, pennyroyal, åkermynta (japansk pepparmynta).
    ? Kryddor: Kanel, koriander, kryddnejlika, lagerblad, muskotnöt, svartpeppar.
    ? Exotiska oljor: Atlasceder och virginiaceder, citronella, citrongräs, cypress, frankincense, galbanum, kajeput, kamfer, labdanum, liquidambar.
    ? Undvik också under graviditetens första sju månader: jasmin, under de första fem: citronmeliss, myrra, under de första tre: ros.

• pabe

Men hallå, svartpeppar???
    Jag tror man får ta sånt här med "en nypa salt" :) *haha*

• maj72

Pabe, du har rätt, så är det också menat.
    Det är ju i för sig rätt sällan att man kilovis proppar i sig svartpeppar, eller?

Det finns ju också massageoljor med tex rosolja eller annat, som man kanske använder för den växande magen.

• Bettina

Detta tror jag inte riktigt på. Någon måtta får det väl vara. Vi kan ju inte sluta att äta helt bara för vi är gravida. Jag menar: Se på våra föräldrar och morföräldrar...Dom hade INGEN aning om vad som man borde äta och inte...Och se vad vi är friska!!

Nej Ät du Basilika tjejen!

Kram Bettina

• Skrymt

Man kan ju ha i åtanke att om det är de eteriska oljorna som är boven så försvinner en stor del av dessa när man torkar kryddorna! Alltså borde det vara mer OK att äta "torra" varianter av kryddorna!

• Fru Snorkfröken

OBS som Skrymt säger här ovan: det är OLJORNA det handlar om! Dessa är ju koncentrerade och kan även i vanliga fall vara farliga i stora doser om man häller i sig eller ¨på sig!! Självklart kan man proppa i sig basilika och kanelbullar med svartpeppar (även om man SJÄLVKLART och ALLTID skall bruka det mesta här i livet med MÅTTA!).

• Blåbär

Håller med!!!!!!! Annars kan vi lika gärna sluta äta om allt är lite farligt! O det är nog egentligen värre att gå utanför dörren o inandas avgaser o utsläpp o allt annat skadligt i luften, än att äta lite kanel på gröten!!!!!

• kvabbso

Nej, hörrni! Eftersom man inte säkert vet var gränsen går är det bäst att helt avstå från svartpeppar, basilika och kanel. Helst också helt undvika rosdoft och blomsteraffärer i allmänhet. Jag har slutat gå ut eftersom avgaserna troligen är skadliga för mitt lilla foster, och jag vill verkligen inte chansa! Likaså undviker jag mikrovågsugnen och har slutat att titta på TV. Strålning är nog inte ofarligt. Mobilen slängde jag redan ett år innan vi började försöka få barn, för att vara säker att inte äggstockarna påverkades. Keso? Jag har hört om en som känner en som läste om en som sa att det finns massor av listeria i vanlig keso... så det har vi också slutat med (hela familjen).

Konsumentupplysning: Inlägget är skrivet med en lätt ton av ironi!

Kram och trevlig helg från FFSF (Föreningen för sunt förnuft)!

• Beckasin

Nä vad f-n! Jag blir så jävla trött på sånt här. Håller med dig blåbär!! Det borde vara förbjudet att skrämma upp gravida i onödan.

• Zynna

Hej! Jag finner detta inlägg ganska intressant eftersom jag har grejat/grejar en hel del med örter och oljor...

Om en krydda eller annan ört skall vara skadlig pratar man inte om kvantiteter som krydda, utan BETYDLIGT mer. Ska man få ut den FARLIGA dosen handlar det om att dricka STARKA teer, avkok eller tinkturer (ämnet utdraget i sprit) FLERA gånger varje dag. När man använder dem som som smaksättare kommer man INTE upp i de mängderna...

En eterisk olja är mycket högkoncentrerad och den är i regel skadlig för vem som helst att få direkt på huden. Men utblandad i t ex en massageolja (1-2 droppar/dl olja räcker GOTT OCH VÄL) är den inte längre så stark att den ger direkta effekter förutom väldoften...

Så om ni sitter och häver i er en bärkasse med basilikablad/dag...
    Tuggar i er ett par kanelstänger som godis varje kväll...
    Smörjer in magen med ½ dl jasmineterolja varje kväll, så att doften känns till Moskva och ni har konstiga brännmärken på magen...
    DÅ bör ni dra ner på konsumtionen, men som kryddor och milt doftande massageoljor... Ingen fara hörre ni...

KRAM PÅ ERA MAGAR och låt er väl smaka av örtkryddad mat och gosiga oljor...

Svar på tråden Basilika