• remix

Recept på nån god köttfärsrätt???

Idag är köttfärsen uppsatt på menyn, men vill hitta på nå annat än bara det gamla vanliga.

Är just ingen höjdare på laga mat men det kanske finns nån här ute som har nått smarrigt recept som inte är allt för krångligt att tillaga?

• Svar på tråden Recept på nån god köttfärsrätt???
  • remix

lät gott.. nått mer kanske??

• Spicy woman

Jag brukar steka köttfärs på 400-500 g och sen har jag i en burk uncle bens Sweet and sour hawai. Kryddar med curry och har i 1-2 dl grädde och sen får det puttra en liten stund. Serveras med makaroner.

• Líllafamiljen

Vi brukar göra något vi kallar köttfärsröra med mango chutney...

Mängden gör vi på må få.. så prova dig fram när du står vid spisen.. men det du behöver är:

Färs (valfri det du har hemma)
    vispgrädde/matlagningsgrädde eller alprosoya
    (om du är mjölkkännslig)
    1 burk mango chutney orginal
    1 klyfta vitlök
    Cajenpeppar (jag vet jag stavar som en sopa..)
    paprikapulver

Serveras med banan, jordnötter och ris!

bryn färsen, blanda i grädden, mango chutneyn, vitlöken och smaka av för att se om du behöver fylla på med något av de ingredienserna du redan haft i, den ska vara som simmig köttfärs om du vill. Sen smakar du av med kryddorna. låt småputtra under uppsikt, i ca 10 min. Smaklig spis!!!

• anorca

Koka ris med en buljongtäning och ½ gullök. Stek köttfärs krydda efter egensmak, häll på krossade tomater. Lägg riset i botten på en ungsform,häll på köttfärsen. Värm på en påse med beasås,men byt ut vätskan mot en burk cremefraiche och häll på köttfärsen. Strö över lite riven ost och sätt in i ugnen i 225 grader i ca 20-25 min.. Smaklig spis

• miss alm

Piroger kanske? Köttfärs som stekt med lök, tomatpuré, några äggvitor (blir jättegott) och lite soja och kryddor. Så gör man en liten deg och kavlar ut, fyller med köttfärs, viker ihop och penslar med äggulorna. In i ugnen på 200 till de har fått färg. Supergott!

Svar på tråden Recept på nån god köttfärsrätt???