• anli71

    Vad tycker ni om tagna efternamn?

    Inspirerad av andra namndiskussionstrådar tänkte jag fråga vad ni tycker om tagna/egna påhittade efternamn? Om namnet låter naturligt tycker jag det är ok. Låter det däremot taget lång väg så tycker jag bara det blir fel. Det får motsatt effekt och låter inte fint eller annorlunda på något sätt. Då heter jag hellre ett vanligt hederligt Svenssonnamn.

  • Svar på tråden Vad tycker ni om tagna efternamn?
  • micki

    här kommer namn jag hört

    alv
    harmoni
    delfin
    solsken
    dimma
    glänta
    måné
    roseblad
    sväva
    fjäril
    videgren
    våg
    skotte
    gurka
    snäll
    glad
    guling

  • LinaT

    Apropå namnet som Micki skrivt här ovan...
    Hur kan man vilja heta t.ex. Gurka?????

    Vårt namn är faktiskt påhittat av min mormor för omkring 80 år sedan, men det låter rätt vettigt och har en bakgrund. Hon kombinerade min morfars födeselbys namn med namnet på den tomt där de byggde sitt hus. Nu är det bara min man och jag samt vår son och en moster utan barn som heter det. Vi själva antog namnet när vi gifte oss.

    Sammanfattningsvis, jag tycker givetvis att påhittade namn är helt okej, jag har ju ett själv, men de måste låta någorlunde vettiga! Men å andra sidan, vem avgör detta?

  • AmMoE

    Ibland och nästan bara på skoj har vi, min förvirrade man och jag - även kallad Anna-Virrpann funderat på att byta efternamn till Disträ
    Det skulle ju faktiskt gå; Anna Disträ, eller vad säger ni
    Tycker att "påhittade" namn är ganska ok, som ni andra sagt - om de låter vettiga. Men det är ju förstås en tolkningsfråga.... Och alla namn är väl påhittade nån gång

    Har mycket svårt att förstå de som vill ge sina barn påhittade tilltalsnamn som Blomsterblomma, Tequila, Stenkaka och allt vad det är... iaf i vår kultur är det ju lite "konstigt" (tänker på indianerna som har mer adjektiva namn sas)

  • Flutterby

    Om de verkligen låter tagna kan jag tycka de är lite fåniga, men ser inget fel i att ta ett påhittat efternamn. En vän till mig hade ett efternamn som var bildat av halva mammans, halva pappans efternamn. Min morbror har taget efternamn, min morfar var lite bekymrad att ingen skulle föra familjenamnet vidare......... KARLSSON!!!!!

  • TypeONegative

    jag letar namn..svårt att hitta...vill inte heller det skriker taget och om det gör det så vill jag ha en mening bakom det...

  • Miss Cee

    De flesta efternamn i Sverige (med undantag av -sson namnen) är ju tagna för mindre än 100 år sedan. Visst fanns det en del äldre so0ldatnamn och så också, men alla Lövgren, Lindblad, Forshäll och allt vad folk heter är ju påhitade namn, sedan den tiden då vi tog ett politiskt beslut att avskaffa seden att Anders son fick heta Andersson i efternamn, och Anders dotter fick heta Andersdotter osv.

    På den tiden så fortfatte ju kvinnorna att heta sin fars namn, eftersom de inte hux flux kunde byta far sas. Så familjenamn är ju ett ganska nytt påfund, och de som heter Karlsson gör det ju endast för att pappan just då hette Karl.

    Vet inte om ni fattar vad jag menar. Men kontentan är iaf att jag inte tycker att man ska se namn soms åvärst heligt, eftersom de flesta efternamn ändå inte har så värst lång historia.

  • Miss Magica

    Min sambos farfar tog namnet Engerby, det finns nu 28 Engerby och alla tillhör varje släkt. jag tycker det är otroligt tufft + att det är ett väldigt fint namn. Kan inte vänta tills jag får heta det

  • Marlean

    Min släkt heter Flygare, fanns bara två familjer i Sverige som hette det och nu är vi ingifta med varandra. *en släkting ville inte byta autograf*

  • piano

    Jag tycker det är okej med påhittade namn bara de låter bra. Alla namn är ju någon gång påhittade...

  • piano

    Jag och min man tänkte blanda våra efternamn med varandra, men det blev inte. Vi beslutade oss för att jag skulle behålla mitt efternamn och även ha hans efternamn...det fungerar

Svar på tråden Vad tycker ni om tagna efternamn?