• Anonym
    Äldre 6 Oct 09:25
    7121 visningar
    36 svar
    36
    7121

    Fritids när styvmamma är föräldraledig?

    Hej!
    Har tidigare läst på FL att styvmamma inte är tvungen till att ha bonusbarn hemma från fritids då hon är föräldraledig. Vill gärna veta om det stämmer och var man i så fall hittar lagstöd för det.

    Tack på förhand!!

  • Svar på tråden Fritids när styvmamma är föräldraledig?
  • Anonym
    Äldre 6 Oct 09:32
    #1

    Jag ringde skolan och frågade, det var upp till mig som bonusförälder att bestämma.... Bor i Falköpings kommun, tror det kan vara olika från kommun till kommun! Men föreslå tex att du kan lämna när skolan börjar så det inte blir så tidiga mornar för barnet! Det är ju viktigt att man får egen tid med den nya bebisen!!!

  • Lii1
    Äldre 6 Oct 09:35
    #2

    Det är väl som sagt var upp till den andra om hon vill ha ett annat barn än sitt egna att ta hand om när man är ledig med smått.. Hon är ju ändå inte föräldern.har aldrig hört att de är någon annan än mamma eller pappan som ska ta hand om barnet då man är ledig.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 6 Oct 09:39
    #3

    Ok. Detta gäller inte mig utan en väninna som vill ha tillsyn ett par dagar i veckan efter skolan. Rektorn säger att man inte får göra så men jag vet att jag läst här tidigare om att man får ha det så i och med att styvmamman inte är vårdnadshavare. Kan man hitta det i Skollagen kanske??

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 6 Oct 09:52
    #4

    puffar
    Behöver något konkret lagstöd som hon kan använda sig av när hon pratar med rektorn....

  • Anonym (&&)
    Äldre 6 Oct 09:55
    #5

    När man är sambo/gift så är det era tider som gäller och tvärtom..

    Vissa dagis kan vara snälla att tillåta ändå men där jag bor så spelar det ingen roll om man är föräldern eller inte..

    Om man får ha dem en stund på fritids/dagis när man är arbetslös/föräldraledig så är det dem tiderna som gäller..

  • Anonym (nej)
    Äldre 6 Oct 09:59
    #6

    vet att det är så att man som styvförälder INTE behöver ha barnet hemma.
    Kommer tyvärr inte ihåg var det är det står men kolla skollagen eller sånt.
    Som sambo räkns en inkomst in när man ska betala fritids/dagis avgiften men man har inte på sig att man MÅSTE ha dem hemma om man är föräldraledig

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 6 Oct 10:02
    #7

    Läste nu en del i skollagen 6b § att "barn vars föräldrar är föräldralediga enligt föräldraledighetslagen för vård av annat barn skall tillhandahållas förskoleverksamhet......" "..... med minst 3 timmar per dag eller 15 timmar i veckan.."
    Uttryckligen står det ju förälder, är detta något att gå på???
    Vet att det står förskola men fritids har väl liknande regler förutom att man inte är berättigad 15 timmar såklart..

  • Anonym (&&)
    Äldre 6 Oct 10:02
    #8

    Här funkar det inte så iaf.. Och lagen måste väl gälla för alla?

    Så om man är arbetslös så kan barnet gå den biologiske förälderns tider mao?

    Olika på olika ställen..

  • Anonym (nej)
    Äldre 6 Oct 10:03
    #9

    Det är alltid - oavsett kommun- VÅRDNADSHAVARENS behov av förskola, fritids som styr. Hänvisa dem till prejudikat från Regeringsrätten gällande om sambo får jämställas med vårdnadhavaren eller inte Målnummer: 4484-97 Avdelning: 2 Referat: RÅ 1998 ref. 22.

    detta hittade jag i en annan tråd.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 6 Oct 10:04
    #10

    Vill alltså belysa första delen " barn vars FÖRÄLDRAR är.....

    Hon är ju inte förälder...

Svar på tråden Fritids när styvmamma är föräldraledig?