vintergrön häck
Vi tänkte plantera en färdigvuxen häck. Någon som har gjort det. Funderar på tuja och att sätta den kanske till april. Någon som har erfarenhet av färdiga häckar?
Vi tänkte plantera en färdigvuxen häck. Någon som har gjort det. Funderar på tuja och att sätta den kanske till april. Någon som har erfarenhet av färdiga häckar?
Vi satte thujjor i somras. Vi köpte smaragd, den är väldigt vacker i färg och väsxtsätt. De vi köpte var ungefär 160 cm höga och kostade ca 200 kr styck. Ungefär tre per meter behövs... Vi har också satt bambu, superjumbo. De är också vintergröna men kostar ca 600 kr/planta i hyfsat stor storlek. Där satte vi en/80 cm. Något annat som är tufft är murgrönehäckar. Det vet jag finns färdiga och att de kostar ca 2000 kr för ungefär 1,5 meter. Vi har köpt murgrönor, lite större variant för ca 200 kr styck och planterat mot en spalje på 20 meter. Det hade blivit lite dyrt att köpa den helt färdig!
Är inte liguster också vintergrön? Man kan köpa färdigvuxna häckplantor för ca 200 kr styck, då slipper man vänta i mååånga år på ligusterhäcken som ju annars ska klippas ner kraftigt de första åren.
tack för svar 160 cm låter ju bra. Problemet är att vi bor precis vid områdets cykelväg med en enorm insyn. Liguster har nog giftiga bär tror jag? Sedan har grannen thuja så det blir snyggare. Vad är det för skillnad på brabant och smaragd?
Skillnaderna mellan de två är ganska stor tycker jag. Inte bara priset som skiljer dem alltså. Smaragd kostar en slant mer och har en mörkare grön färg, ett mer konformat växtsätt och är tätare. Brabante är ljusare, blir delvis lite orange/brun under vinterhalvåret och är spretigare i växtsättet. ska man ha många meter kanske man väljer brabanten och sätter plantorna ganska tätt, sedan klipper man dem när de nått den höjd man vill ha, då får man en fin häck. Ska man låta bli att klippa är nog smaragden bättre. Men även den klipps med fördel. Vi har tänkt oss klippa vår så att den blir helt fyrkantig!
Jag är en fantast av avenbok! Tycker att det är jättevackert med grönt som sedan blir brunt men sitter kvar. Enkla att klippa, blir höga (om man vill) och i mina ögon jättefina!
Thuja är fint och praktiskt men det skräpar ned mer än vad jag trodde faktiskt men då kanske jag hade lite höga förväntningar på att slippa nedskräpning av vintergröna växter.
Jag visste inte att Thuja skräpade ner? När gör de det och hur?
Jo, jag vet! Jag var ju naiv inser jag !
Trösten är att "skräpet" gillas av magnoliorna en bit bort, så jag får flytta lite på det!
Då är det brabant vi har mot grannen och ska nog sätta det.