• MeNoLike

Vad ha för sås till falukorv i ugn?

Jag tänkte göra mos idag och sån ugnsfalukorv. Men vissa har någon sås med in i ugnen som blir jättegott tycker jag, vad är den såsen gjord av?

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Svar på tråden Vad ha för sås till falukorv i ugn?
  • Snooze

Jag kokar upp krossade tomater, olja och vitlök som jag häller över och så strör jag på ordentligt med riven ost.

• MeNoLike

ok men krossande tomater lät inet så gott tycker ja.
    jag vill minnas att det bara är nån tunn röd/rosa sås.. tänkte att det kanske bara var matlgrädde å ketchup el liknande?

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Carro W

Ibland tar jag matlagningsgrädde eller creme fraiche eller vad jag har hemma och blandar med chilisås. Kanske lite kryddor i också

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Ms Leia

Cremefraiche eller grädde blandat med chilisås (är ju som ketchup typ) och lite salt/peppar är gott!

Annars kan jag tipsa om att bre lite senap på skivad falukorv och strö över ost. In i ugnen på 225 grader tills det fått färg.
    På med en matlagningsgrädde och ev lite mjölk ( lättare/fetare om man vill) Rör försiktigt, tillsätt peppar och salt efter smak.

Blir som en vit sås fast tunn, supersmidigt att slippa göra den för sig.Brukar ha potatis och ärtor till.

• elink

eller skiva falukorven nästan igenom, ha på lite ketchup och senap, sticka ner äppleklyftor och lök mellan skivorna och ost ovanpå. behövs ingen sås

• Snooze
    elink skrev 2008-10-06 14:39:57 följande:
    eller skiva falukorven nästan igenom, ha på lite ketchup och senap, sticka ner äppleklyftor och lök mellan skivorna och ost ovanpå. behövs ingen sås
    ...eller så byter du ut äppelklyftorna mot smörgåsgurka. Supergott
  • jojjsa

....eller så gör du en god senapssås och serverar vid sidan om :)

• isold2003

Jag brukar smula en svampbuljongtärning i lite soja och så hälla i 2 dl matlagningsgrädde och en burk skivade champinjoner. Häller i en ugnfast form och så falukorven mitt i, brukar skiva korven nästan igenom och hälla på lite ketchup mellan skivorna också.

Svar på tråden Vad ha för sås till falukorv i ugn?