• jen bossman

förslag på julklapp till 3-åring som inte leker med leksaker?

Jag har börjat fundera på julklappar till min 3-åring men det är så himla svårt då han inte leker med leksaker alls. Hans rum är fyllt med fina (orörda) leksaker som han fått vid jul och födelsedagar. Det är så tråkigt att spendera en massa pengar på något som han ändå inte leker med. Han gillar sport men han har 1000 bollar, bandyset, golf-set osv. Han har även cykel, pulkor och en traktor som han kan köra när vi är på landet vilket han tycker om. Han gillar tv- och dataspel och är väldigt duktig på det faktiskt.

Ja, det är i stort sett det han gillar. vad skulle ni köpa?

• Svar på tråden förslag på julklapp till 3-åring som inte leker med leksaker?
  • Meus Veritas

nu menar jag inget illa, men har du prövat att ta bort tv och dataspel så att han måste aktivera sig på annat sätt? Har själv en 20 månaders som är helt tokig i Gnottarna o tellitubbies men tillslut ville han inte göra nått annat än att titta på dom så då tog vi bort dom, o då upptäkte han sina leksaker igen.

• Suri

Böcker
    "Skapande" saker, staffli, papper och färger. Lera, pärlor, klister, sax osv.
    Pussel
    Ficklampa

• jen bossman

jo, jag har tänkt på det. Men, tv-spelet har han upptäckt bara för några veckor sen och innan dess var det kaos i lägenheten. Då sprang han instället runt och använde i stort sett allt som bollar. Så leksaker har han aldrig lekt med. Förutom när han var bebis och inte gå kunde springa - då var han nöjd med vad han än fick tag på ;)

och jag har försökt många gånger att sätta mig ner med honom för att leka med honom och på så sätt lixom visa hur han gör. det går väl kanske va 3-4 minuter sen är han borta och gör något annat.

• Linnpinn

Vet inte vad det är för leksaker som han redan har, men ratar, så jag radar upp några tips så kanske något passar ?

* spel - kanske något som rör sig, tänker på t.ex fiskar som snurrar och öppnar munnen och det gäller att meta upp dom när de gapar.

* pussel
    * böcker
    * en snickarbänk med verktyg till
    * något kul att ha i badet?
    * leklera med tillbehör
    * ett lektält

• jen bossman
    Suri skrev 2008-10-06 10:30:38 följande:
    Böcker"Skapande" saker, staffli, papper och färger. Lera, pärlor, klister, sax osv.PusselFicklampa
    allt det där fick han förra julen och allting förutom böckerna ligger på en hylla nästintill oöppnade. jag har sagt till honom flera gånger att han gärna får ta fram det och leka med lera eller klippa och klistra men nä, han är totalt ointresserad.
  • jen bossman

just det, riktiga spel kanske skulle vara kul... han hade ett sånt där fisk-spel men han tyckte det var roligare att slänga fiskarna hit och dit för att se vart dom hamnade (suck...) ;)

men han kanske börjar bli så stor att han klarar av andra spel. memory kanske, vet ni något spel som passar 3-åringar?

• Suri
    jen bossman skrev 2008-10-06 10:34:05 följande:
    allt det där fick han förra julen och allting förutom böckerna ligger på en hylla nästintill oöppnade. jag har sagt till honom flera gånger att han gärna får ta fram det och leka med lera eller klippa och klistra men nä, han är totalt ointresserad.
    En treåring kan ju behöva någon att leka med. Det kan vara svårt att komma igång själv. på egen hand.
    Eller att ni har ett "syfte" med det ni gör. Ex "nu ska vi göra en teckning att skicka till farmor och farfar", eller "nu ska vi måla något att sätta på dörren till ditt rum så vi vet vem som bor här".

Lottospel och memory brukar finnas från 3 år. Även andra spel. Men de kräver ju att man är med och spelar. Han klarar det inte själv. Men det brukar de tycka om.

Vad är det han sysselsätter sig med på dagarna då?
  • Suri

- sängkläder med tryck av något favoritmotiv (spindelmannen/fotbollsspelare osv)
    - eget badlakan med tryck.
    - tavla
    - biobiljett

Hmm svårt...

• teambe

Lotto brukar tre-åringar fixa och ha behålning av. Men risken är väl att han inte är så intresserad av det heller. Det måste ju inte vara leksaker under julgranen, han lär väl ändå inte uppskatta det så mycket om han inte leker med det.

• jen bossman

spelar tv-spel ( tyvärr lite för mycket)
    spelar fotboll (han har mjuka bollar inomhus)
    hoppar, studsar (han är väldigt aktiv och har svårt att sitta still förutom när han spelar eller tittar på film)
    springer runt
    leker med sin lillasyster

på vardagar går på ur och skur där han får vara ute hela dagarna och göra det han gillar allra mest. och på helgerna försöker vi alltid gå ut och göra något som att gå till lekparken eller gå på museum eller nåt för det går inte att vara inne en hel dag med honom.

Svar på tråden förslag på julklapp till 3-åring som inte leker med leksaker?