• Snart förälder

Jag var livrädd innan - nu har jag gjort det... =o)

Hej,

jag vill bara dela med mig av min upplevelse av min förlossning till alla som är lika livrädda för förlossningen som jag var.

Jag var jätte rädd. Obeskrivligt rädd för smärtan. Jag hade ju sett hur kvinnor låg och skrek för sina liv på programmet Barnmorskorna till exempel. Hur skulle JAG klara detta, som är så känslig, tänkte jag?

Nu har jag fött barn. Och all smärtlindring jag tog var två Alvedon under öppningsskedet hemma. Ingen lustgas, ingen akupunktur. Ingenting! Men det var inte alls så jag hade tänkt det. Min inställning var att jag skulle ha all smärtlindring som gick att få.
    Men jag ångrar ingenting. Känner mig snarare väldigt stolt. Och nu kan jag ju verkligen berätta hur det känns. Och jag vill bara säga så här:
    DET ÄR INTE ALLS SÅ FARLIGT SOM MAN TROR.

Hade man däremot sett mig på TV så hade man nog trott att jag höll på att dö. Men så upplevde jag det VERKLIGEN INTE. Jag tycker faktiskt inte att det gjorde så ont. Så mitt första råd till alla rädda. Försök inte föreställa er vad de som föder barn på TV känner genom att se dem föda. Det kan se så mycket värre ut än de själva upplever det. Det ser mycket värre ut än det är.

Mitt bästa råd till alla rädda är att öva och öva på avslappning. Jag var själv helt emot detta innan jag födde barn. Jag tyckte det lät som ett hån när någon barnmorskorna sa att man bara skulle slappna av när man fick en värk. Men jag LOVAR. Det hjälper. Det däremot ingen talar om är att det inte är vanlig avslappning som gäller utan en mycket, mycket djupare avslappning som man måste lära sig. Och det tar tid. Jag använde mig utav en avslappnings CD för förlossningar. Det gäller att öva upp en känsla av att vara helt totalt avslappnad i hela kroppen. Varenda sena och varenda muskeltråd i kroppen ska vara slapp och tung. När jag började öva avslappnign förstod jag inte riktigt hur jag skulle använda det under själva förlossningen. Var det mellan värkarna, eller? Jag frågade några barnmorskor, men de gav luddiga svar, så jag trodde knappt på hela grejen med avslappning till slut. Men jag övade ändå. Alla sa ju att det skulle hjälpa. När jag sen väl var mitt i värkarbetet kom jag på att så fort en värk kom var det bara att ge gärnet på att få kroppen att bli så tung och avslappnad som möjligt. Samtidigt som man fokuserade på det så ska man andas profylaxandning. Långa djupa andetag, in genom näsan och ut genom munnen, samtidigt som man slappnar av allt vad man kan. Det fungerar perfekt. Men man måste öva innan. Jag övade nog minst 30 min om dagen på avslappning i tre veckors tid. Gör det. Det fungerar. Jag lovar.

Nu måste jag sluta. SKa till BVC med min lilla dotter.

• Svar på tråden Jag var livrädd innan - nu har jag gjort det... =o)
  • Lilith74

Jättehärligt att du har en positiv förlossningsupplevelse! Grattis till bebisen.

• Zezana

Härligt att läsa måste jag säga, är livrädd själv & det är dags om 8 veckor (plus/minus) STORT GRATTIS till dottern !!

• Eisa

Härligt, och jag kan säga samma sak!

• Yoyna

Grattis till en fantastisk upplevelse! För mig var det samma sak, Alvedon under latensfasen och avslappning sen!

• En liten till

Vad härligt att det gick så bra! Jag var också lika rädd innan men tyckte det tom var värre än jag kunnat tro... usch komemr aldrig aldrig föda barn igen! Önskade att jag kunde bli dödad under förlossningen, så ont hade jag.

• Caranlachiel

Vilken positiv bild du ger av det hela. Härligt! Jag ser förlossningen som något väldigt naturligt och är inte särskilt rädd för den, såvida jag inte börjar tänka in i detalj på hur det kan kännas. Då känns det inte så muntert.

Dock ska man väl påpeka att alla kvinnor får olika ont. Och det handlar såklart till viss del om hur man hanterar smärtan, men vissa får helt enkelt inte lika ont.

Vecka 17 - and counting!
  • Ssofie82

Känns bra att läsa din beskrivning av förlossningenSkrattande...var kan man få tag på en sån avslappningscd för förlossning då? Har funderat innan på att köpa en sån och träna nu när jag går hemma hela dagarna...men med precis som allting annat så skjuter jag upp det men nu ska jag ta tag i det...bara 54  dagar kvar tilll bfHemlis

(¯`°?.¸♥ BF 30/11-08 ♥¸.?°´¯)
  • Brosus

Kul med en positiv förlossningsberättelse! men icke att förglömma att alla förlossningar är helt olika. min dotters förlossning tog 39 timmar med fullt värkarbete, det var väldigt positiv ändå - men för en annan tjej (tog kortare tid) så var det mkt mkt värre. Hon vägrar föda fler barn.

Men avslappning är a och o!

• Snart förälder
    Svar på #6
    Ja, så tror jag också att det är så klart. Dvs att alla kvinnor upplever smärtan olika. Jag tror också det är biologiskt, hur man är bygd och så. Men jag födde ändå helt utan bedövning och det gick så bra. Och jag har hört att EDA är fantastiskt bra och då kanske man kan trösta sig med den vetskapen. Att vara rädd gör saker bara så mycket jobbigare och det är ju bra om man slipper vara livrädd i alla fall.
  • Snart förälder
    Svar på #7
    Jag köpte min avslappnings cd på den mödrarvårdscentral jag gick på. Men sök på Internet annars så får du nog upp sidor där du kan köpa avslappnings cd för förlossningar. Sök även på Annas Profylax. Jag tror det finns att köpa där.
    Jag gick på Mama Mia i Stockholm på Östrermalm. Du kan ju kontakta dem och höra om du kan få köpa deras CD. Den var suverän, tycker jag.
    www.mamamia.se
Svar på tråden Jag var livrädd innan - nu har jag gjort det... =o)