• Pumpalicious

Får mormor ta ut "mormordagar" när lillebror föds?

I februari ska jag få mitt andra barn, självklart vill min man vara med på både förlossning och BB-vistelse - men hur fungerar det egentligen?
    Får mormor ta ut ersättning från försäkringskassan för att vara hemma med vårat andra barn?

• Svar på tråden Får mormor ta ut "mormordagar" när lillebror föds?
  • lillajag82

finns inga "släkt dagar " längre

men jag tot man kan vabba om hon jobbar i vanligt fall

~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • Busbellan

Nej, det går bara om barnet är sjukt. Hon kan alltså vabba för sjukt barn, men inte ta föräldradagar

Mamma till Nora, August och Ella
  • Pumpalicious

så hur är tanken att man ska lösa det under t.ex. förlossningen då? Tänk om den drar ut på tiden osv...
    Jag förstår om de tycker att pappa kan åka hem och ta hand om storebror när vi ligger på BB - men under förlossningen borde han väl få vara där?

• Busbellan
    Pumpalot skrev 2008-10-06 12:22:29 följande:
    så hur är tanken att man ska lösa det under t.ex. förlossningen då? Tänk om den drar ut på tiden osv...Jag förstår om de tycker att pappa kan åka hem och ta hand om storebror när vi ligger på BB - men under förlossningen borde han väl få vara där?
    Ja självklart vill man ha pappan där. Men tyvärr är det nog så att man får försöka ordna barnvakt även om de inte får nån ersättning.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Pumpalicious

okej, då vet jag! tack för svar!

Nogula skrev 2008-10-06 12:26:28 följande:
    Ja självklart vill man ha pappan där. Men tyvärr är det nog så att man får försöka ordna barnvakt även om de inte får nån ersättning.
  • Pumpalicious

det svåra är ju för henne att få ledigt från jobbet med sån kort varsel... kan ju vara svårt att gå mitt på dagen om förlossningen startar då osv.
    Tror inte mormor säger nej till att barnvakta utan ersättning, det är mer det rättsliga att kunna säga till jobbet att man måste "vabba" eller liknande, att man har någon på sin sida...

Hennes chef är inte allt för rolig att ha att göra med *sucka*

Vilket jävla stress moment!

• J W

Har ni inte barnomsorg på dagtid?

• Pumpalicious

Nää, han är bara 10 mån.. Kommer vara 14mån när lillebror föds så det kommer vi inte ha då heller!

J W skrev 2008-10-06 12:37:47 följande:

Har ni inte barnomsorg på dagtid?
  • J W
    Pumpalot skrev 2008-10-06 12:39:36 följande:
    Nää, han är bara 10 mån.. Kommer vara 14mån när lillebror föds så det kommer vi inte ha då heller!J W skrev 2008-10-06 12:37:47 följande:
    Å det finns absolut inte nån annan som kan ha honom?
  • Pumpalicious

Makens familj bor i England, så nej egentligen inte.

J W skrev 2008-10-06 12:42:15 följande:

Å det finns absolut inte nån annan som kan ha honom?
  • Reyngirl

Jag har samma dilemma som du! Kommer också ha 14 mån mellan mina och har BF den 3 januari... Har jag tur så kommer bebisen på helgen när dom ändå är lediga på röda dagar.

Har bett en vän (som också är mammaledig) som bor på samma ort som oss att hon möjligtvis få rycka ut och hjälpa oss några timmar. Så kan mormor ta över när hon har möjlighet att gå från jobbet... Ni kan inte lösa det så?

• CeeJay

Det finns tyvärr ingen möjlighet till "vab" oavsett om barnet skulle varit sjukt. För att någon annan än förälder ska kunna få ersättning med tillfällig föräldrapenning gäller att mamman eller pappan överlåter SIN rätt till denne person. Och när man ligger inne och föder barn alt står brevid och hejjar på - ja, då har man själv ingen rätt till tfp och har ingenting att överlåta. (Om inte tex pappan istället för att ta hand om det sjuka barnet är på arbetet istället).

I värsta fall kanske ni får ta med lilla barnet till BB, pappan kan ju vara i ett annat rum eller i förlossningsrummet. Alt kanske mormor kan komma dit i efterhand och ta hand om barnet.

Hoppas det löser sig för er!

• Pumpalicious

Det blir nog så att vi tar med Ossian till förlossningen så får dom hämta honom där så fort det går.

Vi har precis flyttat och känner inte en kotte på nya orten, kan ju dock ändras tills det är dags.

Tack för alla svar!

Svar på tråden Får mormor ta ut "mormordagar" när lillebror föds?