• Anonym (Aj, aj)

Spricka (äckelvarning)

Jag har haft ont i bakdelen ett par dagar, inget ovanligt för det händer att jag får sprickor där då och då som brukar läka av sig själv. Men igår upptäckte jag att jag har ett sår som verkar infekterat. Inte så underligt då såret sitter på ett dumt ställe, precis i skåran innan analen. Vet inte vad jag ska göra åt det. Har tvättat med ljummet vatten och smörjt med en antibakttriell salva. Såret måste läka för om en vecka åker jag utomlands och i värmen kommer såret säkert att bli ännu värre och det vill jag ju inte! Nån som har nått bra tips på hur jag ska få det att läka?

• Svar på tråden Spricka (äckelvarning)
  • Mizz Turko

Vänd dig till din husläkare, det kan vara fissur, abscess eller hemorrojder och då kommer inte bara att tvätta rent hjälpa. Och bad utomlands kan förvärra saken.

Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • Anonym (Aj, aj)

Tack för svar men inget av det som du beskriver stämmer in på mitt sår.

• Mizz Turko
    Anonym (Aj, aj) skrev 2008-10-06 13:25:34 följande:
    Tack för svar men inget av det som du beskriver stämmer in på mitt sår.

Är du säker? Kanske en pilonidalcysta?

Fast det är ju ändå bra att du kollar det med läkaren, du kanske bör få Heracillin eller så

Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • Anonym (Aj, aj)

Såret har börjat att läka redan efter ett par doser med antibaktriell salva och det känns inte infekterat längre. Brukar få sådan här sprickor om jag suttit mycket och svettats mycket, hade feber i helgen och svettades nått vansinnigt så därför tror jag att såret inte kunnat läka som det skulle.

• Anonym

Jag tycker det låter som att det är en svampinfektion, man kan få vanlig underlivssvamp i rumpan. Särskilt eftersom det brukar komma när det varit varmt och fuktigt så låter det som svamp. Tycker också du ska ta en koll med din husläkare.

Och om du är tjej så kan du ju gå med kjol utan trosor och lufta när du är hemma.

• Anonym

Finns receptfri svampsalva på Apoteket också.

Svar på tråden Spricka (äckelvarning)