• Ms Leia

Tips på enkel men god bjudmat till många!

Snart är det dags för min sambos födelsedag, och då kommer våra släktingar hit. Vi blir väl 14-16 vuxna och 4 barn.

Vi brukar bjuda på något lite enklare, tex:
    Smörgåstårta
    Kycklingsallad
    Tacogratäng med chips och grönsaker.

Nu känner jag för något annat och undrar om någon har nått bra tips?
    Tex varm smörgåstårta, paj i långpanna osv.

• Svar på tråden Tips på enkel men god bjudmat till många!
  • TereseA
    Ms Leia skrev 2008-10-06 14:33:13 följande:
    Snart är det dags för min sambos födelsedag, och då kommer våra släktingar hit. Vi blir väl 14-16 vuxna och 4 barn.Vi brukar bjuda på något lite enklare, tex: SmörgåstårtaKycklingsalladTacogratäng med chips och grönsaker.Nu känner jag för något annat och undrar om någon har nått bra tips?Tex varm smörgåstårta, paj i långpanna osv.
    jag hade kört på pajer...pajskalen kan du ju göra innan och frysa in..behöver ju inte vara avanserade pajer..Supergott med..med sallad och knäckebröd..
    Akiim är mitt liv 071004
  • Ms Leia

Jag har aldrig gjort paj i långpanna, vilket jag antar man ska göra.

Har du något recept på enkelt pajskal och fyllning?

• TereseA
    Ms Leia skrev 2008-10-06 14:39:25 följande:
    Jag har aldrig gjort paj i långpanna, vilket jag antar man ska göra.Har du något recept på enkelt pajskal och fyllning?
    kika här..

www.pajrecept.se/

jag ska göra den här i morgon..

www.icakuriren.se/recept_visa.asp

har aldrig heller gjort i långpanna.
    Akiim är mitt liv 071004
  • Mosaik

vanlig tacos med massor med roliga tillbehör, tex kycklingfajitas och guacamole, olika cremefraicer,chips och olika bröd till

*stolt mamma*
  • Kristin24

potatisgratäng, fläskfilé, kantarellsås
    eller en stek till.

Go och glad Kexchoklad
  • TereseA
    Kristin24 skrev 2008-10-06 14:57:47 följande:
    potatisgratäng, fläskfilé, kantarellsåseller en stek till.
    ja potatisgratäng blir det heller inte så dyrt..el med kassler till..
    Akiim är mitt liv 071004
  • Danska

jag tänkte också att det lättaste är
    Rostbiff, potatisgratäng och sallad

en klassiker
    Vi brukar "alltid" servera smörstekta hela champinjoner med rosmarin och vitlök till maten på våra bjudninger, det förväntar sig våra gäster att få. vet inte varför men det har bara blivit så.

En annan klassiker här är tomatsoppa och vitlöksbröd sedan steker jag prinskorv, bacon och små köttbullar och serverar vid sidan i skålar så att alla lägger i vad de vill ha + riven parmesanost. Ja vi steker champinjonerna med. Det här är en riktig favorit särskilt hos barn.

• Ceca

Plockmat som

grillad kyckling,
    rostbiff,
    fransk potatissallad
    pasta sallad
    lax (gravad/rökt)fylld med pepparotsgrädde kanske,
    pizza i långpanna (finns att köpa deg färdig på rulle)som du kan dela i bitar,
    fruktspett,
    bröd smör,

• lokisse

chili med bröd är toppen lätt att gjöra och man behöver bara en kastrull
    kalops eller nagon annan god gryta?

• Kristin24

åh ja en härlig höstgryta med vitt bröd till och bulgur eller ris...mums

Go och glad Kexchoklad
  • Ms Leia

Ja jag funderade faktiskt på Chili Con Carne. Det ska ju egentligen räcka med bröd till?

Paj ska jag fundera på!

Jag tänkte också på potatisgratäng med skinka/kassler i och sallad.
    Det behöver ju inte bli så dyrt?

• Thursday

Om du har Vår kokbok så finns det ett jättebra recept på marinerad fläskfilé som är superenkelt och jättegott. Man bryner filéerna och steker dem färdigt i ugnen, och lägger sen i marinad över natten och serverar kallt.

• Ms Leia

Ja den tror jag att jag har!

Men behövs de inte ganska mkt fläskfile då?

• Thursday

Ms Leia skrev 2008-10-06 16:43:10 följande:

Ja den tror jag att jag har!Men behövs de inte ganska mkt fläskfile då?
    Det finns rätt bra angivelser i kokboken om hur mycket som behövs. Nu skrev du inget om hur mycket pengar du ville lägga ner, men fläskfilé finns ju ofta på erbjudande så det behöver inte bli så dyrt.

Angående pajer så tycker jag att det är jättefestligt att baka portionspajer i aluminiumform. Gör vilket pajrecept som helst och gör miniversioner. Kan göras dagen innan och sedan värmas på lite. Arbetskrävande dock, men maken och jag lyckades göra pajer till 40 personer på en kväll och det blev väldigt uppskattat!
  • TereseA
    Danska skrev 2008-10-06 15:19:14 följande:
    jag tänkte också att det lättaste ärRostbiff, potatisgratäng och salladen klassikerVi brukar "alltid" servera smörstekta hela champinjoner med rosmarin och vitlök till maten på våra bjudninger, det förväntar sig våra gäster att få. vet inte varför men det har bara blivit så.En annan klassiker här är tomatsoppa och vitlöksbröd sedan steker jag prinskorv, bacon och små köttbullar och serverar vid sidan i skålar så att alla lägger i vad de vill ha + riven parmesanost. Ja vi steker champinjonerna med. Det här är en riktig favorit särskilt hos barn.
    vad sugen jag blir..är det bara att steka svampen i smör,vitlök och rosmarin el?

vad är det för tomatsoppa du gör?
    Akiim är mitt liv 071004
  • jen05

köttfärssoppa med potatis och bröd till! supergott

• Danska
    TereseA skrev 2008-10-06 19:17:29 följande:
    vad sugen jag blir..är det bara att steka svampen i smör,vitlök och rosmarin el?vad är det för tomatsoppa du gör?
    Svamparna steks hela i pressad vitlök, smör och hackad rosmarin försök leta fram så små som möjligt.

Vi tar och fräser gul lök, lite vitlök och färska örter mjukt (timjan är ett måste) . Sedan slår vi på lite balsamico och socker, efter det tar vi massa krossade tomater, salt och peppar. Vi kör med mixerstav inte tills soppan blir helt slät men tills man inte kan se löken =). jag brukar göra kanske 10 liter soppa det som blir över fryser jag och använder när jag gör lasange eller köttfärsås/chili con carne. Soppan kostar kanske 1 kr portionen och alla gillar den.
  • TereseA
    Danska skrev 2008-10-06 20:50:17 följande:
    Svamparna steks hela i pressad vitlök, smör och hackad rosmarin försök leta fram så små som möjligt.Vi tar och fräser gul lök, lite vitlök och färska örter mjukt (timjan är ett måste) . Sedan slår vi på lite balsamico och socker, efter det tar vi massa krossade tomater, salt och peppar. Vi kör med mixerstav inte tills soppan blir helt slät men tills man inte kan se löken =). jag brukar göra kanske 10 liter soppa det som blir över fryser jag och använder när jag gör lasange eller köttfärsås/chili con carne. Soppan kostar kanske 1 kr portionen och alla gillar den.
    ok tack..mumsigt..
    Akiim är mitt liv 071004
Svar på tråden Tips på enkel men god bjudmat till många!