Bra propplösare?
Någon som vet hur man kan göra en egen propplösare? utan att använda starka medel, har för mig att jag hört nåt med birkarbonat..
Någon som vet hur man kan göra en egen propplösare? utan att använda starka medel, har för mig att jag hört nåt med birkarbonat..
det vill jag också veta!! Så jag puffar lite!
det beror lite på var du har stopp...
är det i tvättstället, så försök att få upp hår o sånt.. jag brukar fiska upp med en virknål. och bläk vad man får upp!
sedan... häll i ättika nån dl, sedan dit med bikarbonat, det fräser o bubblar, och eftr 20-30 min häller du över kokande vatten... det borde vara öppet sen...
annars måste man kanske öppna i vattenlåset....
Är det i vasken, så i med ättikan o bikarbonaten... gör på samma sätt, och kokande vatten tills det rinner på bra...
går det lika bra med bakpulver tror du?
vet inte, men prova! det var städtanterna i tv, som rekommenderade ättika o bikarbonat... jag har själv rengjort golvbrunnen på så sätt, och jäsingen så rent det blev!!
jag vet egentligen inte vad det är för större skillnad mellan bikarbonat och bakpulver...
nej inte jag heller.. testar med bikarbonat nu.. återkommer om en kvart när det är klart..
Föresten hade lite ättika i flaska, snodde lite av mamma, men var inte säker på om det var det så jag öppnade flaskan och stoppade ner näsan och tog ett djup andetag :P tänkte inte på att det luktar stark :P Men jag var snuvig innan men inte längre hahaha.. tänk att ens egen dumhet kan leda till något bra ibland :p
Jag föredrar att köpa biologisk då den inte riskerar att skada rören, något syror och basiska ämnen kan göra.
hmm det funkade inte så bra för mig det där :S Det blir att mecka upp vattenlåset.. usch usch.. jag har aldrig gjort sånt förut.. får ringa vaktmästaren istället haha
I de allra flesta fall är det stopp som följd av hår, ludd eller annat som diverse kemikalier ändå inte får bort.
Nej, det finns en övertro på att man skall slippa skitgörat genom att hälla en massa kemikalier i avloppet. Tyvärr är det enda som funkar riktigt bra att mekaniskt öppna och gräva med tång, krok eller något annat lämpligt. Får man bort håret (det är nästan alltid hår som har "armerat" skiten) så går resten av geggan att spola bort med varmvatten.
Så håll för näsan och börja gräv!
en sån där gammaldags sugpropp, med träskaft... dom är faktiskt inte så dumma... man trycker ner sugproppen över det lilla hålet i tvättstället, fyller på med vatten, och så rycker man upp... och då brukar det följa med en massa rolig gegamojja....
men naturligtvis så är ju det allra bästa att ta isär rören, och göra det ordentligt....
men tipsen ovan, är om man inte riktigt har tid, eller väntar på nån som kan hjälpa till.... och ibland behövs det inte heller, man får upp proppen själv!!
En sån där sugpropp ä ju jättebra att ha och rensband...
hmm jag har flyttat in i en lägenhet där det rinner sÅ dåligt i handfatet i badrummet.. känns ju inte så kul att rensa snuskhår och skit efter någon annan :/ men jag tror tyvärr att jag måste plocka isär allt och göra det!
tack för tipsen!
Inte läst hela tråden, men hört att om man har stopp i vasken eller liknande så ska man hälla på Coca Cola och låta de stå, för de e frätande.
sen hur man stänger av rör eller lliknande har jag ingen aning om....