• Niwa78

enkla "recept" för att få 2 åring att äta morot,vitkål, zuccini et.c

som sagt försöker få min 2 1/2 åring att äta mer grönsaker förutom Broccoli,ärtor,Majs,gurka,tomat och paprika (det sist nämnda funkar om jag finhackar det o blandar med de andra).

Vitkål äter han tydligen på dagis i ngn form av vitkålssallad m vinägrette.
    men har inte lyckats hemma ännu. Har ni några bra tips o recept.

tacksam för alla enkla tips för vardag som helg

• Svar på tråden enkla "recept" för att få 2 åring att äta morot,vitkål, zuccini et.c
  • Stumpan82

blanda det i maten

här har vi både majs och zuccini i köttfärsåsen river den då

Jag är lyckaste
  • Joje

Håller med stumpan. Blanda ner det i maten, antingen i bitar eller gör pure av det

♥ Liam 17/4-07 & Linn 12/7-08 ♥
  • JohannaL

har alltid små hackade morötter i köttfärssås, lassange o dyl. Sen brukar vi skära allt möjligt till stavar o doppa i såser som snacks på kvällen till helgen o sånt. har testat nån gång att sära ut allt möjligt i roliga former med hjälp av små pepparkaksformar och blandat till salld, har hon tyckt va lite roligare. i potatismos kan du ju också lätt mosa ner lite annat so rotfrukter morötter etc. KOm precis på en annan favorit härhemma skiva morötter till mynt och koka dem, häll ut vattnet o blanda med rikligt med smör o typ örtkrydda de brukar slinka ner också =)

• Tulipan

Gör en god vitkålssallad genom att strimla lite vitkål, riv ett äpple och en morot. Blanda och pressa över lite saft från en apelsin. Barnen älskar det och det är nyttigt!
    Har du provat att göra stavar av grönsakerna eller buketter av broccoli, ställa fram det på bordet innan maten? Det brukar vara en succé.

• mandelblomma

har gjort på två sätt...det na är att servera de som "förätter" innan den vanliga maten serveras. Små skålar med minimajs, bönor, blomkålsbitar att knapra på innan maten.

Sen har jag kokat dem med köttgrytor och kört i mixern för att få en god bas till såsen/grytan...det gör jag fortfarande för att detär så gott och alla äter grönsaker de annars inte skulle göra!

• Niwa78

tack för alla tips, jag har försökt och ha det i maten och det funkar om det är små bitar.
    Men vill ju att han ska lära sig äta grönsaker,trots att han ser att jag serverar det,te.x som tillbehör till maten.

• Niwa78

Tack för många anvämdbara tips som puréer, morotspengar i smör m örtsalt o vitkålssallad etc etc

kom gärna m fler

Svar på tråden enkla "recept" för att få 2 åring att äta morot,vitkål, zuccini et.c