• Smurfanna

Tystnadsplikt för lärare, hur mkt får man säga?

Om man jobbar som lärARE, HUR MYCKET FÅR MAN egentligen berätta för sina nära o kära om jobbet, så länge man ej säger namnen på eleverna??

• Svar på tråden Tystnadsplikt för lärare, hur mkt får man säga?
  • Halvfemhuset

Rekommenderar dig att läsa sekretesslagen, kap 7 §9.

Och så förstås diskutera frågan med dina kollegor/rektor, eller om du är förälder med desamma.

• missteddy

tysnadsplikten gäller hela sitt levende så aldrig säger jag

• Smurfanna
    missteddy skrev 2008-10-06 16:26:49 följande:
    tysnadsplikten gäller hela sitt levende så aldrig säger jag
    Fast om min familj frågar hur det går på jobbet, som lärare. Ska jag då säga att det är lite jobbigt eller jättekul, men inte berätta mer om tex att det är några som röker, tar droger, är struliga eller en sa så och så som var kul, etc. var går gränsen
    Ingen vet vilka elever jag har då det är i en annan stad..
  • snart 4

om det är din familj och om du inte säger några namn eller för mycket detaljer så dom kan ta reda på vem det är så spellar det ingen roll känner jag

• Miss Cee

Vad jag har förstått så gäller lärares tystnadsplikt att de får säga vad de vill så länge de inte tror att det de lämnar ut kan skada eleven. Som lärare har man den allra mildaste formen av tystnadsplikt, inte alls i närheten av sjukvården eller liknande.

Så det är upp till din bedömning att avgöra.

• Sandybell2008

Att diskutera elevers beteenden och situationer( som ofta påverkar hela skolgången) är ofta nödvändigt för att man skall kunna hjälpa eleven på bästa sätt. Om bara EN lärare vet att en elev blir slagen hemma och är djupt deprimerad och har hög frånvaro, kan det ju hjälpa att veta vad som ligger bakom. Först då kan man förstå och hjälpa eleven på bästa sätt.

• Danne123

Nu när ni fått rätt lagrum kan ni väl iaf gå in och läsa istället för att gissa.

• Mossagti
    Danne123 skrev 2008-10-23 18:27:09 följande:
    Nu när ni fått rätt lagrum kan ni väl iaf gå in och läsa istället för att gissa.
    Fast det blir ju mycket roligare diskussioner om man bara gissar!
Svar på tråden Tystnadsplikt för lärare, hur mkt får man säga?