• AdriansMum

vad kostar en advokat?

vad kostar en advokat?
    någon som vet?

• Svar på tråden vad kostar en advokat?
  • Anonym (mamma)

Ungefär 1200 kr per timme.

• marsipan tomte

Hej
    Du har rätt att få rättshjälp via din hemförsäkring
    Kolla med dem hur mycket det är på deras tak är på

• Anonym

Brukar vara så att försäkringsbolaget står för 80% och du för 20%. Sammanlagt är svårt att säga vart det landar..någonstans mellan 20 000-100 000. Min rättegång kommer att kosta ca 35 000kr, jag får betala 20% av den summan.

• sötamamman

om ni separerat för mindre än ett år sedan täcker inte hemförsäkringen och du kan istället få rättshjälp, mn bara om du du inte har en årsinkomst över 260 000 kr. Om du får rättshjälp bestämmer tingrätten hur mycket av advokatens arbete du ska betala själv. Mellan 2-40% beroende på inkomst.

Advokaten hjälper dig ansöka om rättsskydd eller rättshjälp. Första rådgivningstimmen kostar 1351 kr.

• IsadorasMamma

Man har alltid rätt till rättshjälp även om man inte har hemförsäkring.

Det beror på vad du har i inkomst.
    Jag är sjukskriven och har fått betala 1000 kr.

• Hedebris

vi har nog lagt ca 20 000 på en rättsprocess. faktiskt pris låg på ca 100000 kr.

• IsadorasMamma
    IsadorasMamma skrev 2008-10-06 21:58:57 följande:
    Man har alltid rätt till rättshjälp även om man inte har hemförsäkring.Det beror på vad du har i inkomst.Jag är sjukskriven och har fått betala 1000 kr.
    Ska tillägga att jag betalat 1000 kr allt som allt.
    Och det är för ca ett halvår med en del möten och hjälp kanske får ngn mer räkning framåt vet ej.

Och jag har inte betalt ett dugg för första mötet utan då hjälpa min advokat mig att ansöka om rättshjälp,.
  • Anonym (mamma)

Är rättsprocessen klar?

IsadorasMamma skrev 2008-10-06 22:02:21 följande:
    Ska tillägga att jag betalat 1000 kr allt som allt. Och det är för ca ett halvår med en del möten och hjälp kanske får ngn mer räkning framåt vet ej.Och jag har inte betalt ett dugg för första mötet utan då hjälpa min advokat mig att ansöka om rättshjälp,.
  • IsadorasMamma

Anonym (mamma) skrev 2008-10-06 22:03:13 följande:

Är rättsprocessen klar?
    Nix. jag betalade 1000 kr för ett halvår sedan och ska få betala allt i förskott.

Så jag har inte kommit upp i ngn ytterliggare summa med min låga inkomst. Ännu.
  • Anonym (mamma)

Oki, när rättsprocessen är klar sen så kommer resten av kostnaden att komma. Eftersom tingsrätten måste "godkänna" advokatens kostnader och det görs i samband med att ni får en dom.

IsadorasMamma skrev 2008-10-06 22:06:40 följande:
    Anonym (mamma) skrev 2008-10-06 22:03:13 följande:
    Nix. jag betalade 1000 kr för ett halvår sedan och ska få betala allt i förskott. Så jag har inte kommit upp i ngn ytterliggare summa med min låga inkomst. Ännu.
  • IsadorasMamma

Anonym (mamma) skrev 2008-10-07 09:50:16 följande:

Oki, när rättsprocessen är klar sen så kommer resten av kostnaden att komma. Eftersom tingsrätten måste "godkänna" advokatens kostnader och det görs i samband med att ni får en dom.
    Har man lämnat rätt inkomstuppgifter och det stämmer i slutänden så betalar man inte mer nej.
  • Anonym (mamma)

Fast man betalar ju procentuellt av den slutliga summan och så är det ju en mini avgift man betalar i början.

Är det så att man inte har nån inkomst så blir det inte så mycket pengar att betala. Men det baseras ju även på hur mycket man tjänar.

Vi fick oxå en faktura i början en miniavgift, som sen reglerades när det hela var klart.

IsadorasMamma skrev 2008-10-07 11:01:21 följande:
    Anonym (mamma) skrev 2008-10-07 09:50:16 följande:
    Har man lämnat rätt inkomstuppgifter och det stämmer i slutänden så betalar man inte mer nej.
  • Anonym

inkomst på under 100.000 = 5% av hela kostnaden och 500 minimiavgift
    det är ju indiviuellt vad en vårdnadstvist kostar, beror ju på hur lång tid den tar
    fick betala halva startkostnaden eftersom jag har låg inkomst

Svar på tråden vad kostar en advokat?