• LittelG

Kritisk till renässans näsdroppar

Hej!

Som de flesta känner till ska små barn under ett år undvika salt så gott det går. HUR i hela friden är det då OK med renässans näsdroppar? De är ju otroligt salta! Hur reagerar barnets njure på dessa?

Vi ger vår dotter både Nezeril och Renässans när hon är förkyld, men jag är väldigt kritisk till den senare.

Är det ingen annan än jag som har tänkt på det här? :)

• Svar på tråden Kritisk till renässans näsdroppar
  • Krabbolina

Vad innehåller Renässans®?
    Renässans® innehåller en saltlösning som är fysiologisk, dvs den är ?kroppsegen? och har samma salthalt (0,9%) och pH-värde (7,4) som finns naturligt i kroppen.

Därför behöver du inte vara orolig för barnets njurar.

• Lobro

fast det är ju inte så att dom dricker det, det är ju för att lösa upp snoret i näsan och om det kommer ner lite i munnen så är det ju en ytterst liten mängd! tror inte det är nån fara alls för då skulle det inte finnas.

• FruSascha

Jag har också undrat över det.

Det som rinner ner i näsan kommer ju ner i magen genom att man sväljer när vätskan är i svalget. Det stannar ju liksom inte i näsan.

Men jag tycker ändå att renässans är bättre än tex nezerilen för små barn. Renäsansen är ju mycket mer i. De där nezeril kapslarna innehåller ju typ bara en droppe som rinner ut så fort man bryter av locket. Snacka om dyra droppar

• LittelG

Krabbolina: efter lite eftertanke från min sida undrar jag ändå följande: borde det inte i så fall även vara ok med lite salt i maten så länge den (maten) har samma salthalt som finns naturligt i kroppen?

Jag kommer att fortsätta använda Renässans, MEN jag är kritisk till att man säger att barn inte klarar av något salt alls - tydligen gör de ju det...?!?

Tycker i vilket fall som helst att det borde finnas vissa restriktioner på hur många ggr/dag man kan avända Renässans...

• Jo  anna

Jo det är okej med lite salt i maten från 8 månader (enligt mitt bvc) Och jag skulle hellre ge renässans än nezeril, är det inte massa mer skit(ämnen) i det?

• LittelG

Jo anna: det är det säkert, eller så är det bara något man antar.

Att det är ok från 8 månader med salt i maten är något "nytt" för mig, men det är klart att olika BVC säkert säger lite olika om det, precis som med allt annat.

Äh, man får väl tänka själv helt enkelt och fatta sina egna kloka (?) beslut Vem vet, imorgon kanske det kommer helt nya riktlinjer?

• Rapunzella

Lite salt måste man ha även som bebis, annars dör man. Men man räknar med att det salt som finns naturligt i maten räcker för barn under ett år, det vill säga man ska inte salta extra.

Sen är saltmängden i Renässans försumbar då det är en så pass liten mängd och man häller ju inte ner mängder i bebisens näsa. Börjar man använda hysteriskt mycket Renässans så får man väl tänka efter.

Svar på tråden Kritisk till renässans näsdroppar