• The Bumblebee

CSN-pengar retroaktivt?

Är novis på det här med CSN - kanske nån här kan?

Om man (som jag) inte har haft tillräcklig studieresultat att visa upp, och därför inte fått sitt CSN-lån beviljat för den här terminen ännu, får man då pengarna retroaktivt sedan?

• Svar på tråden CSN-pengar retroaktivt?
  • Lena

Det tror jag inte däremot kan du ju få för det som är kvar

• studentbruttan29

nej, du får inte retroaktivt.

• Jelin

Det tror jag, bara du sökt i tid kan du få retroaktivt när alla kompletteringar kommit in. Jag behövde komplettera studieresultat en gång och det tog väl ca 2 månader in på terminen.

Så länge du nu har fixat studieresultaten så...

• Lena

Ja förutsatt du tog poängen innan terminen började och redan hade sökt så får du det även om inrapporteringen av resultat och sånt tar tid.

• The Bumblebee
    Jelin skrev 2008-10-06 18:10:24 följande:
    Det tror jag, bara du sökt i tid kan du få retroaktivt när alla kompletteringar kommit in. Jag behövde komplettera studieresultat en gång och det tog väl ca 2 månader in på terminen. Så länge du nu har fixat studieresultaten så...
    Ok - är det så alltså? Nu blev det två olika bud här...
  • ikasan

Ring och fråga! Jag fick lånebiten retroaktivt för i våras när jag sökte om det i augusti i år. Iofs så sade de att det inte gick när jag ringde och frågade, men sedan gick ansökan igenom ändå.

• Lena

The Bumblebee skrev 2008-10-06 18:22:37 följande:

Du kan få senare om det bara är så att resultaten inte är inrapporterade.
  • Jelin

The Bumblebee skrev 2008-10-06 18:22:37 följande:

Var jag otydlig? Jag menar alltså att du borde få det retroaktivt, om du nu tagit de poäng som behövde kompletteras. Har för mig att det brukar stå på deras svar/beslut om när de saknade poängen senast måste komma in.

Har du inte det är jag inte säker på att du får fortsatt CSN överhuvudtaget. Men ring och fråga/skicka in ansökan! Ibland godkänner de saker som man inte trodde skulle godkännas...
  • vackrastarflow

Jag har fått retroaktivt, men det var bara en månad senare... Fick det efter godkännande av personligt brev.

• The Bumblebee
    Jelin:
    Nej, du var inte otydlig. Jag tänkte på dina svar gentemot de som svarat innan.

Jag har haft saknade poäng sen i våras. Sökte ändå i höstas, tänkte att det var lika bra. Har skickat ett personligt brev nu, för att förklara läget lite (om varför det blev som det blev...). Än så länge så har jag inte kommit upp i full poäng - men undrade ändå över vilka regler som gällde.

Ska ringa å fråga - men det är lättare att få svar här på FL på kvällen.
  • Lena

The Bumblebee skrev 2008-10-06 20:05:57 följande:

Jelin:Nej, du var inte otydlig. Jag tänkte på dina svar gentemot de som svarat innan. Jag har haft saknade poäng sen i våras. Sökte ändå i höstas, tänkte att det var lika bra. Har skickat ett personligt brev nu, för att förklara läget lite (om varför det blev som det blev...). Än så länge så har jag inte kommit upp i full poäng - men undrade ändå över vilka regler som gällde.Ska ringa å fråga - men det är lättare att få svar här på FL på kvällen.
    Om det inte är omtentor utan kurserna du ska ha studiemedel för du får poängen från ska du inte få retroaktivt.
Svar på tråden CSN-pengar retroaktivt?